|
کدخبر: 43765

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن شیشه مطرح شد:

بازیافت شیشه، سودآور اما ناشناخته

توجه به موضوع بازیافت شیشه می‌تواند فواید اقتصادی سرشاری را نصیب اقتصاد کشور کند اما در کشور ما به این موضوع کلیدی توجه نمی‌شود.

گسترش‌نیوز: نزدیک شدن دومین دوره نمایشگاه ایران‌ گلس‌شو فرصت و بهانه‌ای است برای گفت‌وگو با فعالان بخش‌های مختلف صنعت شیشه. در این میان، پرداختن به موضوعات جدید و کمتر گفته‌شده می‌تواند به تقویت هر چه بیشتر صنعت شیشه کمک کند. رئیس انجمن شیشه ایران در جریان گفت‌وگوی مفصلی که با وی داشتیم به بعد مهمی از این صنعت اشاره کرد: بازیافت شیشه. به اعتقاد حسین زجاجی، بازیافت شیشه یک حوزه بسیار سودآور است و به ساماندهی و مدیریت اصولی نیاز دارد. لازم به ذکر است که دومین دوره نمایشگاه ایران گلس‌شو ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه دایر خواهد بود. این نمایشگاه به همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

hosainzojaji.JPG

تیپ‌بندی کنیم

حسین زجاجی در ابتدای این بخش از سخنان خود، ابتدا به یک کاستی مهم اشاره کرد و گفت:

ابعاد و مسائل هر بخش از صنعت شیشه، بسیار گسترده است. به‌عنوان‌مثال بخش شیشه ساختمانی را در نظر بگیرید. در رابطه با شیشه‌های در و پنجره، هیچ استانداردی در کشور نداریم. هر آهنگری، یک سایز می‌زند. استاندارد نور این نوع شیشه‌ها چگونه است؟ باید ۱۵ تا ۲۰ تیپ وجود داشته باشد نه ۲ هزار تیپ. تیپ‌بندی شیشه‌های در و پنجره همه جای دنیا انجام شده است. در نقاط دیگر جهان اگر به فلان تیپ از شیشه دوجداره نیاز داشته باشید مستقیما خریداری می‌کنید نه این‌که سفارش ساخت بدهید.

علت بالا بودن تولید شیشه خام

رئیس انجمن شیشه ایران در ادامه به بحث نسبت تولید محصولات شیشه‌ای در کشور پرداخت و گفت: در کشور ما شیشه تخت بیش از انواع دیگر تولید می‌شود اما در کشورهای دیگر این‌طور نیست. در بسیاری از کشورهای دیگر تولید شیشه‌های بسته‌بندی بیشتر از انواع دیگر است. دلیل این پدیده آن است که فرهنگ مصرف شیشه‌ بسته‌بندی پائین است. در بخش بسته‌بندی ما، حلب جای شیشه را گرفت. این در حالی است که حلب به لحاظ استانداردهای زیست‌محیطی مضر است. در حال تدوین یک برنامه اطلاع‌رسانی بودیم که مردم بدانند بسته‌بندی حلبی یا پلاستیکی چقدر زیان‌بار است.

مهم مثل بازیافت شیشه

زجاجی در ادامه افزود: از همه مهم‌تر موضوع بازیافت اقلامی است که جهت بسته‌بندی استفاده می‌شوند. در ترکیه برای نهادینه کردن بسته‌بندی شیشه‌ای، هزینه‌های گزافی انجام شد. یارانه‌های بسیاری اختصاص دادند تا صنعت بسته‌بندی به این سمت برود. در کشور ما به این موضوع توجهی نشده است. ورود شیشه به بحث بسته‌بندی چند مزایای زیادی دارد. شیشه را می‌توان به‌طور کامل بازیافت کرد. این بحث به‌شدت مغفول مانده و باید خیلی روی آن کار کرد.

رئیس انجمن شیشه در ادامه گریزی به دلایل پائین بودن سرانه مصرف شیشه در کشور زد و گفت: یکی از دلایل اصلی، حضور کم‌رنگ شیشه در عرصه بسته‌بندی است. البته قوانین و مقررات هم بی‌تاثیر نیستند. به‌عنوان‌مثال در بخش ساختمان اجازه نمی‌دهند نمای یک سازه از شیشه باشد. می‌‌توان ثابت کرد که نمای شیشه، مقاوم‌تر و امن‌تر از سنگ است. ریشه این تصور نادرست هم آن است که انواع مختلف شیشه را نمی‌شناسند.

انجمن شیشه آماده است

حسین زجاجی در ادامه سخنان خود به بحث بازیافت شیشه بازگشت و گفت: حدود ۲۰ درصد از شیشه کشور یعنی ۵۰۰ هزار تن را می‌توان از طریق بازیافت تولید کرد. اگر بتوانیم این مقدار را بازیافت کنیم می‌توانیم به میزان ۷۰۰ هزار تن در مواد اولیه صرفه‌جویی کنیم. این به آن معناست که مقدار زیادی از انرژی که صرف ذوب شیشه می‌شود صرفه‌جویی می‌شود و هزینه تمام‌شده حمل‌ونقل، به‌شدت کم می‌شود. نظر به اهمیت این حوزه، بارها اعلام کرده‌ایم که انجمن آمادگی دارد جمع‌آوری و بازیافت شیشه‌خرده را ساماندهی کند. متاسفانه شهرداری‌ها در این زمینه کار قابل‌توجهی انجام نداده‌اند. هیچ‌کس اهمیت این موضوع بسیار مهم را درک نکرده است.

وی در بیان اهمیت اقتصادی بازیافت شیشه گفت: با یک تجارت خوب و پرسود سروکار داریم. کافی است ۵۰۰ هزار تن را در ۵۰۰ تومان ضرب کنید. به این فکر کنید که چقدر در هزینه حمل‌ونقل صرفه‌جویی می‌شود. ۲۰ تا ۲۵ از انرژی که برای ذوب شیشه نیاز است صرفه‌جویی می‌شود. ۱۰۰ درصد شیشه قابل‌بازیافت است. ترکیه در سال گذشته یک‌میلیون تن شیشه بازیافت کرده است. برای تولید این مقدار شیشه، ۶ میلیارد بطری جمع‌آوری و بازیافت شده است. ساماندهی این بحث، پیچیدگی‌ها و روش خاص خودش را دارد و ما حاضریم آن را انجام دهیم ولی قبل از هر چیز باید اهمیت موضوع درک شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها