|
کدخبر: 44750

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل تکنولوژی شیشه ایران مطرح شد:

قیمت کدام قطعات، هزار برابر شده است؟

مدیرعامل تکنولوژی شیشه ایران، نیروی متخصص را سرمایه این تولیدی می‌داند. سیدجمال مداح‌زاده گفت که این تولیدی، همه تلاش خود را می‌کند که کار به تعدیل نیرو نکشد.

گسترش‌نیوز: تکنولوژی شیشه ایران یکی از شناخته‌شده‌ها و باسابقه‌های صنعت شیشه کشور است. در آستانه نمایشگاه ایران گلس‌شو با مدیرعامل این تولیدی به گفت‌وگو نشستیم تا با شرایط، بازار و موانع پیش‌روی این کارخانه آشنا شویم. دومین دوره نمایشگاه ایران گلس‌شو ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه دایر خواهد بود. این نمایشگاه به همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

shishirantechnology.jpg

تولید به یک‌سوم رسیده است

چهار دهه از آغاز به کار تکنولوژی شیشه ایران می‌گذرد. شیشه ایران روی تولید شیشه سکوریت و آینه تمرکز کرده است. مدیرعامل شیشه ایران ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: اشتغال مستقیم ما چیزی حدود ۵۰ نفر است. صادرات ما درحال‌حاضر ناچیز است. به ترکیه و قطر و افغانستان صادرات داریم اما قطره‌چکانی است. نوسان قیمتی که امسال دامن ما و همه تولیدکننده‌های دیگر را گرفت فروش را به‌شدت کاهش داده است. نمودارهای مالی ممکن است نتوانند واقعیت بازار را به‌خوبی نشان دهند. فروش‌ به‌شدت، افت کرده اما افزایش نرخ باعث شده که نمودارها در نگاه اول نتوانند واقعیت را نشان دهند. حجم تولید به یک‌سوم رسیده است.

یک دوراهی سخت

سیدجمال مداح‌زاده در ادامه افزود: به‌سختی می‌توانیم نیروهای متخصصی که سال‌های برای تربیت آنها زحمت کشیده‌ایم را حفظ کنیم. دغدغه بزرگ ما، حفظ این نیروهاست. اگر نتوانیم کار جور کنیم نمی‌توانیم بیش از این، نیروهای متخصص خود را حفظ کنیم. از طرف دیگر نمی‌توانیم به این راحتی‌ها به این کار تن دهیم چون روی آموزش آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. هر از کدام از آنها برای خود یک وزنه هستند. هم حفظ و هم از دست دادن آنها مشکلات خاص خودش را دارد. در دوراهی انتخاب مانده‌ایم. تا اینجا تعدیل نیرو نکرده‌ایم؛ امیدواریم از این به بعد هم مجبور به این کار نشویم.

وی از تلاش‌های شیشه ایران برای حفظ نیروی‌های خود گفت: تلاش داریم با ارائه و تولید یکسری محصولات جدید بتوانیم کار بیشتری ایجاد کنیم، محصولات تازه‌ای را روانه بازار کنیم و خلاصه هر جور که هست نیرو‌های خود را نگه داریم.

افزایش هزار برابری هزینه قطعات

مدیرعامل تکنولوژی شیشه ایران در ادامه سخنان خود به مشکلات پیش‌روی این تولیدی پرداخت و گفت: تامین قطعه، ماشین‌آلات و ابزارالات بسیار سخت شده است. در صنعت شیشه ۱۰۰ درصد ماشین‌آلات و ابرازها خارجی هستند. خوشبختانه شرکت‌های داخلی، مواد اولیه را تولید می‌کنند و در این زمینه مشکلی نداریم اما در رابطه با آینه مشکلاتی هست چون جیوه و رنگ آینه هم وارداتی هستند. می‌‌توان گفت که افزایش نرخ در بخش ماشین‌آلات و قطعات شاید به هزار برابر رسیده است. یا در بخش رنگ و لعاب که بخش عمده آنها وارداتی است با اعداد و ارقام عجیبی مواجه شده‌ایم.

shisheirann2.jpg

بلایی به نام تغییر مداوم بخش‌نامه‌ها

مدیرعامل تکنولوژی شیشه ایران در ادامه این بخش از سخنان خود درباره یک مشکل دیگر سخن گفت: تصمیم‌گیری‌های روزانه و تغییر مداوم قوانین و بخشنامه‌ها و نیز ممانعت از ورود بعضی اقلام و محصولات، مشکل‌ساز شده است. وقتی بحث ممنوعیت به میان می‌آید باید میان مواد اولیه و اقلام دیگر فرق گذاشت. مواد شیمایی، مواد غذایی و خودرو مثل هم نیستند و هرکدام چاره‌جویی‌های خاص خود را طلب می‌کنند. قانونی که مبنای درست نداشته باشد فردا لغو می‌شود و جای خود را به یک قانون نادرست دیگر می‌دهد. تا می‌آییم خود را با یک بخشنامه منطبق کنیم بخشنامه جدیدی صادر می‌شود. به‌این‌ترتیب برنامه‌ریزی‌های ما در میانه راه، نابود می‌شود.

مداح‌زاده در تشریح بیشتر وضعیت تولیدکنندگان یک مثال آورد و گفت: در این شرایط نمی‌توان به توسعه کسب‌وکار و تولید پرداخت. به‌عنوان‌مثال ما در شیشه ایران می‌خواستیم تولید را توسعه دهیم و یک فاز جدید تعریف کنیم اما موفق به انجام این کار نشدیم. درحال‌حاضر باید از ایده‌های جدید صرف‌نظر کنیم و فقط می‌توانیم موجودی و داشته‌های خود را حفظ کنیم.

هزینه تعمیر نجومی است

مداح‌زاده در بخش بعدی سخنان خود توانمندی‌های صنعت شیشه کشور را این‌گونه توصیف کرد: صنعت شیشه ما مدعی است و همه ویژگی‌های لازم را دارد. ما از نظر معادن غنی و خودکفا هستیم و تا چند ماه قبل از نظر دانش و فناوری هم کمبودی نداشتیم. باید توجه داشت که قبلا از ترکیه، وارد می‌کردیم ولی الان به این کشور صادرات داریم. شیشه ایران خوشبختانه در سال‌های قبل به فناوری روز تجهیز شده است. ماشین‌آلات ما کامل است و حالا از نظر تامین قطعات با مشکل مواجه شده‌ایم. گرانی ارز باعث شده که دستمزد تعمیرکاری که برای تعمیر به کشور می‌آید بسیار زیاد باشد. بعضی مواقع هم آوردن تعمیرکار یا قطعه، به‌کل غیرممکن است.

نمایشگاه، فرصتی برای نشان دادن خود

در بخش پایانی گفت‌وگو درباره نمایشگاه ایران گلس شو با مدیرعامل تکنولوژی شیشه ایران صحبت کردیم. وی در تشریح فواید برگزاری نمایشگاه شیشه گفت: برگزاری مستمر نمایشگاه‌های شیشه در درازمدت به حال صنعت شیشه مفید است. حضور پررنگ شرکت‌های خارجی بر تاثیرگذاری نمایشگاه اضافه خواهد کرد. نمایشگاه فرصتی است برای عرضه کالا و نشان دادن توانمندی‌های تولیدکننده. نبود نمایشگاه باعث می‌شود که خیلی از تولیدکنندگان، ناشناخته باقی بمانند.

وی از حضور سالانه شیشه ایران در نمایشگاه‌های چین و آلمان خبر داد و گفت: نمایشگاه‌های بین‌المللی شیشه کیفیت بالایی دارند و برگزارکنندگان قبل از هر چیز به کیفیت برگزاری توجه دارند. به‌این‌ترتیب حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان به‌راستی برای آنها بازدهی دارد. در این قبیل نمایشگاه، نوآوری و تنوع حضور چشمگیری دارد و توجه شرکت‌‌کننده‌هایی مثل ما را به خود جلب می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها