|
کدخبر: 45531

مدیرعامل شیشه کرد در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

نمایشگاه با حضور شرکت‌های خارجی معنا دارد

به اعتقاد مدیر شرکت کرد، نمایشگاه بین‌المللی زمانی معنا پیدا می‌کند که شاهد حضور پررنگ شرکت‌های خارجی باشیم.

گسترش‌نیوز: نمایشگاه زمانی می‌تواند به رونق کسب‌وکار و تولید کمک کند که چند ویژگی مهم را داشته باشد. به اعتقاد مدیرعامل شیشه کرد، یکی از آفت‌های بزرگ نمایشگاه شیشه در کشور ما حضور کم‌رنگ شرکت‌های خارجی است. در گفت‌وگویی که با شایان اصلانی داشتیم وضعیت کسب‌وکار، صادرات و مهم‌ترین مشکلات و موانع پیش‌روی این واحد تولیدکننده را تشریح کرد. بخش زیادی از واحدهای تولیدی که در صنعت شیشه فعالیت می‌کنند واحدهای کوچک و متوسط اندازه هستند و توجه به مشکلات و دغدغه‌های آنها می‌تواند به رونق این صنعت مهم کمک کند. در پایان نظر وی را درباره نمایشگاه ایران گلس‌شو جویا شدیم. دومین دوره این نمایشگاه، ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه و به همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

sanatshisheh.jpg

برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم

مدیرعامل شیشه کرد در معرفی این واحد تولیدی و زمینه‌های فعالیت آن اظهارکرد: شیشه کرد جزئی از شرکت پلیمر صنعت کردستان است. این شرکت علاوه بر تولید شیشه، درب و پنجره‌های یو پی‌وی‌سی هم تولید می‌کند. درحال‌حاضر چیزی حدود ۶۰ نفر به‌طور مستقیم در بخش شیشه مشغول به کار هستند. شیشه کرد عمدتا شیشه دوجداره و سکوریت تولید می‌کند. محصول دیگر این شرکت، شیشه لمینیت است که بیشتر صادر می‌شود.

صادرات داریم اما...

شایان اصلانی در ادامه به موضوع صادرات پرداخت و گفت: امسال به صادرات روآوردیم. محصولات این شرکت عمدتا به بازار کشورهایی مثل عراق صادر می‌شود. می‌توان گفت که ۳۰ تا ۴۰ درصد شیشه تولیدی ما صادر می‌شود.

اصلانی در پاسخ این سوال که «با این حساب می‌توان گفت یک شرکت تولیدی به‌حساب می‌آیید؟» اظهارکرد. همان‌طور که گفتم صادرات را امسال شروع کرده‌ایم. ورود ما به بازارهای صادراتی، از سر اجبار و ناچاری بوده است. توجه داشته باشید که حجم تولید به‌شدت کاهش یافته است و هدف ما آن بوده که از طریق صادرات، بخشی از آسیب واردشده را جبران کنیم. میزان تولید تقریبا به نصف رسیده و در این شرایط نمی‌توان افزایش صادرات را به فال نیک گرفت.

مدیرعامل شیشه کرد در ادامه این بخش از سخنان خود اظهارکرد: در شهرهایی مثل سلیمانیه و بغداد، حدود یک ماه مشغول مذاکره و رایزنی بودیم اما نتوانستیم با ترک‌ها رقابت کنیم. دلیل اصلی این ضعف هم به بحث مواد اولیه و نرخ بالای آن مربوط می‌شود. بهای تمام‌شده محصول بالاست و در این شرایط نمی‌توان با خارجی‌ّها رقابت کرد.

دولت، نظارت کند

اصلانی در تشریح بیشتر منظور خود گفت: هیچ نظارتی بر واردکنندگان و تامین‌کنندگان مواد اولیه و شیشه «جام»، اعمال نمی‌شود. کارخانجات بزرگ به صلاحدید خود، قیمت‌گذاری می‌کنند.

وی در ادامه خواستار نظارت دولت بر واردکنندگان و تامین‌کنندگان مواد اولیه شد و گفت: تولیدکنندگانی مثل ما، دنبال کمک مالی دولت نیستند اما انتظار داریم بر موضوع مواد اولیه نظارت جدی‌تری اعمال شود.

اصلانی در ادامه به بخش دیگری از مشکلات تولیدی‌های متوسط پرداخت و گفت: در این شرایط موضوعاتی مثل افزایش هزینه‌های مالیاتی و بیمه هم کار را بر ما سخت کرده است.

فقط داخلی‌ها شرکت می‌کنند

اصلانی در پایان به بحث نمایشگاه پرداخت و گفت: در نمایشگاه‌های کشورهایی مثل ترکیه، حضور داشته‌ایم. نمایشگاه می‌تواند به رونق کسب‌وکار و تولید کمک کند اما در کشور ما چنین نیست. نمایشگاه باید خروجی داشته باشد اما در اینجا بیشتر به شو شبیه است.

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: درحال‌حاضر فقط شرکت‌های داخلی در نمایشگاه شرکت می‌کنند. از حضور شرکت‌های خارجی خبری نیست. البته می‌گویند فلان شرکت آلمانی هم حضور دارد ولی در عمل فقط چینی‌ها شرکت دارند. نمایشگاه بدون شرکت‌های معتبر خارجی هیچ معنایی ندارد. تا زمانی که وضعیت، این‌گونه باشد حضور در نمایشگاه نمی‌تواند سودی به حال شرکت‌ها داشته باشد.

ارسال نظر