|
کدخبر: 50363

خیالتان راحت؛ منتظر گرانی دلار نباشید

تاثیرپذیری بازار ارز از تشدید تحریم‌های ایران و اعلام لغو معافیت‌های نفتی در روزهای اخیر اندک بوده است.

گسترش نیوز - بسیاری از صرافان و کارشناسان، حضور موثر بازارساز و تدابیر اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی را عامل اصلی ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و دامنه محدود نوسان‌ها می‌دانند.

بازار ارز البته در انتظار اتفاقات تازه از جمله تشکیل بازار متشکل ارزی نیز هست و همین مولفه نیز فضایی متفاوت را در این حوزه رقم زده است.

علی اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان در خصوص دلایل نوسان اندک نرخ ارز در بازار به خبرآنلاین گفت: سوال می‌شود چرا با اینکه یک سیاستمدار برضد منافع ایران وارد عمل شده است اما به طور اخص بازار ارز به این اقدام واکنش نشان نداده؛ در پاسخ می‌گویم طبیعی است که باید به شرایط ذاتی اقتصاد و بازار ارز توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد اقتصاد کشور دولتی یا شبه دولتی است، گفت: در این فضا بررسی‌ها نشان می‌دهد تزریق بیش از ۸۰ درصد ارز در بازار توسط بانک مرکزی صورت می‎گیرد.

او توضیح داد: به این ترتیب طبعا متعادل نگه داشتن بازار در صورتی که اراده و قدرت آن باشد برای چند روز و چند هفته حتی چند ماه کار سختی برای بانک مرکزی و دولت نیست.

او با اشاره به اینکه سازماندهی و مدیریت بازار ارز اتفاقا وظیفه ذاتی بانک مرکزی است، گفت: با توجه به این موضوع عدم تلاطم بازار اتفاق جدیدی نیست، چرا که در این نوبت بانک مرکزی به وظایف ذاتی خود به درستی عمل کرده است و انتظار می‌رفت که حتما تدابیری برای مقابله با وضعیتی که امریکا پیش پای ایران گذاشته، اندیشیده می‌شد.

او ادامه داد: انتظار می‌رفت همواره این وضعیت در بازار وجود داشته باشد، حال سئوال اصلی این است که چرا در نوبت‌های قبلی تشدید فشار سیاسی، مانند شهریور ماه سال ۸۹ یا فروردین ماه سال ۹۷ بانک مرکزی نخواست یا نتوانست به وظیفه خود عمل کند؟

این کارشناس حوزه ارز ادامه داد: از نظر من پاسخ به این سئوال را باید در سیاست‌های ارزی پیش از بحران جست‌وجو کرد.

سمیعی در توضیح این مطلب افزود: اشتباه در فشرده نگه داشتن فنر نرخ طی سال‌های قبل از اتفاق مهم‌ترین عامل بروز بحران ارزی است، به عبارت دیگر وقتی از سال ۸۲ تا شهریور ۸۹ فنر نرخ را فشرده می‌کنیم اما در اقتصاد با تورم‌های بالای ۱۵ درصد و نرخ رسمی بهره بالای ۲۰ درصد روبه‌رو هستیم، طبیعی است پایین نگه داشتن نرخ ارز ریسک را بالا می‌برد.

سمیعی در توضیح این مطلب ادامه داد: در این شرایط با تلنگری مانند تحریم، نرخ‌ها از کانال هزار تومان به کانال چهار هزار تومان صعود می‌کند.

سمیعی اضافه کرد: همچنین وقتی از سال ۹۲ تا ۹۷ هم فنر نرخ را حدود ۴۰۰۰ تومان نگه می‌داریم باز باید انتظار سه تا چهار برابر شدن آن را با یک عمل غیرقانونی توسط یک سیاست مدار داشته باشیم.

او تاکید کرد: این بار بازار ارز با این بحران روبه‌رو نیست در نتیجه دست سیاستگذار برای مدیریت بازار بازتر از قبل است، بار دیگر تاکید می‌کنم اگر قیمت‌ها واقعی باشد و مسئولان اقتصادی هم به وظایف خود که همانا حفظ تعادل در بازار است توجه کافی مبذول دارند، گفته‌ها وحتی اعمال سیاستمداران نمی‌تواند تاثیر جدی در بازار بگذارد و البته جلب اعتماد مردم هم همواره نقشی بسیار جدی در ثبات اقتصادی کشور دارد.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر