|
کدخبر: 52968

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ در گفتگو با گسترش‌نیوز:

اعطای ارز کاغذ بدون کارشناسی و دخالت تشکل‌ها

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل پیش‌روی صنعت تولید کاغذ چاپ و تحریر کشور موضوع ارزش‌افزوده است.

گسترش نیوز: دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ در رابطه با وضعیت تولید کاغذ اظهار داشت: کاغذ به بخش‌های کاغذ بسته‌بندی و کاغذ چاپ و روزنامه و … تقسیم می‌شود. فضای تولید این کاغذها کاملا متفاوت است. کاغذ چاپ و تحریر توسط شرکت‌های چوب و کاغذ مازندران و صنایع کاغذ پارس و کاغذ الموت تولید می‌شود.. در حال حاضر ۳۵ درصد نیاز کشور در حوزه چاپ و نشر توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. از سال گذشته به‌واسطه موانعی که فراروی تولیدکنندگان این حوزه گذاشته شد در این بخش نتوانستیم از تمام ظرفیت خود استفاده کنیم و عملا دست و پای تولیدکننده را برای تولید کالای داخلی بستند.

khagazz.jpg

مهشید پورداد در تشریح دلایل پایین بودن تولید در حوزه کاغذ نشر گفت: در این بخش انگیزه چندانی وجود ندارد و به دلایل نامشخص حاشیه سود در این صنعت پایین است. البته دولت قول‌هایی داده که در صورت عملی شدن آنها می‌توان امیدوار بود که علاقه‌ سرمایه‌گذاران به این بخش بیشتر شود. به‌هرحال تاکنون اراده‌ای برای سامان بخشیدن به آن دیده نشده است. واقعیت آن است که وزارت بازرگانی به هر دلیلی بیشتر به واردات کاغذ تمایل دارد تا تولید. این رویه باعث شده که حمایت از تولید در این بخش کمتر دیده شود و فضای کسب‌وکار به نفع تولیدکننده نباشد.

پورداد در ادامه گفت: در بخش کاغذ بسته‌بندی (مثل مقوا، کاغذ قهوه‌ای) مورداستفاده در کارتن و جعبه سازی وضعیت کاملا متفاوت است. ظرفیت تولید کشور در این بخش ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است. از این مقدار یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن عملیاتی و در کشور تولید می‌شود. در بهترین حالت ۸۰۰ هزار تن از آن به مصرف داخل می‌رسد و بقیه می‌بایست در مسیر صادرات هدایت شود. البته در کنار آن می‌بایست به واردات کاغذ باطله ( آخال ) جهت تنظیم کمی و کیفی بازار توجه ویژه داشته باشیم.

تا قبل از این شرایط به وجود آمده داخلی، نه‌تنها نیاز داخل را در زمینه واردات کاغذ تامین می‌کردیم بلکه نیاز بازارهای منطقه‌ای را هم تا حدودی تامین می‌کردیم. حتی موفق شده بودیم جای سوریه را در بازارهایی مانند عراق بگیریم. اما مشکلات ارزی اخیر و عدم واردات آخال و مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی موانعی را برای صادرات کاغذ ایجاد کرده که صادرات برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد

وی در ادامه تصریح کرد: اختصاص یارانه به واردات کاغذ تا حد زیادی بدون برنامه و کارشناسی انجام شد و به دست واردکنندگان واقعی نرسید تا به‌این‌ترتیب ارسال گذشته شاهد التهاب بازار و اتفاقات ناخوشایند باشیم. در این حوزه عملا ارز چندانی به کشور برنگشت. تحریم هم کار را بر اهالی این صنعت سخت کرده است. در این شرایط، صادرات نه به‌صرفه‌ است و نه امکان‌پذیر. پیمان ارزی و الزام به برگشت ارز حاصل از صادرات و موانع مربوط به نقل و انتقالات پولی و مسائل گمرکی و از همه مهم‌تر حمل‌ونقل باعث شده است که عملا صادرات نداشته باشیم.

مهشید پورداد در ادامه افزود: ظرفیت تولیدکنندگان ما بسیار بالاست و اگر وزارت صمت و وزارت ارشاد حمایت لازم را به عمل ‌آورند و یک چشم‌انداز روشن یک‌ساله برای تولیدکنندگان ترسیم کنند می‌توان ظرفیت تولید را به‌مراتب افزایش داد. دولت باید در بحث ارزش‌افزوده و قیمت نهاده‌های تولید مساعدت بیشتری نشان دهد. طبق قانون ما نمی‌توانیم ارزش‌افزوده‌ای که بابت تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولید پرداخت می‌کنیم را از مشتری بگیریم. مشکل ارزش‌افزوده به مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر تبدیل شده است.

امروز تولید کاغذ از تفاله نیشکر (باگاس) به دلیل به‌صرفه‌ بودن آن بیش‌ازپیش اهمیت یافته است و بسیاری از کشورها نگاه ویژه‌ای به آن دارند. دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ دراین‌باره اظهار داشت: باگاس هم به لحاظ زیست‌محیطی وهم از لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر از آن استفاده نکنیم از این سرمایه و موهبتی که در اختیارمان قرار گرفته بهره‌برداری لازم را نکرده و آن را از دست داده‌ایم. صنایع کاغذ پارس در نزدیکی نیشکر هفت‌تپه قرار دارد در این زمینه اهمیت ویژه‌ای از لحاظ جغرافیایی برای تولید کاغذ باکیفیت دارد این شرکت توان استفاده از تفاله نیشکر را دارد و خوشبختانه کاغذ بسیار باکیفیتی را با استفاده از آن تولید می‌کند. البته در این زمینه هم به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم اما با حمایت‌های دولت پتانسیل ویژه‌ای را در زمینه تولید کاغذ مناسب داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها