|
کدخبر: 62149

خرید لوازم تحریر کامل چقدر تمام می‌شود؟

بازار لوازم التحریر یکی دیگر از بازار‌هایی است که همگام با جهش نرخ ارز دستخوش تغییر قرار گرفته و عرضه‌کنندگان نوشت‌افزار اظهار می‌کنند که نرخ این لوازم نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده است.

گسترش‌نیوز: نرخ اجناس خارجی امسال، نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه بوده و حتی در برخی لوازم جهش نرخ سه برابری را شاهد هستیم؛ البته این گرانی برای تولیدات ساخت داخل نیز با روند آرام‌تری رخ داده است.

یکی از کسبه‌های این بازار گفت: نرخ اجناس نسبت به سال گذشته تا سه برابر افزایش یافته و مردم به مانند قبل توان تهیه لوازم با کیفیت و مرغوب را ندارند.

به گفته این فعال صنفی، امسال بدون در نظر گرفتن کیف، خرید لوازم التحریر کامل برای یک دانش‌آموز، با درجه کیفیت معمولی و نرخ متوسط حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان می‌شود.

بررسی میدانی از نرخ لوازم تحریر به شرح زیر است:

مداد مشکی و قرمز بسته به نوع کیفیت، قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۳هزار تومان دارد، مداد نوکی ۱۳ تا ۲۵هزار تومان، نوک ۵ تا ۷هزار تومان، خودکار معمولی ۳هزار تومان و خودکارهای باکیفیت قیمتی بین ۱۵ تا ۲۰هزار تومان دارند.

مداد رنگی کوچک ۷ تا ۱۰هزار تومان، ۱۲رنگ با کیفیت معمولی ۲۵هزار تومان، ۲۴رنگ ۶۰هزار تومان و مداد رنگی ۳۶رنگ ۷۰هزار تومان نرخ خورده است. البته نرخ مداد‌ رنگی‌‌های برند بین ۵۰ تا ۱۲۰هزار تومان است.

کیف جا مدادی بسته به طرح و مدل و کیفیت قیمتی بین ۱۵ تا ۵۰هزار تومان دارد، نرخ ماژیک ۸ تا ۱۵هزار تومان، پاک‌کن ۴ تا ۱۰هزار تومان و تراش ۳ تا ۱۵هزار تومان است.

امسال با توجه به گران شدن کاغذ، دفتر و دفترچه یادداشت بیش از سایر لوازم التحریر افزایش نرخ داشته‌اند؛ نرخ هر دفتر سیمی ۱۰۰برگ ۳۰ تا ۵۰هزار تومان، سیمی ۸۰برگ ۲۰تا ۴۰هزار تومان، ۶۰برگ ۱۵تا ۲۵هزار تومان و ۴۰برگ ۱۲ تا ۱۸هزار تومان است؛ دفتر معمولی نیز با کمی تفاوت نرخ نسبت به دفاتر سیمی، بسته به جسن و تعداد برگ، قیمتی بین ۱۰ تا ۲۵هزار تومان دارد.

کیف و کوله پشتی نیز امسال بسته به جنس و اندازه با نرخ ۱۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که البته برخی کیف‌های برند قیمتی بیش از این دارند.

در همین رابطه موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار درباره بازار امسال لوازم التحریر به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نرخ لوازم التحریر به همان میزانی که دلار گران شده یعنی حدود دو برابر، افزایش داشته است و درخصوص بازار باید بگوییم که امسال لوازم التحریر به اندازه کافی در بازار وجود دارد و مشکلی در تامین و عرضه نداریم.

وی با بیان اینکه ۵۰درصد بازار لوازم التحریر دست تولیدکنندگان داخلی است، اظهار کرد: طی دوسال گذشته که بحث حمایت از تولید داخل مطرح بوده، واردات لوازم التحریر افت داشته و تولیدکنندگان ما حجم بیشتری از بازار را در دست گرفته‌اند و با توجه به اینکه یکسالی است واردات مداد به طور کامل ممنوع شده، تولیدکنندگان داخل با فراغ آسوده‌تری کار می‌کنند.

فرزانیان خاطرنشان کرد: در خصوص تولید خودکار، حدود دوسال است که ظرفیت و تعداد واحدهای تولیدی بیشتر شده اما متاسفانه ما فعلا به تولید ۱۰۰درصدی نرسیده‌ایم و قسمتی از قطعات وارد و در داخل مونتاژ می‌شود که البته این مسئله در همه کشورها وجود دارد.

رئیس اتحادیه نوشت افزار درباره نرخ دفتر توضیح داد: طبق جلسه‌ای که با قائم مقام وزیر صنعت داشتیم قرار شد ۱۵میلیون جلد که کاغذ آن با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد شده به کارخانه‌هایی که به صورت اتوماتیک تولید می‌کنند ارائه شود و در بحث توزیع با نرخ مصوب نیز وزارتخانه نظارت می‌کند.

به گفته فرزانیان، نحوه خرید خانواده‌ها با سال‌های گذشته خیلی فرق کرده‌ و حالا خریدهایشان را خیلی مدیریت می‌کنند؛ آنچه که ما در بازار رصد می‌کنیم، نشان می‌دهد که قدرت خرید خانواده‌ها کمتر شده و به همین خاطر مدیریت آنها برای خرید و مصرف خیلی بیشتر شده که البته موضوع کاهش مصرف اتفاق بدی نیست.

برگزاری نمایشگاه مهر به دستور قائم مقام وزیر صنعت

رئیس اتحادیه نوشت افزار درباره برگزاری نمایشگاه لوازم التحریر گفت: با توجه به استقبال خوبی که از این نمایشگاه‌ها می‌شود، بنابه گفته قائم مقام وزیر صنعت قرار شد امسال نیز نمایشگاهی با این مضمون به نام "نمایشگاه مهر" در سراسر کشور برگزار شود و ما هم در حال رسیدگی به این موضوع هستیم و ظرف چند روز آینده زمان آن اعلام می‌شود.

رئیس اتحادیه نوشت افزار در پایان درباره نرخ یک بسته کامل لوازم التحریر برای یک دانش‌آموز گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های امسال، یک بسته کامل لوازم‌التحریر بدون هزینه کفش و پوشاک برای یک دانش‌آموز دبستانی به طور میانگین ۱۲۰هزار تومان می‌شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به نزدیک شدن شروع سال تحصیلی جدید و افزایش قیمت‌های رخ داده، دولت باید اقدامات جدی در راستای رصد بازار و نظارت بر قیمت‌ها در دستور کار قرار دهد تا شاهد سوء‌استفاده سودجویان از گرانی و نبود مقام ناظر نباشیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر