|
کدخبر: 75089

کاهش ۳۰ درصدی صادرات فرش

رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت گفت: علیرغم تمام بی مهری های دولتی و خصوصی و همچنین جنگ اقتصادی همین که می بینیم فرش دستباف ایرانی همراه رئیس جمهور آمریکا بوده و از طرفی نخستین کالای تحریمی پس نفت است، نشان از اهمیت آن دارد.

گسترش نیوز: فرشته دست پاک ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران و همزمان با افتتاح بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، اظهار کرد: دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در حال فعالیت هستند، اما هنوز متوجه ارزش آن نشده ایم. این دیده نشدن ها به سبب آن است که با کمترین ارزش افزوده و سرمایه، بالاترین ارزش افزوده برای کشور داشته و زحمتی برای دولت نداشته ایم.

وی افزود: ۳۰ درصد صادرات ما به آمریکا و به تبع آن کشورهای عربی اکنون از سبدمان حذف شده و باید برای جبران آن تمام بخش ها دست به دست هم دهند تا واردات مواد اولیه و صادرات تسهیل یابد. رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت با اشاره به طرح بیمه قالیبافان، ادامه داد: بیمه تأمین اجتماعی برای قالیبافان ۳ برابر سال های گذشته تصویب شد، اما متاسفانه به مرحله اجرا نرسید زیرا به سبب شرایط به وجود آمده در کشور دولت توان پرداخت نداشت. البته تمامی امکانات را از طریق بیمه عشایر و روستایی می توانند دریافت کنند. دست پاک همچنین در خصوص تعرفه مواد اولیه وارداتی، توضیح داد:۹۰ درصد ابریشم وارداتی صرف فرش می شود که تا سال ۹۶ تعرفه واردات آن ۲۶درصد بوده اما پیگیریم تا تعرفه را به سال ۹۵ برگردانده و کاهش آن تا ۱۵ درصد تا سال ۹۹ را دنبال می کنیم. وی تصریح کرد: با پیگیری، شورای ملی فرش به ریاست وزیر صمت تشکیل شد و به دنبال آن کارگروه هایی در هر استان تأسیس شد، زیرا معتقدیم بسیاری از مسائل فرش در خود استان قابل حل است. رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت با اشاره به موانع موجود بر راه فرش دستباف ایرانی، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما کارخانه های فرش ماشینی است که به فرش اصیل ایرانی لطمه می زنند. بسیاری از دست اندازهای ما نیز در راه گمرک ایجاد می شود. دست پاک با بیان ارتقا طرح پیمان سپاری و تعهد برگشت ارزی از ۷ ماه به یک سال، توضیح داد: با پیگیری های بسیاری که انجام شد مدت زمان تعهد برگشت ارزی یک سال تصویب شد و بیش از این امکان افزایش زمانی ندارد. وی با گلایه از فرآیند بازگشت فرش به کشور، افزود: واردات فرش های برگشتی برای مرمت به جای ایران به کشورهای همسایه می روند، در حالیکه می تواند در کشور خودمان کارآفرین باشد. البته باید علت عدم فروش آنها بررسی شود. رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت یکی دیگر از مشکلات را تبلیغات دانست و گفت: با توجه به اینکه می دانیم اصفهان شهر خلاق است و در حوزه صنایع دستی و فرش همیشه حرفی برا گفتن دارد، اما در این راستا تاکنون چه کاری انجام داده ایم؟ دست پاک اضافه کرد: گپ بزرگ ما در حوزه فرش تشکل های نوین و استارتاپ هایی هستند که حمایت نشده است و با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به تجارت الکترونیکی فرش دستباف کرده ایم. وی با تاکید بر صنعت بودن فرش، خاطرنشان کرد: فرش صنعت است، اما هنر صنعت. زیرا صنعتی مادر و مردمی است. هیچ چیزی جایگزین آن نخواهد شد و هرگز افول نمی کند. رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت ادامه داد: در حوزه پژوهشی با همکاری معاونت پژوهشی طرح تاپ به عنوان طرح حمایتی برای پژوهش ها به جهت توسعه کارگاهی و انجام کار مشترک با پژوهشگران دانشگاه بهشتی برای تاثیر فرش دستباف در درمان اوتیسم انجام شده است. دست پاک بی هدف بودن نمایشگاه ها را رد کرد و افزود: امکان ندارد نمایشگاه های برگزار شده بی هدف باشد، زیرا اگر بی هدف باشد هیچ سرمایه گذاری نخواهد داشت. وی با بیان پیام محمدجواد ظریف از طرف وزیر امورخارجه فرانسه "مردم ایران مردمی صبورند زیرا مردمان فرش بافی هستند" تاکید کرد: باید قبول کنیم فرش نماد دیپلماسی است، اما چرا خود ما از این نمادها بهره نمی بریم. باید حتما هر سازمانی مزین به بهشت ایرانی باشد. رئیس اداره فرش دستباف وزارت صمت در پایان با ابراز امیدواری برای حضور فعال و بیان نقطه نظرات متخصصان، افزود: به عنوان مادر فرش ایران در دولت منتظر نقطه نظرات شما به شرط حضورتان هستم تا بتوانیم با نقدهای سازنده مشکلات اقتصادی را به مدد فرش دستباف حل کنیم.

ارسال نظر