|
کدخبر: 55300

اهم برنامه‌های کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون؛

بهبود فضای کسب‌وکار تا کمیته مقابله با تحریم‌ها

انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی تهران در اسفندماه ۹۷ برگزار شد و ۴۰ نفر از منتخبان این انتخابات به اتاق بازرگانی تهران راه یافتند. طی روزهای اخیر با برگزاری انتخابات دیگری بین اعضا منتخب اتاق بازرگانی تهران رئیس و نواب رئیس کمیسیون‌های مختلف مشخص شدند تا فعالیت خود را برای مدت دو سال نخست دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران، آغاز کنند.

گسترش‌نیوز : در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، محمد لاهوتی با کسب اکثریت آرا به ریاست این کمیسیون رسید.

lahooti.jpg

به همین منظور با محمد لاهوتی درباره اهم برنامه‌های این کمیسیون برای تسهیل تجارت و توسعه صادرات گفت‌وگو کردیم.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات گفت: همان‌طور که از نام این کمیسیون مشخص است وظیفه اصلی این کمیسیون تسهیل تجارت خارجی است. لاهوتی در توضیح دقیق‌تر این موضوع گفت: رفع موانع موجود در تجارت خارجی اعم از واردات یا صادرات، با توجه به اینکه به‌هرحال صادرات جز اولویت‌های کشور است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از مهم‌ترین وظایف این کمیسیون در اتاق تهران است. وی افزود: صادرات در ادامه نام این کمیسیون اضافه‌شده است تا تأکیدی بر اهمیت صادرات و پیگیری مطالبات صادرکنندگان و رفع موانع صادراتی آنها باشد.

بهبود فضای کسب‌وکار

عضو اتاق بازرگانی با تأکید بر تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار در اتاق تهران گفت: باید بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید با محوریت تولید صادراتی شکل بگیرد و این هدف در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با جدیت دنبال خواهد شد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات درباره نقشی که سایرین در این کمیسیون می‌توانند ایفا کنند گفت: کمیسیون‌ها در اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان بازوی مشورتی هیات‌رئیسه باید بیشتر به دنبال ایجاد بسترهای مناسب در مناسبات تجارت خارجی خود در این کمیسیون باشند. لاهوتی ادامه داد: البته کمیسیون‌های دیگر متناسب با مسئولیت‌ها و فعالیت‌های خود باید همه مطالبات خود را طرح کرده و اتاق به‌عنوان نماینده بخش خصوصی به دنبال اجرای این مطالبات باشد.

داستان ادامه‌دار بخشنامه‌های متعدد دولتی

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات با بیان اینکه دولت روزانه تعداد قابل‌توجهی بخشنامه و دستورالعمل صادر می‌کند و هر روز موضوعاتی از جانب دولت مطرح می‌شود که بعدازآن فعالان اقتصادی باید به دنبال رفع کردن معایب بخشنامه‌های صادرشده باشند تصریح کرد: در ۱۳ ماه گذشته بالغ‌بر ۷۵ بخشنامه و دستورالعمل در حوزه تجارت خارجی که شامل واردات و صادرات است، ابلاغ‌شده که عملاً تمام بخش‌های مشورتی اتاق اعم از کمیسیون‌ها و تشکل‌ها و حتی تشکل‌های بالادستی مثل کنفدراسیون صادرات را به خود مشغول کرده و امروز بیش از اینکه بتوانیم به دنبال بهبود فضای کسب‌وکار باشیم، به دنبال رفع موانعی هستیم که هر روز از سوی حاکمیت برای کسب‌وکارها ایجاد می‌شود.

لاهوتی افزود: به‌طورکلی در یک سال‌و نیم گذشته بیش از آنکه بتوانیم به دولت پیشنهادات خود را ارائه کنیم به‌دنبال این بوده‌ایم موانعی که برایمان ایجادشده را برطرف کنیم. او ادامه داد: درحال‌حاضر در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات با انبوهی از بخشنامه‌های متناقض، ناکارآمد و بعضاً غیرتخصصی مواجه هستیم که وظیفه خود می‌دانیم در مرحله اول این موانع را برطرف کنیم و چنانچه در شرایط عادی قرار بگیریم بتوانیم پیشنهادات خود را با پشتوانه علمی و عملی برای بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید ارائه کنیم.

کمیته مقابله با تحریم‌ها

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات با اشاره به اینکه در زمان توافق هسته‌ای و پس از تصویب برجام کمیته پسابرجام در اتاق بازرگانی تهران تشکیل شد که اقدامات خوبی در این کمیته انجام شد به پیشنهاد دستیار ویژه صمت مبنی بر ایجاد کمیته مقابله با تحریم‌ها در اتاق تهران اشاره کرد. لاهوتی تشکیل کمیته مقابله با تحریم‌ها در اتاق تهران را پیشنهاد خوبی دانست و گفت: در این کمیته باید تصمیماتی گرفته شود که با تحریم‌هایی که روزانه اعمال می‌شود و بعضاً خود تحریمی‌هایی که در داخل کشور شکل می‌گیرد مقابله کند.

لاهوتی با اشاره به اهمیت تشکیل این کمیته گفت: این کمیته باید بتواند به‌موقع پیشنهادات لازم را به دولت ارائه کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: منظور دستیار ویژه وزیر صمت تحریم‌هایی بود که از جانب کشورهای خارجی بر ما اعمال می‌شود اما من فکر می‌کنم خودتحریمی‌هایی هم که ناشی از ایجاد موانع مختلف از سوی حاکمیت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است نیازمند توجه در این کمیته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران در انتها ابراز امیدواری کرد نمایندگانی از دولت که در اتاق بازرگانی تهران حضور دارند همگی نظیر دستیار ویژه وزیر صمت، نجفی، به اهمیت موضوعاتی که در اتاق تهران به ویژه عناوینی که در جلسه اخیر کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق طرح شد پی برده و به آنها توجه کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها