|
کدخبر: 7930

لزوم جذب همسایگان دست و دلباز

حسین عبادتی / راهنمای گردشگری انگلیسی زبان

مردم روسیه به دلیل سردسیر بودن کشورشان و مشکلات سلامتی و بیماری‌هایی که کمبود آفتاب برای آنها ایجاد می‌کند به کشورهای آفتابی و سواحل آنها علاقه‌مند هستند و به‌طور کلی در سفر این موضوع‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

به همین دلیل هم روس‌ها جذب کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عربی شده‌اند، زیرا این کشورها گرمسیری بوده و از امکانات مناسبی نیز در سواحل خود برخوردار هستند.

اگر بخواهیم گردشگران روس را جذب ایران کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که آنها به سواحل ایران بیش از هرچیزی علاقه‌مند هستند و می‌توان برای روس‌ها امکانات ساحلی و سایت‌های تفریحی مناسب با موازین شرعی کشور ایجاد کرد، اما باید کیفیت خدمات و امکانات را افزایش داد تا بتوان با کشورهای همسایه عربی برای جذب روس‌ها رقابت کرد.

متاسفانه سواحل ایران مشکل کمبود امکانات و نقص زیرساخت‌های گردشگری بسیاری دارد و این مشکلات جذب گردشگران خارجی را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند.

البته روس‌ها دارای فرهنگ و موازین عرفی متفاوتی با ما هستند و به همین منظور بهترین ایده برای جذب گردشگران روسی ایجاد مناطق آزاد در کنار سواحل کشور است. هرچند اگر بخواهیم تلاش کنیم از راه گردشگری فرهنگی روس‌ها را جذب کنیم موفقیت چندانی نخواهیم داشت، زیرا گردشگران فرهنگی روسیه درصد بسیار کمی را تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها گردشگران تفریحی هستند.

درحال‌حاضر در بوشهر نیز مناطق آزادی در کنار سواحل ایجاد شده که ایزوله بوده و ویژه استفاده گردشگران خارجی پالایشگاه بوشهر است و می‌توان چنین منطقه‌ای را برای گردشگران روسی نیز ایجاد کرد.

اکنون بهترین زمان برای جذب گردشگران روسیه است زیرا روس‌ها مقصد ترکیه را از دست داده‌اند و روابط دیپلماتیک خوبی با ایران دارند و تمایل بسیاری دارند که به ایران سفر کنند، اما در این بین ایران مشکلات سخت‌افزاری بسیاری دارد، به عنوان نمونه ما راهنمای گردشگری روسی زبان اندکی داریم و بسیاری از روس‌ها نیز انگلیسی بلد نیستند و این امر می‌تواند مشکلات بسیاری را در تورهای روس‌ها به ایران ایجاد کند.

به‌طورکلی برنامه‌ریزی و تلاش برای جذب بازار هدف روسی بسیار مناسب است، زیرا در صورت جذب بازار گردشگری روسیه، می‌توان درآمدزایی مناسبی برای کشور ایجاد کرد. حتی با اینکه در سال‌های اخیر روسیه با مشکلات مالی روبه‌رو بوده و ارزش پول روسیه کاهش یافته، اما این کشور گردشگران مرفهی دارد که به صنایع‌دستی ایران نیز بسیار علاقه‌مند هستند.

ترکیه نیز تا پیش از مشکلات دیپلماتیک بین ترکیه و روسیه از راه جذب گردشگران روسی درآمدزایی بسیاری داشته و ایران تاکنون از جذب بازار گردشگران روسی غافل بوده است و به نظر می‌رسد اختلاف دو همسایه شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای صنعت گردشگری ایران به شمار رود.

با توجه به اینکه ایرانی‌ها نیز به مسکو علاقه‌مند شده و گردشگران بسیاری به روسیه می‌روند؛ می‌توان این ارتباط گردشگری دوجانبه را با تکمیل زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مشخص توسعه داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها