|
کدخبر: 85944

آخرین برآورد از حجم تجاری ایران و اوراسیا

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهارکرد: بررسی میزان تجارت خارجی کشور با مجموع کشورهای اوراسیا در مجموع به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.

گسترش‌نیوز: سید روح الله لطیفی گفت: با توجه به اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه و اعمال تخفیفات ترجیحی در خصوص ۸۶۲ قلم کالای وارداتی و صادراتی با کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی، سرجمع صادرات به اوراسیا طی ده ماهه گذشته، به وزن ۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن به ارزش ۸۶۱ میلیون ۱۹ هزار و ۶۰۳ دلار رسید که این میزان به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۹۷ ازحیث وزنی ۱۱۴ درصد واز لحاظ ارزش ۷۲ درصد رشد داشته است.

لطیفی با اشاره به میزان واردات از کشورهای اتحادیه اوراسیا گفت: حجم واردات ایران از کشورهای اوراسیا در مجموع ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار و۸۰۱ تن وبه ارزش ۱میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۱۲۵ تن است که این میزان نیز به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته از حیث وزنی ۴۱ درصد رشد داشته است اما از لحاظ ارزش ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بنابر این بررسی میزان تجارت خارجی کشور با مجموع کشورهای اوراسیا در مجموع به حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: موضوع تعرفه و ارزش‌گذاری کالا در گمرک اهمیت ویژه دارد؛ در این زمینه تطبیق تعرفه‌های اوراسیا انجام شده و ابلاغ شده است و درخصوص ارزش‌گذاری قرار است اقداماتی انجام شود تا صادرات کالا برای صادرکنندگان مقرون به صرفه باشد.

وی با اشاره به موافقتنامه اوراسیا بیان کرد: این توافقنامه اجازه می‌دهد گمرک ایران به صورت مستقیم ارزش، تعرفه و اظهارنامه را استعلام کند. همچنین درباره تسهیلات گمرکی، گمرک به لحاظ اهمیتی که برای اوراسیا قائل است سعی کرده بیشترین تسهیلات را برای صادرکنندگان اوراسیا قائل شود؛ اختصاص مسیر سبز، موافقت با حمل یک‌سره کالا، پذیرش حداقل اسناد و موافقت با ترخیص نسیه از جمله این تسهیلات بوده است.

لطیفی اضافه کرد: شرکای تجارت خارجی ایران در اتحادیه اوراسیا شامل ۵ کشور فدراسیون روسیه، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان هستند که بررسی چگونگی ومیزان تجارت کشور با این اتحادیه نشان می‌دهد، طی ده ماهه شال ۹۸ بیشترین حجم واردات کشور از روسیه وبه وزن ۲میلیون و۳۲۲هزارو۹۰۹ تن وبه ارزش ۹۶۳میلیون و۶۷۳ هزارو۵۵۴ دلار بوده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که بیشترین میزان صادرات کشور به این اتحادیه به کشور ارمنستان وبه حجم ۱میلیون و۵۲۱ هزارو۶۴۱ تن وبه ارزش ۳۵۴ میلیون و ۷۷۷هزار و۶۵۱ دلار صادر شده است که این میزان صادرات به ارمنستان به نسبت سال ۹۷ از حیث وزنی ۲۲۸ درصد و از حیث ارزش ۱۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین لطیفی با بیان اینکه بیشترین مقصد صادراتی ایران در بین کشورهای اوراسیا پس از ارمنستان، فدراسیون روسیه است، گفت: با۳۲۱ میلیون و۱۰۷ هزار و ۸۲۴ دلار ونیز قزاقستان با ۱۲۵ میلیون و۳۷۰ هزارو ۱۰۹ دلار سومین مقصد صادرات کشور است.

سخنگوی گمرک اظهارکرد: روغن دانه آفتاب گردان، دامپر، جو، ذرت دامی، محصولات نیمه تمام از آن و فولاد عمده کالاهای وارداتی ایران وهمچنین گاز طبیعی مایع شده، پسته، سیب، کیوی تازه، خیار وخیار ترشی اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا طی ده ماهه گذشته بوده است.

سخنگوی گمرک در پایان با اشاره به بیست قلم نخست از صادرات تعرفه ترجیحی گفت: صرف نظر از توجه به کشورهای مقصد، پسته، کیوی، انگور خشک کرده، کاهو، گل کلم و صفحه ورق چند لایه مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران است و کالاهای اصلی واردات تعرفه ترجیحی نیز به ترتیب جو، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان و گوشت بوده است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر