|
کدخبر: 55471

مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

سودآوری شرکت، تنها هدف پس از خصوصی شدن / افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه تایدواتر

مدیرعامل شرکت تاید واتر در خصوص فعالیت‌های شرکت پس از خصوصی‌سازی گفت: این شرکت پس از خصوصی‌سازی به عنوان مهم‌ترین هدف به دنبال افزایش سوددهی است. لازم به ذکر است که شرکت تایدواتر افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه نیز داشته است.

گسترش‌نیوز: شرکت تایدواتر خاورمیانه ازجمله شرکت‌هایی است که نزدیک به نیم‌قرن سابقه در حوزه ارائه خدمات بندری و دریایی دارد. این شرکت را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین شرکت‌های ایرانی در این حوزه دانست و ازجمله فعالیت‌های آن می‌توان به خدمات بندری، دریایی، لایروبی، سالویج، فنی و مهندسی، آموزشی، فناوری اطلاعات، ایجاد و مدیریت بنادر خشک و راه اندازی ترمینال های اختصاصی اشاره کرد. این شرکت روز جاری نخستین نشست خبری خود را پس از واگذاری به بخش خصوصی برگزار کرد و در این خصوص حسین زارعی، مدیر عامل شرکت به ذکر نکاتی پرداخت که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

tidewater.jpeg

حسین زارعی ابتدا در خصوص شرکت‌ تایدواتر و روند فعالیت‌های آن گفت: شرکت تایدواتر شرکتی قدیمی است و شرکت‌های قدیمی که عموماً در دست دولت بودند با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و مهم‌ترین تغییری که ظرف یک سال اخیر انجام شد این است که تغییر نگاه بوده است. به دلیل دولتی بودن مسئله، اهداف متفاوت از چیزی بود که در حال حاضر داریم. ما هم‌اکنون تنها یک هدف‌داریم سودآوری این شرکت است. یک سال اخیر تمام تلاش کردیم که این نگاه در مجموعه بزرگان جا بیفتد. شرکت تایدواتر نیروی انسانی محور است و ۴۳۰۰ نفر پرسنل در این شرکت فعالیت می‌کنند. تمامی این پرسنل در بنادر کشور حضور دارند خصوصاً در بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر خوزستان فعال هستیم.

حل مشکلات بیمه و مالیات

وی ادامه داد: بالای ۵۰ درصد از امور بندری توسط شرکت تایدواتر و مجموعه‌های تابعه این شرکت در کشور انجام می‌دهند. مسئله نگاه بخش خصوصی و کار کردن برای اهداف سهامدار را اخیراً توانستیم جا بی اندازیم. بعدازاین‌که شرکت توسط بخش خصوصی خریداری شد، در سال ۹۶ حدود ۶۰ میلیارد تومان مجموع سود شرکت بود که در سال ۹۷ به ۱۶۰ میلیارد تومان رسید. انتظار داریم که این عدد در سال ۹۸ بالاتر نیز برود و علی‌رغم شرایطی که در حال حاضر وجود دارد. در درجه اول باید سالم‌سازی محیط انجام شود چراکه باوجود ۴۳۰۰ نفر پرسنل داریم می‌توان گفت بخشی از نیروهای انسانی از بخش‌های مختلف کشور را در این شرکت داریم. درنتیجه باید کمک می‌کردیم که سالم‌سازی در این زمینه انجام شود. به‌صورت سیستمی می‌توان گفت سالم‌سازی در مجموعه تاید واتر انجام‌شده و ناسالمی نداریم.

