|
کدخبر: 43688

دبیر پیشین کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

چشم‌انداز صادرات در سال ۹۸ مثبت نیست

دبیر پیشین کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: وضعیت صادرات در سال ۹۸ نسبت به امسال بهتر نخواهد شد و انتظار رشد صادرات را ندارم.

دبیر پیشین کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز با اشاره به اینکه مشکلات کشور در زمینه صادرات مبنایی و ساختاری است، گفت: شوک نرخ ارز تاثیر خود را در بازه زمانی ۹ ماهه بر تولید و صادرات خواهد گذاشت، بنابراین صادرات دارای ارزش افزوده ما در سال۹۸کاهش پیدا می‌کند و صادرات ما صرفا خام فروشی خواهد بود که خام‌فروشی هم نمی‌تواند مبنایی برای توسعه صادرات قلمداد شود.

saderat1-1.jpg

حمیدرضا قاسمی درباره نحوه تخصیص مشوق‌های صادراتی که در بودجه ۹۸ برآن تاکید شده است، گفت: به جای آنکه مشوق‌های صادراتی، بیشتر به خام فروشی در زمینه محصولات کشاورزی یا پتروشیمی تخصیص پیدا کند، یا بر اساس حجم یا ارزش صادرات هر کالا هزینه شود، بهتر است به صنایع پایین دستی به ویزه صنایعی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کنند تخصیص یابد.

ghasemi-otagh-bazargani.jpg

قاسمی درباره تاثیر بازگشت تحریم‌ها بر صادرات کشور گفت: تحریم‌ها اثر خود را داشته اما مشکلات صادرات، مشکلاتی نبود که با برداشتن تحریم‌ها برداشته شود یا با بازگشت تحریم‌ها برگردد؛ مشکلاتی که ما در زمینه صادرات داشتیم مثل مشکلات بانکی، با وجود برجام هم‌چنان وجود داشت. وی افزود: ظرفیتی در بانک‌های خارجی برای پذیرش ما وجود نداشت. یکی از دلایل عدم این پذیرش عدم اعتماد به ما بود، مخصوصا از یک‌سال قبل که امریکا وعده خروج از برجام را داد مشکلات بانکی شروع شد و بانک‌های خارجی ظرفیتی برای ما باز نمی‌کردند. بحث دیگر وجود مشکلات بی‌شمار داخلی است. مثلا بحث ترانزیت ما مشکل داشت و کماکان هم دارد؛ نظام بانکی داخلی و تسهیلات آنها مشکل داشت و دارد. بحث مشوق‌ها و در آخر هم بحث نوسان ارز، صرفا صادرکننده‌های مقطعی را منتفع کرد و صادرکنندگانی که وابستگی به تولید داشتند را متضرر کرد و بسیاری از سرمایه‌ها را هم فراری داد.

دبیر پیشین کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۹۷ تنها ۲۰ درصد مشوق‌های صادراتی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه در نظر گرفته شده بود محقق شد، تصریح کرد: امسال ۴۳۲ میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال قبل کاهش یافته است. اگر مانند امسال، ۲۰ درصد این مبلغ هم تخصیص پیدا کند مبلغ بسیار کمی است. قاسمی افزود: درباره تخصیص مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان دو موضوع مورد بحث است؛ موضوع نخست رقم مشوق تخصیصی و موضوع دوم نحوه تخصیص مشوق‌های صادراتی است. وی ادامه داد: درحال‌حاضر برنامه خوبی برای تخصیص مشوق‌ها نداریم. ضمنا برنامه تخصیصی مشوق‌های صادراتی که باید ابتدای سال اعلام شود اواخر شهریور یا در مهر ماه ابلاغ می‌شود که نصف سال گذشته است؛ در واقع صادرکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی برای این مشوق‌ها انجام دهد و ازآنها برای توسعه صادرات استفاده کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها