|
کدخبر: 65101

در نشست خبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح شد؛

راه‌اندازی سامانه پیش‌فروش خودرو/ امضای الکترونیک از مهرماه فعال می‌شود

نشست خبری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در محل وزارت صمت برگزار شد.

گسترش‌نیوز: نشست خبری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با موضوع«تببین برنامه‌ها و تشریح عملکرد آن مرکز و پاسخگویی به سؤالات اصحاب رسانه» صبح امروز، یکشنبه ۲۴ شهریورماه در وزارت صمت برگزار شد.

rahbarii.JPG

در ابتدای این نشست، اهم اقداماتی که تاکنون در این مرکز در حوزه تجارت الکترونیک انجام شده توسط مدیران و معاونت‌های این سازمان تشریح شد. از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به سیستمی شدن فرآیند ارزیابی و اعطای نماد الکترونیکی، برون‌سپاری و استانی کردن فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکارهای الکترونیکی، پاسخگویی به بیش از ۱۹۰۰ شکایت در سامانه نماد الکترونیکی، راه‌اندازی پایشگر هوشمند به‌منظور پایش کسب‌وکارهای الکترونیک، ، برگزاری رویدادهای ارتباط صنعتگران و تجار با کارآفرینان تجارت الکترونیکی اشاره کرد.

در ادامه این نشست علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

رهبری در پاسخ به سؤالی درباره رویکردها و اقدامات سازمان توسعه تجارت در موضوع رمزارزها گفت: رمزارزها پدیده‌ای نوظهور در کشور است که درحال‌حاضر پختگی لازم در کشور برای استفاده از آن وجود ندارد و در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطالعات عمیق دراین‌باره انجام نشده و به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. وی در همین باره به فناوری که رمزارزها بر بستر آن سوار است یعنی بلاکچین اشاره کرد و گفت: این مسیر مسیری پیچیده و سرشار از جزییات است که مستلزم فعالیت کارشناسی است.

مهم‌ترین اهداف سازمان توسعه تجارت الکترونیک

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک راه‌اندازی پنجره واحد الکترونیکی، توسعه پایشگر سیستمی و تسهیل شرایط لازم برای شروع کسب‌وکارهای خرد و نوپا را مهم‌ترین اهدافی توصیف کرد که این مرکز درصدد رسیدن به آنهاست.

رقم تجارت الکترونیک در کشور چقدر است؟

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۷ رقم تجارت الکترونیک کشور به حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسید، بیان کرد: متوسط مبلغ هر یک از این تراکنش‌ها ۱۸۷ هزار تومان بوده و تعداد کل آنها نیز از یک میلیارد بالا رفته است.

ماجرای سکه ثامن

رهبری درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن نیز اظهار کرد: سکه ثامن تمام قواعد را رعایت کرده بود و تا خردادماه ۱۳۹۷ شکایتی از این سامانه وجود نداشت، اما پس از آن متوجه فروش سکه در این سایت شدیم و تذکراتی را در این زمینه ارائه کردیم. او درباره جزییات بیشتر سکه ثامن گفت: در سایت سکه ثامن از مالک سکه خریداری می‌شد اما سکه از او تحویل گرفته نمی‌شد و وقتی ارزش سکه بالا می‌رفت، به سود خریدار افزوده می‌شد. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: البته هرچقدر برای پیشگیری از تخلف و کلاهبرداری تلاش کنیم، باز هم کلاهبرداران روش‌های خاص خودشان را دارند و نمی‌توان کلاهبرداری را ۱۰۰ درصد از بین برد. تلاشمان این است با نماد الکترونیکی و رتبه اعتماد به کاهش این موضوع کمک کنیم. البته در برخی کسب‌وکارها هم بحث «ریسک معاملات آتی» وجود دارد که به ماهیت این نوع کارها مربوط است و ربطی به انجام آنها بر بستر الکترونیک ندارد. رهبری با اشاره به اتفاقاتی در این پرونده سکه ثامن رخ داد اضافه کرد: این اتفاقات باعث شد تا رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را در دستور کار قرار دهیم و اعلام کنیم صرف دریافت نماد اعتماد به معنی قابل‌اعتماد بودن کامل سایت نباشد و بر اساس رتبه‌بندی از کسب‌وکارها که در اوایل مهرماه منتشر خواهد شد تا مخاطبان شرایط را ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند که بر اساس نماد الکترونیکی و رتبه اعتماد، به آن کسب‌وکاری اعتماد کنند یا خیر.

راه‌اندازی سامانه پیش‌فروش خودرو

وی در ادامه با اشاره بر اهمیت مدیریت پیش‌فروش‌ها تصریح کرد: مدیریت پیش‌فروش کالای ارزشمند را از خودرو شروع کرده‌ایم تا سامانه‌ای مجاز برای این فعالیت وجود داشته باشد که البته برای سایر کالاهای ارزشمند نیز باید مکانیزمی داشته باشیم تا فروشنده به اندازه اعتبارش بتواند کالایی را برای پیش‌فروش عرضه کند.

استفاده از امضا الکترونیکی توسعه می‌یابد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به توسعه امضای الکترونیکی در دولت گفت: اقداماتی برای استفاده از امضای الکترونیکی در بدنه دولت انجام شده و برخی از وزرا برای دریافت امضای الکترونیکی خود اقدام کرده‌اند هم‌چنین در نهاد ریاست جمهوری هم اقداماتی برای استفاده از امضای الکترونیکی فراهم شده است که از مهرماه امسال امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت رونمایی می‌شود و از این پس ثبت سفارش کالا با استفاده از این امضاء اجرایی خواهد شد. رهبری امضای الکترونیکی را راهکاری مطمئن برای استفاده در اسناد و مدارک دانست که غیرقابل تغییر و تردید است که در تعاملات جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند حیثیت و اعتبار خوبی در فضای تجارت الکترونیک ایجاد کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها