|
کدخبر: 55161

معاون برنامه‌ریزی وزارت صمت:

بازار تولید لوازم خانگی از بحران خارج می‌شود

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت با بیان اینکه بازار تولید لوازم خانگی از بحران خارج می‌شود گفت: مردم مطمئن باشند از این پس هیچ مشکلی از باب تولید و خدمات پس از فروش این محصولات در کشور وجود ندارد.

گسترش‌نیوز: نشست خبری معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در حالی برگزار شد که باز هم صنعت خودرو در تیررس اهالی رسانه قرار گرفت. البته علاوه بر موضوعات خودرویی هفت هدف وزارت صمت تا پایان سال ۹۸ هم تبیین شد. حالا یک بار برای همیشه وزارت صمت موضعش را نسبت متولی قیمت‌گذاری خودرو اعلام کرد و سازمان حمایت را مسئول قیمت‌گذاری آن تا ابلاغ قانون جدید دانست.

سعید زرندی امروز در این نشست درباره قیمت‌گذاری خودرو گفت: تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو یکی از اختیارات سازمان حمایت است و تا ابلاغ قانون جدید در این سازمان انجام خواهد شد.

هفت طرح وزارت صمت در سال ۹۸

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت در بخش نخست سخنانش درباره اهداف وزارت صمت گفت: از بین محصولات وارداتی ۵۵ کد تعرفه که بیشترین ارزش را به خود اختصاص دادند مشخص و برنامه‌ریزی شده که آن بخش از کالاهایی که قابلیت تولید در داخل را دارند، با نظارت معاونت صنایع در سال ۹۸ در داخل تولید شوند و در مورد کالاهایی که دانش فنی و فناوری آنها هنوز در کشور وجود ندارد با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت بومی‌سازی آنها حرکت کنیم.

سعید زرندی تصریح کرد: در راستای اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل پروژه‌هایی تعریف شده که یکی از آنها فعال‌سازی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی برای احیا و افزایش ظرفیت این واحدها است.

او در ادامه برنامه دیگر این وزارتخانه برای کاهش واردات را جذب سرمایه عنوان کرد و گفت: این سازمان برای جذب سرمایه سه میلیارد دلاری هدف‌گذاری کرده است. امسال در زمینه جذب سرمایه‌گذاری جایگزین واردات، دستیابی به سه میلیارد دلار سرمایه هدف‌گذاری شده است و در این راستا، ابتدا به فعال‌سازی طرح‌های نیمه تمام اقدام می‌شود و در غیر این صورت، واحدهای جدید راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم استفاده از بازار سرمایه برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی، گفت که سهم صنعت در سال ۹۲ از تسهیلات بانکی ۲۱ درصد بوده که این عدد در سال گذشته به ۳۸ درصد رسیده است.

رشد ۲۵ درصدی در صنایع پوشاک

او با اشاره به هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی تولید در صنایع نساجی و پوشاک، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز باعث شد که واردات پوشاک توجیه نداشته باشد که فعالان این حوزه باید از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

او همچنین در بخش دیگر سخنانش به پیش‌بینی توسعه و تکمیل صنعت لوازم خانگی و صنایع دریایی، از برنامه‌ریزی برای ساخت ساخت ۱۳ هزار و ۱۰۰ واگن در بخش ریلی در امسال خبر داد.

تولید دو برند کره‌ای همچنان ادامه دارد؟

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که با توجه به بلوکه شدن قریب هشت میلیارد دلار از دارایی‌های ایرانیان توسط کره جنوبی آیا مواد اولیه لوازم خانگی دو برند کره‌ای به کشور وارد می‌شود یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: با اجرایی شدن تحریم‌ها، مشکلاتی برای یکی دو برند مطرح کره‌ای به وجود آمد، اما مدیران ایرانی آنها مشکلات را مدیریت کردند. مردم مطمئن باشند هیچ مشکلی از باب تولید و خدمات پس از فروش این محصولات در کشور وجود ندارد.

زرندی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا از این پس مردم در بازار با کمبود تولید یا کالا مواجه نخواهند شد؟ اظهار کرد: با اقدامات و پیش‌بینی‌های انجام شده مردم از این پس شاهد کاهش تولید نیستند و بازار تولید لوازم خانگی از بحران خارج می‌شود.

برنامه جدید وزارت صمت برای داخلی‌سازی خودرو

او درباره برنامه‌ریزی برای تعمیق داخلی‌سازی خودروها، افزود: میزان ساخت داخل هر یک از خودروهای تولید شده در کشور مشخص شده و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) به عنوان متولی این مهم، برای ارتقای داخلی‌سازی آنها برنامه‌ریزی کرده است.

زرندی از برپایی نمایشگاه‌های دائمی نیازمندی‌های صنعت خودرو در شرکت‌های ساپکو و سازه گستر نیز خبر داد و گفت: در این زمینه یک پویش ملی برای استفاده از فرصت تحریم‌ها در حال شکل‌گیری است، هر چند این برنامه نقطه آغاز و بخش کوچکی از برنامه‌ای منسجم است.

او به قرارگیری قطعات منفصله خودرویی در سرفصل دور تازه تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: در پی این موضوع، شرکای خارجی که برخی قطعات خودرویی را در اختیار می‌گذاشتند از ایران خارج شدند که بر مشکلات صنعت خودرو افزود. حالا اولویت در موضوع داخلی‌سازی، با خودروهای پرتیراژ و پرتقاضا است.

مقصر گرانی خودروها چه کسانی هستند؟

التهابات بازار خودرو از دیگر موضوعاتی بود که زرندی شبهات ایجاد شده در این مسیر را برداشت و گفت: با پایش این بازار در ماه‌های گذشته، حضور دلالان و قیمت‌های ساختگی را شاهد بودیم که تحریف قیمت‌ها را به دنبال داشت. این دلالان در فضای مجازی تا چند هزار درخواست ساختگی ایجاد کرده بودند که با جلوگیری از اعلام قیمت‌ها در سایت‌ها، تا حدودی از سوء استفاده آنان جلوگیری شد.

نقدینگی سرگردان در دست مردم زیاد است که اکنون به حدود دو هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این جمله‌ای است که معاون طرح و برنامه وزارت صمت به آن اشاره دارد و در این باره می‌گوید: خودرو از کالایی مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده که به همین واسطه تقاضا برای آن بالا رفته است.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها