|
کدخبر: 55544

پرونده ویژه تاجربانو/۹ ؛

این زن و ۱۷۰هزار کارمندش سالی ۹ میلیون خودرو می‌فروشند

پیشگویی دانیل آکرسون، مدیرعامل جنرال موتورز به تحقق پیوست که قبلاً اعلام کرده بود که حضور یک مدیرعامل خانم در یکی از سه تولیدکننده بزرگ اتومبیل جهانی اجتناب‌ناپذیر است. این پیشگویی با حضور مری بارا واقعیت پیدا کرد.

مری بارا، نخستین مدیرعامل زن در جنرال موتورز، بزرگ‌ترین اتومبیل ساز امریکا است.

مری بارا، Mary Barra، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی امریکایی است، که درحال‌حاضر به‌عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت جنرال موتورز فعالیت می‌نماید. بارا نخستین زنی است که تاکنون به این موقعیت رسیده است.

barra01.jpg

مری؛ دختر مردی که ۴۰ سال در خودروسازی مشغول کار بود

مری بارا در سال ۱۹۶۱میلادی در شهر میشیگان امریکا از پدر ومادری فنلاندی‌الاصل متولد شد. پدر او ۴۰ سال در کارخانه ماشین‌سازی به‌نام پونتیاک کار کرد. پونیتاک یک شرکت خودروسازی متعلق به جنرال‌موتورز بود؛ شرکت خودروسازی امریکایی که فعالیت خود در صنعت خودروسازی را به‌عنوان شرکت زیرمجموعه‌ای از شرکت اوکلند موتور، که خود از شرکت‌های تابعه کمپانی جنرال موتورز به شمار می‌آمد، آغاز کرد؛ این شرکت در سال‌های نخست فعالیت در صنعت خودروسازی بسیار موفق عمل می‌کرد و خودروهای تولیدی خود را در کشورهای ایالات‌متحده امریکا، کانادا و مکزیک، با مدیریت جنرال موتورز عرضه می‌کرد.

ورود به بازار کار در ۱۸ سالگی

مری بارا در شهر میشیگان به تحصیل پرداخت. پس از پایان تحصیلات دبیرستان درحالی‌که ۱۸ سال بیشتر نداشت در شرکت خودروسازی جنرال موتورز مشغول به کار شد و از این طریق شهریه دانشگاهش را پرداخت می‌کرد.

او مدرک کارشناسی‌اش را از انیسیتوی جنرال موتورز (که امروزه دانشگاه کترینگ نام دارد) در رشته مهندسی برق گرفت.

مری بارا در سال ۱۹۸۸ با بورسیه کمپانی جنرال موتورز، وارد دانشگاه استنفورد شد و در سال۱۹۹۰ در رشته ام‌بی‌ای فارغ‌التحصیل شد.

barra02.jpg

بارا چگونه به جایگاه مدیرعاملی در جنرال‌موتور رسید؟

همان‌طور که خواندید مری از ۱۸ سالگی کار می‌کرد. او از ۱۸ سالگی این شانس را پیداکرده بود که موقعیت‌های مختلف را در جنرال موتورز، غول خودروسازی امریکایی، تجربه کند. او در سال ۲۰۰۸ توانست به سمت معاونت جهانی مهندسی تولید این کارخانه برسد. بارا از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ تصدی پست‌های مدیریتی مهم دیگری را تجربه کرد؛ مثل: ریاست منابع انسانی، معاون اجرایی توسعه محصول و مسئولیت خرید و زنجیره تأمین محصولات جنرال موتورز.

سرانجام مری بارا در ماه ژانویه ۲۰۱۴ از سوی هیات‌مدیره جنرال موتورز، به سمت مدیرعامل اجرایی این شرکت انتخاب شد.

barra03.jpg

او در دوران مدیریت خود توانست بحران‌های مهمی را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ هنوز دو هفته از عهده‌دار شدن مسئولیت اداره جنرال موتورز نگذشته بود که زخمی در این شرکت سر باز کرد و بزرگ‌ترین فراخوان طول تاریخ علیه خودروهای جنرال موتورز را رقم زد. این فراخوان مربوط به اشکال فنی در خودروهای این شرکت اتومبیل‌سازی بود؛ ۲۶ میلیون خودرو در امریکا و ۳۰ میلیون خودروی جنرال موتورز در سراسر جهان مشمول این فراخوان شدند. اما بارا توانست نهایتاً با سربلندی از این بحران بیرون بیاید.

مری بارا درحال‌حاضر عضو هیات امناء دانشگاه استنفورد است و یکی از ۱۲ نفری است که در هیات‌مدیره شرکت دیزنی(The Walt Disney Company)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان، حضور دارد.

جالب است درباره مری بارا بدانید:

  • وی در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربز در فهرست قدرتمندترین زنان جهان، در رتبه ۳۵ قرار گرفت.
  • او میلیاردها دلار در وسایل نقلیه الکتریکی و ماشین‌های خودران سرمایه‌گذاری کرده است تا آینده‌ای متفاوت را برای کارخانه جنرال موتورز رقم بزند.
  • در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از ۱۰۰ فرد برگزیده و پرنفوذ جهان انتخاب شد.
  • نشریه فورچون در سال۲۰۱۵ عنوان «بهترین مدیر بحران سال» را به مری بارا مدیرعامل گروه خودروسازی جنرال موتورز اختصاص داد.
  • در ماه دسامبر ۲۰۱۶، بارا به یک انجمن تجاری مهم راه یافت که در آن زمان دونالد ترامپ انجمن را تشکیل داده بود تا مشاوره‌های استراتژیک در مورد مسائل اقتصادی در آن ارائه شود.
  • این بانوی موفق در کار خود نگاه ویژه‌ای به کارگران و کارمندان جنرال‌موتورز در همه سطوح دارد و در حل مشکلات این شرکت از آنها می‌خواهد راه‌حل‌های خود را به او اعلام کنند. یکی از ویژگی‌هایی که مری بارا هنگام مصاحبه با افراد ، برای جذب نیرو، مدنظر قرار می‌دهد این است که افراد موردنظر بتوانند کارها را از طریق تحت‌تاثیرقراردادن دیگران به انجام برسانند و نه از طریق قدرت سازمانی و سلسله مراتبی. او هنگام فرآیند مصاحبه افراد را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا از وجود این ویژگی در شخصیت آنها مطمئن شود.

ارسال نظر