|
کدخبر: 54899

برنامه‌های راهبردی سازمان منطقه آزاد ماکو

سازمان منطقه آزاد ماکو با برنامه‌ریزی و تدوین اهداف راهبردی از سال قبل، تمرکز بر دست یابی به اهداف سال ۱۳۹۸ را با قدرت آغاز نموده و درحال‌حاضر پیشگام در برنامه هاست.

گسترش‌نیوز : در امسال رونق تولید در سرلوحه فعالیت‌های معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری قراردارد و برنامه‌های متناسبی با شعار سال در این معاونت در حال پیگیری می‌باشد و چشم‌انداز توسعه هوشمند، سبز و پایدار صنعت و معدن منطقه و تبدیل شدن به یکی از قطبهای تولید و صادرکننده محصولات صنعتی و معدنی در کشور را برای خود ترسیم کرده است.

از جمله برنامه‌های مهم در این حوزه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- حمایت از واحدهای تولیدی کوچک

- آماده‌سازی زیرساخت‌های توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن

- توسعه زنجیره‌های ارزش بر پایه مزیت‌های نسبی منطقه

- جلوگیری از خام فروشی، برنامه‌ریزی و ارائه راهکار جهت گسترش واحدهای فرآوری معدنی

- حمایت و فعالسازی واحدهای صنعتی و معدنی راکد و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از غیرفعال شدن واحدهای فعال

- برندسازی محصولات صنعتی و معدنی

- انتقال فناوری

جلیلی گفت: در همین راستا در دو ماه اول سال ۱۳ سرمایه‌گذار صنعتی جذب و جواز تاسیس ایجاد واحد صنعتی برای آنها صادر و ۶ مجوز سرمایه‌گذاری غیر صنعتی نیز صادر گردیده است. که پس از بهره‌برداری اشتغال نزدیک به ۴۰۰ نفر را در پی خواهد داشت.

همچنین ۵ فقره پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت و معدن صادر شده و این واحد‌های اقتصادی، تولید خود را آغاز نموده‌اند. صدور بیش از ۵۰ فقره گواهی تولید و ۳ فقره پروانه اکتشاف در بخش معدن، از دیگر فعالیت‌های این حوزه است.

اقدام مهم دیگر در امسال در بخش معدن اقدام برای تشکیل خانه معدن و تعیین هیات موسس آن است.

همچنین در این مدت ۵۱ طرح سرمایه‌گذاری در کمیسیون سرمایه‌گذاری سازمان طرح و تعیین تکلیف شده‌اند.که فرآیند سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در حال انجام است.

وی افزود: در بخش تجارت نیز نگاه ویژه‌ای به تجارت بین‌الملل و نقش ماکو بعنوان سرزمین چهار سو در نقطه تلاقی محورهای شمال - جنوب و غرب - شرق داریم و توسعه تجارت با ترکیه و دیگر کشورهای همسایه از اولویتهاست.از برنامه‌ریزی‌های انجام یافته در این بخش نیز می‌توان:

- توسعه صادرات و صادرات مجدد

- بازاریابی تخصصی برای محصولات کشاورزی و صنعتی منطقه

- فعال‌سازی تجارت فرآورده‌های سوختی با کشورهای همسایه علی الخصوص ترکیه

- برنامه‌ریزی و بازاریابی برای کالاهای بارزش افزوده تولید شده در منطقه

- حمایت از واحدهای پردازش شناسایی شده جهت استقرار

- گسترش فعالیت EMC‌ها در منطقه

- تقویت واحدهای تولیدی و ترویج فرهنگ صادرات در بین آنها به منظور حضور مستمر در بازارهای جهانی

- تکمیل بسته‌های سرمایه‌گذاری صنایع صادراتی به منظور تولید محصولات قابل رقابت

- تکمیل مطالعات بازار جهت کمک به صنایع کوچک و متوسط که توان انجام فعالیت‌های بازاریابی را ندارند شمرد.

با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده نخستین کمیسیون نظارت بر اصناف منطقه آزاد ماکو در اجرایی آیین نامه موضوع ماده ۸۸ قانون نظام صنفی تشکیل و هر ماه این کمیسیون جلسات منظم خود را برای پیگیری مشکلات و موضوعات مرتبط به اصناف را تشکیل خواهد داد.

برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مزیت‌های قانونی مناطق آزاد نیز در دو ماه اخیر بیش از یکصد و نود مجوز فعالیت اقتصادی صادر یا تمدید گردیده است. و ۴۱ شرکت با موضوعات مختلف جهت انجام فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و علمی ثبت شده است.

جلیلی همچنین گفت: در حوزه کشاورزی نیز سرمایه‌گذاران بخش کشت و صنعت و گل خانه‌ها شناسایی شده و سایت‌های دامپروری و کشت گلخانه تعیین و آماده جذب سرمایه‌گذاری است. سیاست سازمان در این زمین ایجاد و تکمیل زنجیره گوشت قرمز و سفید است جذب سرمایه‌گذار در ایجاد مزارع کشت علوفه، کارخانه خوراک دام و طیور، دامپروری‌ها و شیلات، کشتارگاه و کارخانه تولید شیر خشک و لبنیات و بسته‌بندی و دیگر صنایع جانبی از جمله اقدامات انجام یافته است.

مرکز فناوری و نوآوری این سازمان نیز همزمان با سفر پر برکت رئیس‌جمهوری محترم به منطقه به بهره‌برداری رسید این مرکز دارای سال‌های ایده، فناور و نوآور بوده و ۸ شرکت فناور در آنتجا استقارار یافته‌اند و ۱۷ طرح استارتاپی به مرکز ارئه شده که در حال بررسی هستند. این مرکز کمک موثری به جوانان دارای ایده، شرکت‌های نوپا و واحد‌های تولیدی منطقه خواهد نمود تا توسعه یافته و در نهایت موجب انتقال فناوری گردند.

جلیلی با اعلام خبر بر گزاری نخستین همایش میز لجستیک ایران در منطقه آزاد ماکو اعلام کرد، لجستیک پیشران دیگر کسب و کارهاست و بدلیل موقعیت استتراتژیک منطقه آزاد ماکو، لجستیک از مهم‌ترین محورهای توسعه منطقه است بنابراین برای ایجاد بستری مناسب جهت تبادل اطلاعات و گسترش ارتباطات ملی و بین‌المللی و شناساندن ظرفیت‌های منطقه به فعالان این بخش و ارتقا سطح مدیریت زنجیره تامین و بهبود نقش لجستیک ماکو در شبکه تجارت داخلی و بین‌المللی، نخستین میز ملی لجستیک ایران در اوخر خرداد ماه در این منطقه برگزار می‌گردد.

وی ادامه داد در رستای بهبود فرآیند‌ها و تسهیل امور مراجعان و فعالان اقتصادی میز خدمت سازمان آماده ارائه خدمات آسان و سریع برای متقاضیان بوده و در امسال فرآیندها از جمله:

- شیوه نامه سیاست‌های واگذاری زمین برای طرح‌های سرمایه‌گذاری، فرآیند جذب سرمایه‌گذاری، شیوه نامه ثبت شرکت‌ها، دفترچه آیین نامه اخذ عوارض، دستور العمل صدور مجوز فعالیت اقتصادی، آیین نامه‌های مدیریت توسعه تجارت با هدف تسهیل و تسریع در امر و تکریم ارباب رجوع بازنگری و به تصویب هیات مدیر ه سازمان رسیده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها