|
کدخبر: 49653

در گفتگوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات راه‌سازی مطرح شد:

لودر ایرانی چند؟

بعضی از مردم فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات راهسازی به سرمایه‌ عظیمی نیاز دارد اما این تصور درست نیست.

گسترش نیوز : کشورهای مختلف ماشین‌آلات راه‌سازی و صنایع وابسته به آن را یکی از بخش‌های «زیرساختی» خود می‌دانند و توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند. در کشور ما، شرایط این بخش صنعتی بنیادی چگونه است؟ چه توانمندی‌هایی دارد و از همه مهم‌تر با چه مشکلات و چالش‌هایی برخوردار است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان ماشین‌آلات راه‌سازی به گفت‌وگو نشستیم و از ابعاد مختلف کار سوال کردیم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این مصاحبه است.

kazemi2222.JPG

تولید دو شکل دارد

کاظمی در پاسخ این سوال که «آیا ماشین‌الات داخلی از نظر کیفیت، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند؟» گفت: درباره تولید دو موضوع مطرح است. موضوع اول به انتقال فناوری مربوط می‌شود. در اینجا شرکتی مثل هپکو تحت لیسانس یک شرکت خارجی فعالیت می‌کند. همه فرآیندهای کار، نوع مواد به کار رفته و خلاصه تمام جوانب کار مشخص می‌شود، نیروها آموزش می‌بینند و کار با نظارت نماینده‌ای که آن شرکت مشخص کرده است شروع می‌شود. انتقال فناوری، پیچیده و زمانبر است برای همین بیشتر شرکت‌ها راه کپی کردن را در پیش می‌گیرند. برای کپی کردن باید نیروی متخصص و کاربلد داشته باشید.

توان رقابت با چینی‌ها را داریم

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگوئیم که شرکت‌های ما برتر از شرکت‌های چینی هستند. حتی یکی از اعضای انجمن به من گفت که از لحاظ نرخ هم می‌توانیم ارزانتر از چینی‌ها تولید کنیم. من از او خواستم این ادعا را ثابت کند و او واقعا ثابت کرد. در مورد کیفیت محصول چینی هم باید بگویم که کیفیت محصولات چینی در یک حد نیست و بد و خوب دارند. این ما هستیم که باید کالای چینی خوب را انتخاب کنیم. اگر غیر از این بود کالای چینی به بازارهای اروپا و امریکا وارد نمی‌شد.

مرز خوبی که باید حفظ شود

شاید برای شما هم سوال باشد که خودروسازان ما به چه دلیل در عرصه تولید ماشین‌آلات راهسازی حضور ندارند و این غیبت خوب است یا نه؟ دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی در پاسخ این سوال گفت: همانطور که گفتیم دنیای تولید خودرو با دنیای ما فرق دارد. به عنوان مثال تیراژ ماشین‌آلات ساخته‌شده در ماشین‌آلات راهسازی بسیار کمتر است. لودر را در تیراژ چند هزار تایی تولید نمی‌کنند. فرآیند تولید و خدمات پس از فروش این دو حوزه کاملا متفاوت است و باید این تفاوت را به رسمیت شناخت.

سرمایه‌گذاری، مدیریت صحیح می‌خواهد نه سرمایه

دولابی کاظمی درباره منطقی بودن یا نبودن سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات راهسازی گفت: بارها گفته‌ام که سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات راهسازی به سرمایه چندانی نیاز ندارد. بسیاری فکر می‌کنند که ورود به این حوزه سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد ولی این تصور اشتباه است. سرمایه‌گذاری در این عرصه به مدیریت اعتباری نیاز دارد نه سرمایه. به عبارت دیگر باید شما و جایگاه شما را بشناسند و به این نتیجه برسند که به قول معروف این کاره هستید. اگر این عرصه به سرمایه زیادی نیاز نداشت کسی مثل من هرگز نمی‌توانست به آن وارد شود چون سرمایه‌دار نیستم. شرکت خارجی اگر مطمئن شود که فلان گروه، سابقه و توان لازم را دارد خودش اعتبار می‌دهد؛ آن هم اعتبار ۸ ساله! آنها از اینکه کاربلدها با آنها همکاری کنند استقبال می‌کنند. در سفری که در دوران کار در هپکو به آلمان داشتم رئیس شرکت لیبهر به من گفت به خاطر علاقه‌ای زیادی که به ایران دارم بهترین نیروی متخصص خود را در اختیار شما قرار خواهم داد که بر آموزش نیروهای کشور شما مدیریت کنند.

قیمت نمونه ایرانی به صرفه است

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی در رابطه با نرخ بعضی از ماشین‌آلات راهسازی که در داخل کشور تولید می‌شوند گفت: لودر کلاس‌های مختلفی دارد اما نمونه ایرانی به‌طور میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون نرخ دارد. نرخ لودر ایرانی معمولا بالای یک و نیم میلیارد است. حتی در دوره‌ای که محصولات اروپایی به راحتی وارد کشور می‌شد نرخ نمونه‌های داخلی بسیار به‌صرفه‌تر بود و محصول ایرانی واقعا جایگاه خود را به‌دست آورده بود. نرخ مینی‌لودر ایرانی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون است. درحال‌حاضر بولدوزر، وارداتی است و نرخ آن بالای دو و نیم میلیارد است. البته توان تولید بولدوزر وجود دارد اما چون نیاز چندانی به آن وجود ندارد در داخل کشور تولید نمی‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها