|
کدخبر: 41738

بررسی میدانی گسترش‌نیوز نشان داد:

گرانی پلاستیک باعث بازگشت لیوان‌های قدیمی شد

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان نایلون و پلاستیک گفت در یک ماه اخیر هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم بااین‌حال بررسی میدانی نشان می‌دهد که اقلام یک‌بارمصرف ظرف چند روز گذشته به‌شدت گران شده‌اند.

گسترش‌نیوز: لیوان‌های یک‌بار مصرف شفاف را یادتان هست؟ این نوع لیوان‌های نازک چند سالی بود که جای خود را به لیوان‌های محکم و شکیل‌ داده بودند اما این روزها شاهد بازگشت دوباره آنها هستیم. این بازگشت یک دلیل بیشتر ندارد و آن ارزان بودن آنها در مقایسه با نمونه‌های باکیفیت‌تر است. در همین راستا با رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان نایلون و پلاستیک گفت‌وگو کردیم.

moghimi.jpg

از لیوان چینی استفاده می‌کنیم

بوفه‌‌ای که من هر از چند گاهی به آنجا می‌روم علاوه بر این نوع لیوان‌ّ‌ها، به استفاده از لیوان‌های چینی رو آورده است. وقتی دلیل را از صاحب بوفه جویا می‌شوم می‌گوید: حساب کرده‌ام هر لیوان یک‌بارمصرف برای من ۳۸۰ تومان می‌افتد. مجبور شده‌ایم از این لیوان‌های روشن و لیوان‌های چینی استفاده کنیم. می‌گوید قبلا ۱۸۰ تومان می‌افتاد. پرس‌وجویی که از چند سوپرمارکت می‌کنم نشان می‌دهد که نرخ محصولات پلاستیکی و یک‌بارمصرف به‌شدت افزایش پیدا کرده است. نرخ هر بسته نایلکس تقریبا ۳ برابر شده است. افزایش نرخ مواد پلاستیکی روی نرخ بسیاری از اقلامی که با آن سروکار داریم تاثیر می‌گذارد.

livann.jpg

گرانی پلاستیک باعث شده تعدادی از فروشندگان از لیوان‌های شیشه‌ای و چینی استفاده کنند

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان نایلون و پلاستیک درباره افزایش قیمت‌ّ‌ها می‌گوید: جدیدا هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم. اوایل در یک مقطعی قیمت‌ها به‌شدت بالا رفت ولی در نهایت نصف شد.

جواب رئیس اتحادیه به‌هیچ‌عنوان با مشاهدات من جور درنمی‌آید پس خلاصه‌ای از آنچه دیده‌ام را برایش بازگو می‌کنم. تشخیص کیفیت محصولات یک‌بارمصرف ربطی به زیبایی ظاهری آنها ندارد و با چشم نمی‌توان تشخیص داد. محصولات یک‌بارمصرفی که الان تولید می‌کنیم در جهان بی‌سابقه است. پاسخ وی مرتبط به نظر نمی‌رسد پس بار دیگر قیمت‌هایی که در بازار گرفته‌ام را یادآور می‌شوم: آقای مقیمی با صاحب چند سوپرمارکت صحبت کرده‌ام. می‌گویند یک بسته نایلکس را قبلا ۲ هزار تومان می‌گرفتند اما حال باید ۶ تا ۷ هزار تومان بپردازند. سید رحیم مقیمی در پاسخ می‌گوید: دروغ است! بنده به‌عنوان تولیدکار ۵۰ سال در این صنعت هستم و از بازار خبر دارم. یک‌بار دیگر می‌گویم که ما نه‌فقط در هفته گذشته، بلکه در یک ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم. از وقتی که نرخ دلار افت پیدا کرد هیچ گرانی نداشته‌ایم. خود من بارها اعتراض کردم و گفتم که پتروشیمی مال خود کشور است، ربطی به دلار ندارد و نباید شاهد این‌قدر گرانی باشیم. ما در این زمینه ارزآوریم و می‌توانیم کشورهای دیگر را تحریم کنیم.

دیده‌ها و شنیده‌ها با اطمینان‌خاطری که رئیس اتحادیه درخصوص عدم افزایش نرخ می‌دهد جور درنمی‌آید پس ترجیح می‌دهم این موضوع را بعدا و از طریق یکی دیگر از مسئولان این حوزه پیگیری کنم پس فعلا چند موضوع دیگر را با رئیس اتحادیه در میان می‌گذارم.

جولان دلال‌ها

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان نایلون و پلاستیک در ادامه سخنان خود تصریح می‌کند: بین گرانی و گران‌فروشی باید فرق گذاشت. وقتی نرخ دلار ناگهان دو یا سه برابر می‌شود طبیعی است که قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. در پتروشیمی‌ها مواد اولیه را به تعدادی دلال می‌دهند و آنها هم به نرخ بالا به تولیدکنندگان می‌فروشند. منی که گران خریده‌ام نباید سرزنش شوم. کسی که این رانت را برای دلالان به وجود آورده شده است باید سرزنش شود. تعدادی که در واقع تولیدکننده نیستند و هیچ کارخانه‌ای ندارند مجوز تولید می‌گیرند و مواد را از پتروشیمی یا بورس می‌خرند و از ۹ درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند. هزار تن می‌گیرند و ارزان‌تر از خود پتروشیمی در بازار می‌فروشند. پتروشیمی که ضرر نمی‌کند، تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ها به‌شدت ضرر می‌کنند.

yekbarmasraf.jpg

جلوی صادرات را نگیرید

مقیمی در پاسخ این سوال که آیا مهار نرخ دلار توانسته است کسب‌وکار صنف شما را بهبود بخشد گفت: ازنظر مصرف داخلی در وضعیت خوبی هستیم ولی به لحاظ صادرات نه. درواقع ۸۰ درصد افت صادرات داشته‌ایم و کارخانه‌های کوچک ریزش پیدا می‌کنند. موانعی که جلوی صادرات قرار داده‌اند باعث شده که کارخانه‌های کوچک از رده خارج شوند، دستگاه‌ها و تجهیزات که سرمایه ملی هستند بخوابند. مشکل تراشی برای صادرات باعث شود که وضعیت تولید در صنف پلاستیک بی‌نهایت خراب باشد. از اردیبهشت امسال تاکنون ۱۸۰ کارخانه، جواز کسب خود را باطل کردند که این فاجعه است.

خارجی‌ها زرنگ شده‌اند

وی در تشریح بیشتر این وضعیت افزود: کارخانه‌هایی را سراغ دارم که قبلا ۳۰۰ کارگر داشته‌اند ولی امروز خوابیده‌اند. آنها قبلا صادرات می‌کردند و نرخ صادرات هم به‌گونه‌ای بود که و من و شما در داخل، توان خرید محصولاتشان را نداریم. ممنوعیت صادراتی باعث شد که حتی کارخانجات مهم و مطرحی که برند بودند و صادرات قابل‌توجهی داشتند به مشکل بربخورند. به ما گفتند ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنید. باید توجه داشته باشید که مشتری عراقی یا پاکستانی به ما دلار نمی‌دهد پس چگونه از کارخانه‌دار انتظار دارند دلار را برگرداند. تجار آنجا از من و شما زرنگ‌ترند. آنها پول خود را در ایران تبدیل می‌کنند، بارشان را ارزان از ما می‌خرند. البته عراق، افغانستان و پاکستان که چندان، مصرف پلاستیک ندارند. بار را می‌برند و به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

یک‌میلیون نفر اشتغال

مقیمی در ادامه خواستار توجه ویژه دولت به عوارض سیاست‌های خود شد و افزود: دولت باید به عواقب تصمیم‌هایی که می‌گیرد فکر کند و برای آنها راه‌حل پیدا کند. اگر تصمیم‌های نادرست نگیرند و با پیشکسوتان این حوزه مشورت کنند من قول می‌دهم که در عرض یک سال یک‌میلیون کارگر بیکار را در صنعت پلاستیک، مشغول به کار کنم. البته قوانین باید باثبات باشند نه این‌که یک‌شبه قوانین را عوض کنند و کارخانه‌دار را مجبور کنند ۴ دستگاه خود را بخواباند. این‌طور می‌شود که کار به خام‌فروشی می‌رسد. ۶۰ درصد موادی که در اطراف خود می‌بینیم از مواد پلاستیک ساخته می‌شود. از لباس و کفش و فرش گرفته تا هواپیما و کاشی و دنیایی از کالاهای دیگر با پلاستیک سروکار داریم.

ارسال نظر