|
کدخبر: 43619

رئیس هیئت‌مدیره شیشه گیلان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

از خودروسازان ۶۰ میلیارد طلب داریم / با آئودی قرارداد بسته بودیم

به اعتقاد رئیس هیات‌مدیره صنایع شیشه گیلان و سپهر ادامه سیاست‌هایی که در قبال صنعت شیشه در پیش گرفته شده است صدمات جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد می‌کند.

گسترش‌نیوز: در آستانه دومین نمایشگاه ایران گلس‌شو هستیم. باید دید حضور کارخانه‌هایی که شیشه خودرو تولید می‌کنند در این نمایشگاه چگونه خواهد بود. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این نوع شیشه، صنایع شیشه گیلان است. این مجموعه بیش از ۷۰ درصد شیشه‌های خودرو کشور را تولید می‌کند و توانسته است برای تعداد قابل‌توجهی، اشتغال ایجاد کند. درحال‌حاضر وضعیت تولید در صنایع شیشه گیلان و سپهر چگونه است؟ با چه مشکلاتی مواجه است و آیا برنامه‌ای برای حضور در نمایشگاه امسال دارد؟ برای بافتن پاسخ این سوالات با رئیس هیات‌مدیره این تولیدی به گفت‌وگو نشستیم. لازم به ذکر است که دوره دوم نمایشگاه ایران گلس‌شو ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه دایر خواهد شد. این نمایشگاه به همت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

MEHDITAKIAN.jpg

به عراق صادر می‌کنیم

رئیس هیئت‌مدیره شیشه گیلان در رابطه با بازار خارجی صنایع شیشه گیلان اظهار کرد: محصولات خود را به عراق صادر می‌کنیم. در جاهای دیگر برای ما و همکاران ما بازاری نیست. البته قبلا به ترکیه صادرات داشتیم. با رنو هم قرارداد بستیم و خط تولید را راه‌اندازی کردیم که وارد بازار اروپا شویم ولی به خاطر یک‌طرفه بودن قرارداد به ۱۰ درصد هم نرسید و به سرانجام نرسید. دانش فنی را خودمان به‌دست آوردیم و در زمینه ساخت ماشین‌آلات و فناوری صاحب‌نظر شدیم ولی خبری نشد. این اتفاق در مورد پژو هم رخ داد.

۶۰ میلیارد طلب داریم

مهدی تکیان در ادامه به وضعیت کسب‌وکار پرداخت و گفت: در بدترین شرایط تاریخ خود هستیم. عامل اصلی این وضعیت هم سیاست‌های نادرستی است که وزارت صمت به‌صورت عامدانه در پیش گرفت. آیا نمی‌‌دانند که تولیدکننده و تاجر همیشه تعهد و بدهی دارد؟ بنده تمام اعتبار و سرمایه خود را گرو گذاشته‌ام و تولید کرده‌ام اما به لطف خدا و این سیاست‌ها، هنوز نتوانسته‌ام پول خود را بگیرم. ۶۰ میلیارد طلب داریم و تازه می‌‌خواهند چک برج ۵ سال آینده را به من بدهند. از سال گذشته با ما، امروز و فردا می‌کنند و وعده می‌دهند ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

امروز و فردا می‌کنند

وی در ادامه این بخش از سخنان خود افزود: بیش از ۷۵ درصد نیاز خودروسازان را تولید می‌کردیم ولی الان باید هرسال بیش از دو میلیارد تومان، نزول به بانک‌ها بدهم. مگر قیمت‌گذاری خودرو چقدر زمان می‌برد که این‌قدر تعلل کردند که خودروسازی متوقف شود و این‌همه کارگر بیکار شوند؟ قیمت‌گذاری خودرو را زودتر انجام داده بودند کار به اینجا نمی‌رسید. مگر می‌شود نرخ آهن و رنگ و موارد دیگر چند برابر شود ولی نرخ خودرو افزایش نیابد؟ تعداد نیروهای ما از ۷۰۰ نفر به ۹۰ نفر رسیده است. همه سعی خود را می‌کنیم و قرض می‌کنیم که بتوانیم حقوق بچه‌های خود را پرداخت کنیم. اگر طلب ما پرداخت شود می‌توانیم حداقل از زیر بار نزول خارج شویم و فرصت پیدا می‌کنیم بدهی‌های خود را پرداخت کنیم و کمی فکر کنیم.

SHISHEHGILAN.jpg

دلال خورد، خودروساز تماشا کرد و ما بیکار شدیم

تکیان درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات این شرکت گفت: دو هفته قبل در هتل المپیک جلسه داشتیم. دکتر پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس و چند تن از وزرا آمدند ولی وزیر صنعت حضور پیدا نکرد. کل مباحث مطرح‌شده به بحث قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار محدود شد و در عمل هیچ مشکلی حل نشد. هر فرد ناآگاهی می‌داند که این وضعیت فاجعه‌بار است. فکر می‌کنم عامدانه راه دشمنی با صنعت این مملکت در پیش گرفته شده است. چرا از اعلام نرخ خودرو واهمه دارند و راه را برای واسطه‌گری باز می‌کنند؟ ۱۲ هزار میلیارد تومان نصیب دلالان شد، خودروسازان نگاه کردند و ما هم بیکار شدیم. خود من ۴ ماه است حقوق نگرفته‌ام و ۳۷ درصد پول بهره می‌دهم. زمان آن نرسیده است که شعارهای توخالی به پایان برسد؟

کوره ذوب ساخته‌ایم

رئیس هیات‌مدیره صنایع شیشه گیلان و سپهر در بخش بعدی سخنان خود به بحث فناوری شیشه پرداخت و گفت: ما مدرن‌ترین کوره ذوب را ساختیم. این محصول کپی‌برداری نیست. نرخ ‌تمام‌شده تولید این محصول یک‌سوم نمونه‌های خارجی است و در مقایسه با پیشرفته‌ترین نمونه‌های خارجی، ۴۰ درصد کمتر برق مصرف می‌کند. در زمینه خودکفایی خیلی کار کردیم. خیلی از قطعات را در شرایط تحریم ساختیم. الان استاندارد گاردین و پیل‌کینگتون را داریم. درحال‌حاضر شیشه ضدگلوله را با بالاترین استاندارد و فناوری تولید می‌کنیم. بزرگ‌ترین، پیشرفته‌ترین و بهترین نمای ساختمان را می‌سازیم. شعار نمی‌دهیم، شاهد داریم و برای اثبات توانمندی‌های صنایع شیشه گیلان می‌توانید از اهالی این صنعت سوال کنید. کار به صادرات ماشین‌آلات رسیده بود و همه کارها را انجام داده بودیم اما با این شرایط مواجه شدیم. نمونه‌ّها را ساختیم، ارسال کردیم و از فیات ایتالیا تاییدیه گرفتیم. به ما گفتند پول شما را ۴ ماه دیگر از طریق رومانی پرداخت می‌کنیم. حتی با آئودی قرارداد بستیم.

نمایشگاه خوبی بود

مهدی تکیان درباره فواید و مزایای نمایشگاه صنعت شیشه گفت: صنایع شیشه گیلان و سپهر مشهور و شناخته‌شده است و به نمایشگاه نیاز ندارد بااین‌حال در نمایشگاه صنعت شیشه شرکت کرده‌ایم و محصولات و توانمندی‌ّ‌های خود را به نمایش گذاشته‌ایم. دوره اول این نمایشگاه خوب بود و از کیفیت بالایی برخوردار بود. امسال هم در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم.

ارسال نظر