|
کدخبر: 45134

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل تهران شیشه مطرح شد:

کار چه شرکت‌هایی به ورشکستگی می‌کشد؟

شرکت‌های تولیدی و خدماتی که در حوزه صنعت شیشه فعالیت می‌توانند با تکیه بر یکسری نکات می‌توانند بر شرایط اقتصادی دشوار غلبه کنند.

گسترش نیوز: آیا شرکت‌های تولیدی و خدماتی می‌توانند به سلامت از بحران‌هایی اقتصادی مثل آنچه در یک‌ سال اخیر بر صنعت شیشه کشور گذشت عبور کنند؟ مدیرعامل تهران شیشه، پیشتر در گفت‌وگویی که با داشتیم به این سوال پاسخ مثبت داده بود. بابک دارابی اکنون نحوه غلبه شرکت خود بر مشکلات و تنگناهای پیش‌رو را توضیح می‌دهد. نمایشگاه ایران گلس‌شو می‌تواند فرصت خوبی برای اشتراک این نوع تجارب فعالان صنف شیشه کشور باشد. دوره دوم این نمایشگاه که به همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه دایر خواهد بود.

BABAKDARABI.jpg

مدیریت بهینه منابع

مدیرعامل تهران شیشه در مصاحبه اول گفته بود که تهران شیشه توانسته است بحران اقتصادی اخیر را به فرصت تبدیل کند. وی در پاسخ این سوال که «سیاست شما برای مواجه با شرایط بحرانی چه بوده است؟» گفت: مجموعه متنوعی از عوامل و دلایل، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا چند ماه اخیر دوران دشوار و ناخوشایندی برای تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکار باشد. فعالان حوزه تولید و فروش شیشه از آن جمله‌اند. تنها راه برون‌رفت از این شرایط بحرانی، مدیریت بهینه، استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های موجود و حذف تمامی هزینه‌های اضافی است. شیشه تهران با تکیه‌بر یکسری فنون و روش‌ها توانسته است بر مشکلات چند ماه گذشته غلبه کند.

هزینه را به دوش مشتری نیندازید

وی در ادامه تعدادی از مهم‌ترین عواملی که به ضرردهی و حتی تعطیلی واحدها و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی منجر می‌شود را بیان کرد: در مجموع باید توجه داشت که نیروی انسانی مازاد، به‌کارگیری فناوری منسوخ و قدیمی، عدم استفاده بهینه از منابع، هدر دادن فرصت‌ها، داشتن ضایعات فراوان، تولید محصول بی‌کیفیت، متوقف شدن ماشین‌آلات تولید و تعدد واسطه‌های فروش ازجمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شکست و تعطیلی واحدهای اقتصادی پرهزینه می‌شوند.

akse3.jpg

بابک دارابی در ادامه افزود: در این میان، فعال اقتصادی نمی‌تواند هزینه نیروی انسانی مازاد را به نرخ تمام‌شده کالا، اضافه و از مشتری دریافت کند. هدر دادن منابع و نداشتن برنامه درست نگهداری و تعمیرات، بی‌دقتی و آموزش ندادن نیروهای خط تولید و درنتیجه ضایعات بالا و کیفیت پایین، هزینه‌های سنگینی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. به‌هرحال، نمی‌توان انتظار داشت که بار این هزینه‌های سنگین به دوش مشتری بیفتد. استفاده از فناوری قدیمی، باعث افزایش هزینه اداره یک واحد تولیدی می‌شود. هزینه‌های سربار ناشی از فناوری قدیمی را هم نمی‌توان به نرخ کالا اضافه کرد و از مشتریان دریافت کرد. فقط تولیدکنندگان و بازرگانانی به حیات خود ادامه خواهند داد که وزن واسطه را کم کرده باشند. هر چه واسطه کمتری بین تولیدکننده اصلی و مصرف‌کننده نهایی وجود داشته باشد آن کسب‌وکار شاداب‌تر خواهد بود.

رقابتی شدن با حذف همراه است

به اعتقاد مدیر جوان تهران شیشه، بازار شیشه هرروز رقابتی‌تر می‌شود. وی دراین‌باره اظهارکرد: اقتصاد ایران هرروز رقابتی‌تر می‌شود. رقابتی‌تر شدن به زبان بسیار ساده یعنی حذف خودبه‌خود کسانی که در زمینه مواد فوق بد، عملکرد بدی دارند.

کمیته‌ای برای کاهش هزینه

دارابی به همکاران خود توصیه کرد: کسب‌وکار خود را با معیارهای بیان‌شده مقایسه کنید؛ اگر به این نتیجه رسیدید که هزینه واحد تولیدی یا خدماتی شما درباره موارد پیش‌‌گفته، بالاست به دنبال چاره‌جویی و حل هر چه سریع‌تر مشکل باشید.

AKS2.jpg

مدیرعامل تهران شیشه در تشریح تجارب این شرکت گفت: ما در تهران شیشه با پیش‌بینی وضعیت فعلی در سال‌های گذشته، اقدام به تشکیل کمیته کاهش هزینه و توسعه بازار کرده‌ایم. ماحصل تحقیق‌ها و اقدام‌های این کمیته موجب شده است که در وضعیت بحرانی عملکرد بهتری داشته باشیم. علاوه‌بر این، در سال گذشته و همچنین امسال به بسیاری از فعالان صنعت شیشه در زمینه کاهش هزینه‌هایی که به‌واسطه عوامل یادشده ایجاد شده است کمک کرده‌ایم تا با تدبیر و برنامه‌ریزی درست، دوران بحران را پشت سر بگذارند. مدیریت هزینه‌های تولید، مشاوره در زمینه انتخاب ابزار و ماشین‌آلات تولیدی مناسب، کاهش توقف‌های تولید به کمک برنامه نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات، مشاوره در زمینه ارتقای کیفیت محصولات و کاهش ضایعات تولید و همچنین افزایش فروش، ایجاد تنوع در محصولات و شناسایی بازارهای جدید داخلی و خارجی و در ازای آن مشارکت در سهام شرکت‌ها و سود ازجمله مهم‌ترین مواردی هستند که درباره آنها مشاوره داده‌ایم.

سودآوری، اولویت آخر

دارابی در جمع‌بندی نظرات خود اظهارکرد:

برای مثال، با مدیریت بهتر در بخش مالی و افزایش انعطاف‌پذیری در برابر شرایط به وجود آمده اقتصادی که در پایان سال ۹۶ و آغاز سال ۹۷ اتفاق افتاده است می‌توان به‌سلامت از این دوره عبور کرد. برای رسیدن به این هدف چه ‌خوب است که فعالان اقتصادی به‌ویژه آنهایی که در صنعت و صنف شیشه کار می‌کنند به این اولویت‌ها‌ توجه داشته باشند. ریسک را کاهش دهید، مطالبات خود را وصول کنید، ضریب نقدشوندگی دارایی را بالا ببرید تا یک فضای امن اقتصادی فراهم شود و بتوانید به مرحله آخر یعنی سودآوری برسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها