|
کدخبر: 85500

جریان واردات کالای بدون ثبت سفارش چیست؟

تعدادی از مدیران فنی گمرک در حالی برای بررسی ترخیص کالا با پته در فرودگاه حاضر شدند که لازم است بازرسی گمرک نیز در این خصوص شفاف‌سازی کند.

گسترش‌نیوز: چندی قبل بحث ترخیص گسترده کالا با پته به‌استناد ماده ۳۸ آیین‌نامه قانون واردات و صادرات ابهامات قابل توجهی در خصوص نحوه ترخیص کالا بدون ثبت سفارش از فرودگاه امام خمینی ایجاد کرد.

بر همین اساس روز گذشته جمعی از مدیران فنی گمرک، از جمله مدیرکل واردات، معاون فنی و... در بازدیدی از گمرک فرودگاه امام خمینی به‌صورت میدانی در جریان واردات کالا با پته در این فرودگاه قرار گرفتند.

گفتنی است، رئیس‌کل گمرک ایران در پاسخ به پرسش تسنیم، در خصوص مکاتبه اخیر بانک مرکزی درباره واردات ۲۰۰ میلیون یورو کالا از طریق بند ۱ ماده ۳۸ آیین‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات گفت: اصل موضوع صحت داشته و حدود ۲۰۰ میلیون یورو کالا در گمرک فرودگاه امام خمینی با حداقل اسناد ترخیص شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آن کالاها با پته ترخیص شده و فاقد ثبت سفارش بوده‌اند، گفت: در شرایط تحریمی فعلی برخی کالاها با حکم ترخیص می‌شود یعنی اگر قرار باشد اسناد مالکیت این کالاها برسد ممکن است چند ماه طول بکشد و برای کالایی که با هواپیما وارد شده است امکان ترخیص با حکم و نه با پته وجود دارد.

وی در پاسخ به این مطلب که در مکاتبه اخیر بانک مرکزی به بند ۱ ماده ۳۸ آیین‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات که بحث ورود بدون ثبت سفارش است اشاره شده، گفت: در گمرک فرودگاه امام خمینی امکان ترخیص کالا با توجه به اختیارات ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این فرآیند ترخیص غیر شفاف نیست، گفت: قسمتی از لوازم یدکی مورد نیاز خطوط تولید نیز با این امکان از گمرک مذکور ترخیص شده است در این حالت فرآیند پیچیده ثبت سفارش و تأمین و تخصیص ارز انجام نمی‌شود، در واقع کالا بدون انتقال ارز وارد می‌شود که این فرآیند با همکاری مراجع تصمیم‌گیر صورت گرفته است.

نقش بانک مرکزی در ماجرای ترخیص کالا با پته

شنیده‌ها حاکی از آن است که در بازدید روز گذشته مدیران فنی گمرک تعدادی از نمایندگان بانک مرکزی نیز حضور داشته‌اند، ظاهراً نمایندگان بانک مرکزی معتقدند بایستی منشأ ارزهایی که به‌واسطه آن کالا ترخیص شده مشخص شود.

لزوم شفاف‌سازی بازرسی گمرک در خصوص جزییات واردات کالا بدون ثبت سفارش

یکی از چالشهای اصلی واردکنندگان دریافت مجوز ثبت سفارش از نهادهای مربوطه مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با توجه به ورود بانک مرکزی به‌نظر می‌رسد که بازرسی گمرک ایران هم به‌عنوان پیشانی نظارتی بایستی قبل از ورود هر نهاد نظارتی بیرونی هرچه سریع‌تر و با رویکردی مسئولانه در این‌گونه پرونده‌ها ورود و پس از بررسی‌های لازم نسبت به شفاف‌سازی اقدام کند. اکنون این سؤال پیش‌ِروی ماست:

در بازدید روز گذشته از گمرک فرودگاه به چه دلیلی مدیران بازرسی گمرک و همچنین وزارت اقتصاد حضور نداشته‌اند؟!

منبع: تسنیم

ارسال نظر