|
کدخبر: 44017

مرغ ۱۰ هزار تومانی با واقعیات بازار نمی‌خواند + قیمت

به نظر می‌رسد که نرخ اعلام‌شده توسط ستاد تنظیم بازار با واقعیات بازار، همخوانی ندارد.

گسترش‌نیوز: هفته قبل خبری منتشر شد مبنی بر این‌که نرخ هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده ۱۰ هزار تومان است و هیچ فروشنده‌ای حق ندارد مرغ را به نرخ بالاتری بفروشد. در اطلاعیه‌ای که اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی منتشر کرد آمده بود که فروش به نرخ بالاتر، مشمول جریمه است و عواقب گران‌فروشی با خود اعضا خواهد بود. این خبر به معنای ارزانی حدود ۴ هزار تومانی بود و این جای خوشحالی داشت اما انتشار این بیانیه سوالات زیادی ایجاد کرد. آیا این قیمت، کارشناسی‌شده است و با واقعیات بازار منطبق است یا دستوری است و بعید است بتواند بازار مرغ را تنظیم کند؟ این سوال زمانی مهم‌تر می‌شود که به یاد آوریم چند وقت قبل هم سازمان حمایت از مصرف‌کننده و ستاد تنظیم بازار نرخ پیشنهادی خود را اعلام کرده بودند اما این اعلام نتوانست جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. برای پاسخ دادن به این سوال مهم با رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به گفت‌وگو نشستیم.

MORGHMONJAMED.jpg

هر کیلو مرغ؛ ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در رابطه با نرخ اعلام‌شده در قبل هفته، اظهارکرد: نرخ ۱۰ هزار تومان، نرخ اعلامی ستاد تنظیم بازار است. البته در بازار چنین قیمتی وجود ندارد. درحال‌حاضر نرخ هر کیلو مرغ در واحدهای خرده‌فروشی ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان است و مجاز هستند که تا این نرخ بفروشند.

وی در ادامه افزود: البته مرغ تنظیم بازار همچنان به نرخ ۱۰ هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد. این نوع مرغ، دولتی است و پشتیبانی امور دام عرضه می‌کند.

همکاران ما چاره‌ دیگری ندارند

وی در تشریح بیشتر اطلاعیه‌ای که اتحادیه، هفته قبل منتشر کرده بود اظهارکرد: در همان اطلاعیه قید کرده بودیم که فروشندگان اگر فاکتور رسمی داشته باشند که نشان دهد به قیمتی بالاتر از ۱۰ هزار تومان خرید کرده‌اند منعی وجود نخواهد داشت. البته سازمان تعزیرات و بخش بازرسی وزارت صمت معتقد هستند که فروشندگان حتی با فاکتور هم حق ندارند نرخ ستاد تنظیم بازار را رعایت نکنند ولی همکاران ما چاره‌ای ندارند و باید با نرخ واقعی به فروش ادامه دهند.

قیمت خرید

یوسفخانی در ادامه به نرخ خرید مرغ توسط فروشندگان پرداخت و گفت: امروز فروشندگان ما هر کیلو مرغ را به نرخ هر کیلو ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومن خریده‌اند. بدون شک ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان واقعیات بازار را در نظر نگرفته‌اند و به نرخ تمام‌شده مرغ برای تولیدکننده توجه نکرده‌اند. آنها نرخ تولید هر کیلو مرغ را ۶ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرده‌اند اما نرخ تمام‌شده هر کیلو مرغ برای مرغدار حداقل ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها