|
کدخبر: 83736

نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به عراق

یک مقام مسئول از رایزنی صادرکنندگان با بانک مرکزی برای تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات به عراق خبر داد و گفت: برگشت بخش عمده‌ای از ارز شرکت‌های بزرگ صادراتی از طریق تهاتر برگشت داده می‌شود.

گسترش‌نیوز: یوسف باپیری از رایزنی فعالان اقتصادی با بانک مرکزی برای تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات عراق خبر داد و گفت: توافقاتی از سوی فعالان اقتصادی با محوریت اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بانک مرکزی در حال انجام است که بتوان مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات کالاهای ایرانی به عراق را حل کرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی ، پیشنهاد صادرات ریالی را نپذیرفته است، افزود: درحال‌حاضر مشکلات زیادی پیش روی فعالان اقتصادی در عراق وجود دارد تا بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند.

وی در عین حال خبر داد: در آینده نزدیک، به توافقات بسیار خوبی با بانک مرکزی در رابطه با بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان ایرانی به عراق انجام خواهد شد.

مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: در این رابطه پروپوزال مشخصی از سوی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم در هفته جاری آن را به توافق برسانیم؛ اجرای این پیشنهادات گشایش خوبی در بازگشت ارز صادراتی ایران از عراق حاصل خواهد کرد.

باپیری با بیان اینکه قصد داریم از روش تهاتر برای بازگشت ارز صادراتی ایران در عراق استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: هم راهکارهای نقل و انتقالات مالی از طریق صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و هم از طریق روش‌های غیرصرافی در این پروپوزال دیده شده است که بر این اساس، بخش خصوصی تلاش دارد تا بتواند از طرق مختلف ارز حاصل از صادرات را برگرداند.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ صادراتی به عراق مبالغ ارز حاصل از صادرات را تهاتر کرده و رفع تعهد ارزی کرده‌اند؛ اما شرکت‌های کوچک، راهکاری در این رابطه ندارند؛ در حالی که مبالغ آنها نیز قابل توجه است.

منبع: مهر

ارسال نظر