درون‌سپاری به‌جای برون‌سپاری

زارعی در خصوص مسائل بیمه‌ای و مالیاتی اظهار کرد: مسئله دیگری که داریم این است که در خصوص بیمه و مالیات تا ۱۰ سال گذشته مشکلاتی در شرکت تایدواتر وجود داشت و بالای ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان در این خصوص مشکل داشتیم که توانستیم با تیمی که تشکیل دادیم را حل کنیم. امروز می‌توانیم بگوییم که تا سال ۹۶ تمامی این مشکلات را برطرف کردیم و در این خصوص مسئله‌ای وجود ندارد. علاوه بر ۴۳۰۰ نفر ذکرشده به‌عنوان پرسنل، دو برابر این رقم نیرو به‌صورت قراردادی با سایر پیمانکارها انجام داده است. قراردادهای پیمانکاری موردبازنگری واقع‌شده و برخی از آن‌ها به نصف رسیده است. به‌جای برون‌سپاری به سمت درون‌سپاری رفته‌ایم و نشان داده‌شده که این کار در این شرایط می‌تواند جوابگو باشد.

کاهش خریدهای خارجی

مدیرعامل تایدواتر در رابطه با کاهش خریدهای خارجی اظهار کرد: در خصوص هزینه‌ها به‌ویژه خرید‌های خارجی که تقریباً به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. ۸۰ درصد این کار از طریق مهندسی معکوس انجام می‌شود و همچنین تعمیرات اساسی صورت پذیرفته است. تمامی این موارد کمک می‌کند که هزینه‌های شرکت به‌شدت کاهش یابد و اعداد بالایی در این زمینه وجود دارد. سعی کردیم مدل‌های مالی که با کارفرما قرارداد بسته می‌شود موردبازنگری صورت پذیرد و در این خصوص تقریباً موفق شدند مواردی دریافت کند. به جای درگیری با رقبا سعی در تعامل و هم‌افزایی داریم. یکی از کارهای بزرگی که در این مجموعه انجام‌شده مدیریت امور یخچالی است و در فصل گرما بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. تجهیزات بسیار مناسبی در حوزه امور یخچالی برای واردات و صادرات کالای فاسدشدنی ایجادشده است.

عرضه شرکت در بورس

وی ادامه داد: به‌طورکلی کمک کرده‌ایم که میزان تحصیلات در این شرکت افزایش پیدا کند ضمن این‌که لازم به ذکر است یک مجموعه مغفول در این شرکت به نام رهیاب وجود داشت و این شرکت را فعال کردیم. شرکت ذکرشده اولین شرکت پیامک است و توانستیم قراردادهایی را به همین واسطه انجام دهیم. قصد بر این است که ۲۰ درصد از سود کلی شرکت از رهیاب به دست آید ضمن این‌که این هدف راداریم تا در سال ۹۹ شرکت را به بورس نیز عرضه کنم.

افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه

زارعی افزود: طی سال‌های فعالیت شرکت تایدواتر این شرکت دارایی‌های بسیاری داشت که قصد واگذاری آن‌ها راداریم و این احتمال وجود دارد تا درآمدهای غیر عملیاتی افزایش پیدا کند. این خبر خوش را نیز باید گفت که افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه را داشتیم و در روزهای آتی مجمع ما برگزار خواهد شد. این افزایش سرمایه از طریق سود سهامداران انجام می‌شود و مبلغی در این خصوص از سهامداران دریافت نخواهیم کرد. از میان ۱۰ هزار سهامدار شرکت نزدیک به ۸ هزار نفر از خود مجموعه است.

فعالیت در حوزه دریایی

وی در پایان گفت: درآمد جدیدی نیز برای شرکت تایدواتر در حوزه دریایی ایجادشده است که از طریق حوزه دریایی انجام می‌شود چرا که درآمد از طریق ارزی خواهد بود. لازم به ذکر است که شرکت تایدواتر از اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف بدهی دارد و در این زمینه توانستیم نزدیک به ۵۹ درصد از آن را وصول کنیم. نکته‌ای در رابطه با توقیف شناور در کویت نیز باید عرض شود که یکی از شناورها در سال گذشته پیش از بازگشت به کشور توسط گاردهای کویت برگردانده می‌شود. تا به امروز اطلاعات دقیقی در خصوص دلیل این کار اعلام نشده است. در برخی موارد، گفته شده که شناور پرچم را عوض کرده و یا در دریا زباله ریخته است. هزینه‌های مختلفی باید در این زمینه برای نگهداری این شناور و خدمه وجود دارد که بحث‌های گوناگونی در این رابطه مطرح است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها