|
کدخبر: 42365

مدیرعامل زرین‌شیشه مرکزی در گفتگو با گسترش‌نیوز:

نصف تولید را صادر می‌کنیم

به اعتقاد مدیرعامل زرین شیشه مرکزی، قیمتی که بعضی از تولیدکننده‌های شیشه برای محصولات خود تعیین کرده‌اند منطقی و کارشناسی‌شده نیست.

گسترش‌نیوز: «صادرکننده برتر» کشور یا استان، مقامی است که هر تولیدکننده‌‌ای، آرزوی رسیدن به آن را دارد. زرین شیشه مرکزی توانسته است به این عنوان دست یابد. در همین راستا با مدیرعامل شرکت به گفت‌وگو نشستیم تا از وضعیت کسب‌وکار سوال کنیم، مشکلات و موانع پیش‌رو را جویا شویم و نظر وی درباره نمایشگاه‌های صنعت شیشه را بشنویم. لازم به ذکر است که دومین دوره نمایشگاه ایران گلس‌شو که تنها نمایشگاه تخصصی این صنعت است اواخر بهمن‌ماه به همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

ZARIN.jpg

عمده صادرات ما به عراق و قطر است

قبل از هر چیز از مهدی قاسمی سوال می‌کنیم که شرکت شما چه نوع محصولاتی را تولید می‌کند. مدیرعامل زرین‌شیشه مرکزی دراین‌باره به ما می‌گوید: محصولات تولیدی ما تنوع زیادی دارد. ما شیشه‌های سکوریت، صنعتی، ساختمانی، رنگی و درب‌های اتوماتیک رنگی را تولید می‌کنیم.

مهدی قاسمی در رابطه با صادرات شرکت گفت: خوشبختانه صادرات هم داریم و محصولات خود را به عراق و قطر صادر می‌کنیم. می‌توان گفت که ۴۹ درصد حجم ظرفیت تولیدی خود را صادر می‌کنیم.

صنایع مادر به رقبای خارجی ما، ارزان‌تر می‌فروشند

وقتی پای مسائل و مشکلات صنف شیشه به میان می‌آید مدیرعامل زرین‌شیشه مرکزی می‌گوید: بدون شک مشکل و معضل اصلی ما به تولیدکننده‌های داخلی که در بخش صنایع مادر فعالیت می‌کنند مربوط می‌شود. آنها نرخ فروش خود به رقبای ما در کشورهای هدف را پائین آورده‌اند. درواقع نرخ فروش به این رقبا، پایین‌تر از نرخی است که به تولیدکننده‌های داخلی می‌فروشند. شرکت‌هایی مثل شیشه اردکان و کاوه چنین کاری را انجام می‌‌دهند.

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود اظهارکرد: عدم ثبات قیمت‌ها هم یکی دیگر از معضلات ماست. امسال در چند مرحله، شاهد افزایش نرخ بوده‌ایم و حالا دوباره صحبت بر سر آن است که قیمت‌ّ‌ها کاهش بیاید.

بعضی دوستان خودزنی می‌کنند

مدیرعامل زرین‌شیشه ‌مرکزی در ادامه از رقابت‌های ناسالم، گله کرد و گفت: دوستان و همکاران در ۹۹ درصد موارد به خودزنی‌های بد متوسل می‌شوند و محصولات خود را به قیمت‌های ناچیز ارائه می‌کنند. قیمت‌های آنها به‌هیچ‌عنوان، کارشناسی‌شده نیست و هیچ دلیل و استدلال محکمه‌پسندی در پشت آن نیست. اختلاف ارقام قیمتی، بسیار بالاست. این نوع رقابت، سالم نیست.

رکود بخش ساخت‌وساز و ساختمان باعث شده است که ظرفیت تولیدشان پائین بیاید و این دوستان برای جبران کمبود نقدینگی خود، به این شیوه مخرب رو آورد‌ه‌اند. واقعا با قیمت‌های وحشتناکی، سروکار پیدا کرده‌ایم. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ممکن است کار خیلی از تولیدکننده‌ها به تعطیلی کشیده شود. البته من تا اینجا سعی کرده‌ام تعدیل نیرو نداشته باشم. سال گذشته حدود ۴۹ نفر، استخدام داشته‌ام و تا الان هم این تعداد پرسنل را حفظ کرده‌ام ولی حدود ۳ ماه است که وضعیت بسیار سخت شده است و تحت‌فشار هستیم. ممکن است از ماه آینده، ما هم کم‌کم به فکر تعدیل نیرو بیفتیم.

اثرگذاری نمایشگاه، شروطی دارد

مهدی قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نمایشگاه‌های صنعت شیشه و تاثیرات آنها در رونق کسب‌وکار پرداخت و گفت: می‌توانند موثر باشند ولی ابتدا باید تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود. به‌عنوان‌مثال چندی قبل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران برگزار شد. شرکت‌هایی که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند هزینه سرسام‌آوری پرداخت کرده بودند اما به خاطر عدم تبلیغات، اتفاق خاصی نیفتاد.

زمان نمایشگاه را باید تغییر داد

وی در ادامه به جنبه دیگری از موضوع نمایشگاه‌ها پرداخت و گفت: باید به زمان برگزاری نمایشگاه‌ها هم توجه شود. به نظر من بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه‌ها، مرداد یا شهریور است چون همان‌طور که گفتم پررونق‌ترین فصل صنعت شیشه است. نمایشگاه صنعت شیشه باید به این زمان موکول شود، تبلیغات گسترده‌ای برای آن انجام شود و از همه مهم‌تر شرکت‌های خارجی هم در آن حضور داشته باشند. اگر این شرایط فراهم شود نمایشگاه صنعت شیشه بدون شک می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی به همراه داشته باشد.

پارسال نرسیدیم

مدیرعامل زرین شیشه مرکزی در رابطه با نمایشگاه ایران گلس‌شو که دوره نخست آن، پارسال برگزار شد گفت: خیلی دوست داشتیم در این نمایشگاه شرکت کنیم ولی چون خط تولیدم به آن تاریخ نمی‌رسید نتوانستیم حضور داشته باشیم. خط تولید شرکت را به‌روز کرده بودیم و به آن تاریخ نمی‌رسیدیم. در خصوص امسال هم باید بگویم که باید شرایط را بررسی کنیم و از نحوه تبلیغات و غرفه‌بندی‌ها مطلع شویم تا بتوانیم در این زمینه تصمیم بگیریم.

ارسال نظر