|
کدخبر: 49363

تحریم تحریم است؛ فرصتی در کار نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است تحریم‌های فعلی نمی‌تواند به فرصت مناسبی برای رشد اقتصادی ایران تبدیل شود.

فزونی در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها می‌تواند به فرصتی برای تحولات مثبت در اقتصاد ایران تبدیل شود به گسترش‌نیوز گفت: این تحریم‌ها نمی‌تواند به فرصت تبدیل شود چراکه فرصت یک تعریف مشخص دارد و به این سادگی نمی‌توان تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد. البته می‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد ولی تبدیل شدن آن به فرصت، نیازمند پیش‌شرط‌های متعدد دیگری است. او ادامه داد: اگر قرار بود عدم همکاری با دنیای خارج از مرزهای ایران، نداشتن ارتباطات، عدم خرید کالا از سایر کشورها یا عدم فروش کالا به آنها، قطع واردات و صادرات تبدیل به فرصت شود، قطعا از روز اول واردات و صادراتی شکل نمی‌‌گرفت. اگر قرار باشد خودمان تولید کنیم و محدود به استفاده از تولیداتمان شویم به جزیره‌ای محدود تبدیل خواهیم شد.

fozooniotaghbazargani.jpg

تصویب‌ FATF ، ضروری‌ترین ابزار برای اصلاح مناسبات بانکی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اصلاح مناسبات بانکی را اصلی‌ترین نیاز امروز اقتصاد کشور برشمرد و عنوان کرد: تصویب یا عدم تصویب FATF باعث نخواهد شد که مشکلات اقتصادی حل شود و این موضوع مثل یک بازی فوتبال است. او در تشریح بیشتر این مثال خود گفت: بازی فوتبال قوانینی دارد که برای فوتبال بازی کردن باید قواعد آن را رعایت کنیم؛ رعایت قوانین فوتبال به این معنی نیست که قادر خواهیم بود تمام تیم‌های درجه‌یک دنیا را شکست دهیم و قهرمان دنیا شویم. بلکه برای تبدیل شدن به قهرمان دنیا نیاز به آمادگی‌ها، مهارت‌ها و تلاش‌های دیگری است. وی با تاکید دوباره بر اهمیت تصویب‌FATF افزود: رد کردن ‌FATF هیچ ضرری را متوجه کشورهای آسیایی و غربی، به ویژه کشورهای اروپایی، نخواهد کرد. ضمن اینکه تایید آن هم ضمانتی برای حل همه مشکلات ما نخواهد بود و تنها بخشی از مشکلات ما را حل خواهد کرد. فزونی در ادامه با اشاره به موضوع برجام گفت: عده‌ای پس از تصویب برجام انتظار داشتند همه مشکلات حل شود در حالی‌که تصویب این پیمان‌نامه‌ها قرار نیست همه مشکلات اقتصادی را حل کند و چنین انتظاری از اساس صحیح نیست، متاسفانه واقع‌بینی‌های اقتصادی زیر چکمه‌های سیاست( زیر بار سنگین سیاسی‌بازی) از بین رفته است.

نه تنها از جانب ترامپ، که از جانب اروپا هم تحت فشاریم

نخستین رئیس هیات مدیره انجمن متخصصین صنعتی ایران با بیان اینکه نه تنها از جانب ترامپ، بلکه از طرف اروپا هم تحت فشار هستیم گفت: ما حتی از جانب نزدیک‌ترین دوستان و هم‌پیمانانمان هم تحت فشار هستیم. وی در توضیح این بیشتر این موضوع عنوان کرد: کشورهایی که امروز به ما کالا می‌فروشند، نرخ کالاهایشان را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر از قبل به ما می‌فروشند. فزونی افزود: کشورهایی که به‌عنوان دوست در کنار کشور ما قرار گرفته‌اند حساب‌های بانکی فعالان اقتصادی ایران را بسته‌اند. فزونی در ادامه تصریح کرد: البته هنوز راه‌های زیادی برای نجات اقتصاد ایران وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به سوالی درباره علت چنین رفتارهایی از جانب هم‌پیمانان ایران گفت: این کشورها درحال‌حاضر ایران را در موقعیتی می‌بینند که می‌توانند بهره‌برداری‌های متعددی در جهت تامین منافع ملی خودشان از آن داشته باشند. فزونی با بیان اینکه سیاست تابع قواعد خاص خود است، ادامه داد: قواعد دنیای سیاست باید رعایت شود و بسیاری از حرف‌هایی که در گذشته عنوان می‌شد اکنون کارکرد خود را از دست داده و مفاهیمی مثل دشمن دائمی یا دوست دائمی رنگ باخته است. درحال‌حاضر همه کشورها به دنبال تامین منافع ملی خود هستند و تا جایی‌که این منافع تامین شود با ایران کار می‌کنند و زمانی که منافع خود را در خطر ببینند از ادامه همکاری با ایران منصرف می‌شوند.

تعامل با دنیا، منافع ملی را تامین خواهد کرد

فرهاد فزونی در انتها تعامل با دنیا را به‌‌عنوان ضرورتی برشمرد که می‌تواند ضامن بخشی از منافع ملی ایران باشد و در همین‌باره تصریح کرد: نباید در تعامل با دنیا، منافع (ملی) خود را بفروشیم بلکه باید منافعمان را با دقت در نظر بگیریم، بر آن اساس تلاش و با دنیا تعامل کنیم، چراکه تقابل نتیجه مثبتی برای اقتصاد ایران در پی نخواهد داشت.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها