|
کدخبر: 51797

آمار کشفیات قاچاق صحیح نیست

انوش رحام / دبیر شورای اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت

anoosh.jpg

آمار دستگاه‌های کاشف بنا بر بانک ارزش اطلاعات گمرک ارزش‌گذاری می‌شود، به‌طوری‌که پس از توقیف کالای به ظن قاچاق در مرحله نخست صورت‌جلسه کشف تشکیل‌شده و سپس بر اساس بانک اطلاعاتی ارزش‌گذاری کالا اعلام می‌شود.

طبق ماده ۷ قانون امور گمرکی، اگر صاحب کالا بدهی به گمرک داشته باشد این نهاد اجازه ترخیص محموله را تا زمانی که مبلغ بدهی خود را نپردازد، نمی‌دهد.

آمار و ارقامی که در مورد کشف محموله‌های قاچاق اعلام می‌شود آماری دقیق نیست که این امر باعث به وجود آمدن آمار‌های حبابی می‌شود.

وثیقه‌ای که صاحب کالا درازای ترخیص محموله پرداخت می‌کند باید منطقی و متناسب با ارزش محموله ظن به قاچاق باشد. در این صورت امکان برطرف سازی آمار حبابی وجود دارد.

به‌طور عمده آمار‌های اعلامی با ارزش مبادلاتی کالا همخوانی ندارد که این امر باعث به وجود آمدن ارقام بزرگی در خصوص کشفیات قاچاق می‌شود.

برای به وجود نیامدن مشکلی در ارزش‌گذاری‌های کالا باید دستگاه‌های فعال در این موضوع با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند.

برای رفع این خلأها باید پس از تشکیل پرونده کشف محموله با بانک اطلاعاتی سامان اموال تملیکی و گمرک تطبیق داده شود و کارشناسی‌های دقیقی در خصوص ارزش کالا انجام شود.

کاشف به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده ارزش‌گذاری محموله‌ها بربیاید چراکه این موضوع امری تخصصی به‌حساب می‌آید و باید بر اساس اظهارنامه‌ای که صاحب کالا و نرخ ارزش‌گذاری‌ها در سامانه‌های گمرک ( TST) انجام شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها