|
کدخبر: 74634

اختصاصی گسترش‌نیوز از همایش ملی صادرات:

جهانگیری: ارزش صادرات ۱۶ درصد افزایش یافت

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در آغاز گفت: از تلاش‌ها و زحمات جدی صادرکنندگان تشکر می‌کنم. هر کسی که صادر می‌کند تشخیص داده نیاز کشور کجا است. بهتر بود این تجلیل در روز ملی صادرات در تقویم انجام می‌شد اما اصل تجلیل جزو مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

گسترش‌نیوز: وی ادامه داد: نزدیک به ۲ سال از فشار دولت امریکا علیه ملت ایران می‌گذرد. بعد از توافق برجام و فراهم شدن فضای رشد و توسعه کشور، امریکایی‌ها با بهانه تغییر رئیس‌جمهور به تمام توفقات پشت پا زدند و با خروج از برجام فشار سنگین علیه ایران وارد کردند. مقامات امریکایی گفتند که جنگ بزرگ اقتصادی آغاز خواهند کرد.

newjahangiri1.jpeg

جهانگیری افزود: بر همین مبنا روز به روز فشار امریکایی‌ها بر ایران اضافه شد. امیدوارم دانشگاهیان و نخبگان تحلیل لازم را انجام دهند. همه زمینه‌های تعیین‌کننده در اقتصاد ایران تحریم شد. آنها نتوانستند صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانند. ما به روش‌های دیگری متوصل می‌شویم تا نفت را بفروشیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: بعد از نفت، پتروشیمی مهم‌ترین محصول صادرات ایران است و بعد از آن فلزات قرار دارند که همه را تحریم کردند‌. در مجموعه فولاد کشور تمام نیازها به جز یکی دو مورد در داخل کشور تامین می‌شود. الکترود گرافیتی یکی از همین موارد است که از خارج تامین می‌شود پس آن را نیز تحریم کردند. ۹۰ درصد محصولات صادراتی باید حمل‌ونقل شوند بنابراین تمام شرکت‌های حمل‌ونقلی تحریم شدند.

جهانگیری افزود: به معنای واقعی تمام گلوگاه‌های اقتصادی ایران را بستند. ما در این جمع می‌گوییم سرفرازانه در مقابل تحریم‌ها ایستادیم. صاد‌کنندگان نشان دادند یا وجود این که همه مسیرها بسته هستند موفق شدند صادرات انجام دهند. دست این افراد را باید بوسید و دفاع از تمامیت ارزی در تاریخ ایران این دوره نوشته می‌شود. هر اتفاقی که می‌افتد برای زمین زدن ایران است.

وی ادامه داد: صادرات نفت ماکم شده و درآمد ارزی کاهش یافته است. صادرکنندگان باعث رشد تولید شدند‌. بیش از ۱۶ درصد رشد صادراتی از نظر وزنی نسبت به سال گذشته داشتیم. ۸۸ میلیون تن کالا در ۸ ماه امسال صادرات شده است. بیش از ۲۷ میلیارد دلار صادر شده است. اقتصاد کشور توانسته روی پای خود بایستد.

وی گفت: شرایطی که امروز مردم طبقه متوسط و ضعیف در آن قرار گرفتند جزو سخت‌ترین شرایط تاکنون است. در سال ۹۱ حدود ۶۸ میلیارد دلار درآمد فروش نفت داشتیم. به دلیل تورم به وجود آمده قدرت خرید مردم کاهش یافت‌. ما ماموریتی داریم که اقتصاد، تولید و صادرات را سرپا نگه داریم. در بخش معیشت مردم نیازمند کار جدی‌تری هستیم. ملت ایران خصوصا طبقات ضعیف با تحمل فشارها این روزها را پشت سر گذاشتند و حاضر نشدند کمترین حرکتی از خود بروز بدهند. حتما باید تلاش کنیم برای این مورد راهکار داشته باشیم.

جهانگیری تاکید کرد: آن چه که کشور را از این شرایط عبور می‌دهد اجماع و همبستگی در داخل است‌. هیچکس نباید دنبال فرصت‌طلبی کند و باید گفت امروز ایران در خطر است. با اجماع می‌توانیم تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: اصل بر این است که به هیچ وجه کسی حق ندارد در برابر صادرات ممنوعیت ایجاد کند. تسهیلات بانکی در مرحله اول باید به صادرکنندگان پرداخت شود. ظرفیت خالی نیز فقط با بحث صادرات قابل حل است. یکی از مهم‌ترین محورهای صادرات ما گردشگری است.

جهانگیری در پایان اظهار کرد: همسایگان مهم‌ترین هدف صادراتی ایران هستند‌. ۱۵ کشور همسایه ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌دهند. صادرات ما به افغانستان از کل اتحادیه اروپا بیشتر است‌. رابطه باید با این کشورها وسیع شود. صادرات و برنامه‌ریزی در مورد کشورهای اورسیا باید انجام شود و تعادل در این زمینه حفظ شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها