|
کدخبر: 44259

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با معاون مالی شیشه رازی مطرح شد:

شیشه رازی چقدر تولید می‌کند؟

شرکت مهم و باسابقه شیشه رازی با اتخاذ چند تدبیر هوشمندانه توانسته است به‌لحاظ فناوری و استفاده از ماشین‌آلات روز، خود را به روز نگه دارد.

گسترش‌نیوز: نزدیک شدن نمایشگاه ایران گلس‌شو فرصت و بهانه خوبی است برای بررسی یکی از بخش‌های مهم صنعت شیشه: شیشه بسته‌بندی و دارویی. شیشه‌ بسته‌بندی یکی از زیرمجموعه‌های کلیدی صنعت شیشه است و هم از نظر حجم ارزش تجاری داخلی و خارجی و هم از نقطه‌نظر، میزان اشتغالی که ایجاد می‌کند اهمیت بسیاری دارد. این بخش از صنعت شیشه در چه شرایطی به سر می‌برد و وضعیت تولید و بازار آن چگونه است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با معاون مالی یکی از سنگین‌وزن‌های شیشه بسته‌بندی و دارویی کشورمان به گفت‌وگو نشستیم. مهدی بوژمهرانی در این گفت‌وگو درباره وضعیت و شرایط شیشه رازی و تولیدکننده‌های دیگری که در این عرصه فعالیت می‌کنند سخن می‌گوید. دومین دوره نمایشگاه ایران گلس‌شو ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه دایر خواهد بود. لازم به ذکر است که این نمایشگاه به همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

razinamayegah.jpg

سهم ۳۰ درصدی صادرات از تولید

معاون مالی شیشه رازی ابتدا به ظرفیت تولید و میزان اشتغال‌آفرینی شیشه رازی پرداخت و اظهارکرد: کوره شرکت بعد از پروژه بازسازی به حجم تولید ۹۰ تن در روز رسید. البته این حجم تولید به نوع بطری فرآوری‌شده نیز بستگی دارد. تولید سالانه این شرکت در حدود ۲۵ هزار تن و تولید سالانه گروه، بیش از ۶۰ هزار تن است. میزان اشتغال‌آفرینی مستقیم کارخانه رازی حدودا ۱۹۶ نفر و در کل گروه، معادل ۴۸۵ نفر است. اگر اشتغال‌آفرینی غیرمستقیم را هم لحاظ کنیم باید بگویم که گروه شیشه رازی تقریبا برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. ۳۰ درصد از کل تولیدات گروه رازی صادر می‌شود. صادرات شرکت عمدتا به کشورهایی مثل ترکیه، عراق و افغانستان انجام می‌شود.

بازار در مجموع خوب است

مهدی بوژمهرانی در ارزیابی وضعیت بازار گفت: درحال‌حاضر در شرایط تحریم به سر می‌بریم اما کسب و کار، رونق نسبی دارد زیرا کل منابع و مواد اولیه موردنیاز، داخلی است و قطعات و تجهیزات موردنیاز را هم تامین کرده‌ایم. از طرف دیگر صنعت دارو و بسته‌بندی کشور به تولیدات این گروه نیاز دارد. البته باید توجه داشت که در صورت تداوم تحریم، خطر ایجاد مشکل در تامین قطعات یدکی، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود چون این اقلام عمدتا وارداتی هستند.

همه راه‌های کمک به صنعت شیشه‌ بسته‌بندی

معاون مالی شیشه رازی در پاسخ این سوال که «به نظر شما دولت و به خصوص وزارت صمت می‌تواند به بهبود وضعیت تولید و فضای کسب و کار تولیدکنندگانی مثل شما کمک کند؟» اظهارکرد: قطعا دولت و وزارت صنایع و معادن با ایجاد راه‌کارهایی برای کاستن بروکراسی‌های حاکم بر ادارات و تسهیل واردات قطعات، ثبت‌ سفارش‌ها، اعمال معافیت‌هایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، تسریع در بررسی پرونده‌های مالیاتی، پرونده‌های ادارات ثبت و اقداماتی از این دست می‌توانند به تسهیل امور شرکت‌ها و رونق کاری آنها کمک شایانی کنند. همچنین این وزارتخانه با رایزنی بانک مرکزی و کاهش موانع و بخشنامه‌های صادراتی می‌تواند به تولید کشور کمک کند.

دانش شرکت به‌روز نگه داشته می‌شود

معاون مالی شیشه رازی در بخش بعدی سخنان خود به موضوع مهم فناوری و وضعیت آن در این شرکت مهم پرداخت و اظهارکرد: گروه رازی همواره تلاش کرده است از طریق ارتباط مستقیم با تامین‌کنندگان خارجی، فراهم نمودن سفرهای متعدد خارج و داخل از کشور برای نیروهای خود بستر لازم برای آموزش کارکنان و بهره‌برداری از آخرین فناوری‌های روز دنیا در صنعت شیشه را فراهم نماید.

razitechnology.jpg

ضمناً شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی در سال ۱۳۹۳ بازسازی شد و در سال ۱۹۷ هم پاره‌ای تعمیرات اساسی در شرکت تولیدی شیشه بسته‌بندی تاکستان انجام شد. این شرکت یکی از زیر مجموعه شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی است.

افزایش نرخ پت؛ به کام صنعت شیشه

شیشه دارویی یکی از بخش‌های کلیدی و حیاتی صنعت شیشه کشور است چون مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است. معاون مالی شیشه رازی در ارزیابی توانمندی‌های این بخش از صنعت شیشه کشورمان اظهارکرد: استفاده از بهترین و جدیدترین فناوری تولید بطری‌های دارویی و بسته‌بندی و در کنار آن بهره بردن از متخصصین و کادر مجرب و متخصص دست به‌دست هم داده‌اند تا تولیدات این گروه جزو با کیفیت‌ترین تولیدات دنیا به شمار می‌آیند. در مجموع می‌توان گفت که صنعت شیشه ما در بخش دارو و بسته‌بندی قدرتمند است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بر اساس آمار، سرانه مصرف شیشه در کشور ما کمتر از میانگین جهانی است. مهدی بوژمهرانی ضمن تایید این واقعیت، ابراز امیدواری کرد که: در شرایط فعلی با توجه به اینکه کالای جایگزین شیشه (پت)، وارداتی است و هزینه تامین این کالا در مقایسه با شیشه، به مراتب بیشتر است بنابراین اکثرا فعالان این صنعت به سمت شیشه گرایش پیدا کرده‌اند.

زمانبدی نمایشگاه مناسب نیست

معاون مالی شیشه رازی در پایان به بحث نمایشگاه شیشه پرداخت و گفت: شرکت شیشه رازی معمولا در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی شرکت کرده است. سال گذشته در نخستین دوره ایران‌ گلس‌شو حضور داشتیم و در مجموع از کیفیت برگزاری این نمایشگاه راضی بودیم. همانطور که گفتم حضور در نمایشگاه‌های این چنینی مفید واقع می‌شود اما به نظر می‌رسد که زمانبندی این نمایشگاه درست نباشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها