|
کدخبر: 41665

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

کدام تولیدکننده‌های لوازم خانگی، ارزان کردند؟

تعدادی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ۱۰ تا ۱۵ درصد، نرخ محصولات خود را پائین آورده‌اند.

گسترش‌نیوز: هفته قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چند تولیدکننده داخلی و خارجی قصد دارند قیمت‌های خود را کاهش دهند. آیا چنین شده و اگر شده می‌توان به ارزانی‌های بیشتر، امیدوار بود؟ اگر می‌خواهید به جواب این سوالات دست یابید با گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی همراه باشید.

tahanpor.jpg

شرکت خارجی که ارزان می‌کند

محمد طحانپور از کاهش نرخ بعضی اقلام لوام خانگی خبر داد و افزود:

چند تولیدکننده، همراهی کردند و قیمت‌ها را کاهش دادند. لوازم‌خانگی جز کالاهای مهم است و مردم به خاطر گرانی به کالاهای دست‌دوم پناه برده بودند و در همین راستا، این چند کارخانه اقدام به کاهش قیمت‌ها کردند. اسنوا، بوتان و دوو همکاری کرده‌اند. در خصوص شرکت‌های واردکننده، شرکت بوش فهرستی به ما ارائه کرد که در آن نرخ محصولاتش را ۱۲ درصد کاهش داده بود. البته ما گفتیم که بعضی از اقلام موجود در این فهرست را فعلا موجود ندارید و حالا حالاها هم نخواهید داشت پس قرار شد لیست جدیدی ارائه کنند که ۱۵ درصد کاهش نرخ داشته باشند. بکو هم قرار است ۱۰ درصد تخفیف داشته باشد. سینجر گاز هم ۵ درصد کاهش نرخ داشته است.

بعضی‌ها گران کرده‌اند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی از گران‌فروشی بعضی تولیدکننده‌ها انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانم این قبیل تولیدکننده‌ها برچه اساس نرخ را بالا برده‌اند. به‌عنوان‌مثال الکترواستیل نرخ بعضی محصولات خود را ۱۰ درصد گران کرده است. ال‌جی هم به بهانه‌های مختلف محصولات خود را ۵ درصد گران کرده است. احساس می‌کنم بعضی شرکت‌ها لج‌بازی می‌کنند. شرایط یکسان است ولی یک کارخانه، کاهش نرخ می‌دهد و دیگری گران می‌کند. گرانی و نخریدن باعث شده که نرخ محصولات داخلی به خارجی‌ّ‌ها نزدیک شود. به خدا قسم اگر همین امروز در مملکت باز شود و از ترکیه، جنس وارد شود (با تعرفه ۴۰ درصد) از جنس ایرانی، ارزان‌تر تمام می‌شود.

رسانه‌ها به منابع معتبر مراجعه کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در ادامه بر مشورت خواهی از این اتحادیه و آگاهان بازار تاکید کرد و گفت: تلویزیون اگر قصد دارد وضعیت بازار را رصد کند باید به واحدهای صنفی معتبر مراجعه کند. به کم‌اعتبارها مراجعه می‌کنند و آنها هم می‌گویند که چیزی ارزان نشده است. این‌طور نیست. مصاحبه با واحد صنفی که اجاره‌ای است، نماینده نیست و شرکت‌های صنفی برایش اعتباری قائل نیستند باعث می‌شود نتوانید با وضعیت واقعی بازار و قیمت‌ها آشنا شوید.

lavazemkhaneghi.jpg

منافع محتکران به خطر افتاده

طحان‌پور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بعضی‌ها ارزانی را نمی‌پسندند چون می‌‌خواهند اجناسی که احتکار کرده‌اند را به نرخ بالا بفروشند. به‌عنوان‌مثال یکی از فروشندگان از کاهش نرخ ناراضی بود. من به ترتیبی، از موجودی انبارش مطلع شدم و با پیگیری که کردیم متوجه شدیدم ۴۴۰ دستگاه یخچال را احتکار کرده است. یک هفته است که به همه واحدها میگوییم اگر جنس دارید بفروشید چون شاهد ارزانی‌های بیشتر خواهید بود و ضرر خواهید کرد.

بازار سیاهی که از بین رفت

طحان‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به بعد دیگری از موضوع پرداخت: خوشبختانه مابه‌التفاوت میان بازار سیاه و بازار واقعی از بین رفته است. به‌عنوان‌مثال یخچال دوقلوی سامسونگ را در بازار ۱۷ میلیون تومان می‌فروختند ولی الان ۱۳ میلیون تومان شده است. برخی از مردم ممکن است این ۴ میلیون کاهش را نبینند و متوجه آن نشوند.

کمی باید صبر کرد

با ارزان شدن نرخ، ارز بسیاری از شهروندان انتظار دارند که قیمت‌ها کاهش یابد اما چرا این‌گونه نمی‌شود؟ محمد طحان‌پور در پاسخ این سوال اظهارکرد: فرض کنیم دلار به ۵ هزار تومان برسد. واردکننده لوازم‌خانگی باید ال‌سی باز کند، ثبت سفارش بدهد و هزار جور تشریفات اداری دیگر طی شود تا مواد اولیه و کالا به بازار ما برسد. بنابراین اگر دلار ۵ هزار تومان بشود هم میوه آن را ۴ ماه دیگر می‌توان چید. مردم باید کمی صبر کنند.

طحان‌پور در ادامه از تلاش‌های اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی برای دست‌یافتن به تعادل در بازار سخن گفت و اظهارکرد: من و اتحادیه کوتاه همی‌آزیم و همه تلاش خود را می‌کنیم. نظارت بر اصناف را به‌طور مستمر انجام می‌دهیم تا مردم از نتیجه ارزانی‌ها، بهره‌مند شوند. همان‌طور که گفتم یک گام روبه‌جلو رفته‌ایم.

بره‌کشان تولیدکنندگان

وی در بخش پایانی سخنان خود از بره‌کشان تولیدکنندگان ایرانی در سال ۹۷ سخن گفت: به‌صراحت می‌گویم سال ۹۷، بره‌کشان تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بوده است و اگر می‌نالند دروغ می‌گویند. هرگز چنین بازار عالی نداشته‌اند. کالا را ۸ ماهه و با التماس و با ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف به مردم می‌دادند. ناگهان ورق برگشت و به مردم گفتند پول بریزید به حساب تا یک ماه دیگر تحویل بدهیم. تولیدکنندگان افتادند تو عسل. سال طلایی ۹۷ به دهان این‌ها مزه کرده و نمی‌توانند به وضعیت سابق برگردند. چرا پاکشوما باید عرضه محصولات خود را ۳ ماهه کند؟ چرا باید کار به جایی برسد که من رئیس اتحادیه بگویم در مملکت را باز کنید که جنس خارجی وارد شود؟ به مردم این‌قدر ظلم نکنید.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در ادامه یک مثال آورد: لباس‌شویی دوو اصل کره، ۱۴ نفره، تماما استیل (فضای داخل) و دوطبقه را امروز در چهارراه امین‌نزول ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیشنهاد کردند ولی نمونه داخلی، ۶ میلیون است. لباسشویی کورال که مال پاکشوماست ۴ میلیون و خرده‌ای شده است. مگر تولید این وسیله چقدر هزینه داشته است؟

حمایت از تولید؛ اما از راهش

طحان‌پور حمایت نابجا و نسنجیده از تولید داخلی را نقد کرد و گفت: من هم با حمایت از تولید داخلی موافقم ولی از راهش. چندی قبل در مجلسی، آقایی از حمایت مردم از تولید داخلی حرف می‌زد. خوشبختانه یکی از همین تولیدکنندگان هم آنجا بود. نرخ بنز این آقا ۳ میلیارد و خورده‌ای است. ما با رفاه کسی مخالف نیستیم. معتقدم کالای درجه‌یک تولید کن، خدمات پس از فروش درجه‌یک داشته باش، قیمتت خوب باشد، مالیات بده و سود سرشار ببر. آیا تولیدکنندگان ما این‌ها را محقق کرده‌اند؟ خیر. همین آقای تولیدکننده می‌توانست مزدای ایرانی سوار شود که از تولید داخل حمایت کند ولی چنین کاری را می‌کنند که فریاد حمایت از تولید داخلی‌ آنها گوش فلک را کر کرده است؟ کارگر بدبخت این آقا نان شب ندارد و ما همچنان بدون هیچ حساب‌وکتابی از حمایت از تولید داخلی حرف بزنیم؟

تولیدکننده‌ها پوست دولت را کندند

وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان پوست دولت را کندند. به آقای شریعتمداری گفتم این‌ها از شعار درست حمایت از تولیدکننده سوءاستفاده می‌کنند. گفتم که این‌ها آدم‌خوارند و فقط به جیب خودشان فکر می‌کنند. متاسفانه فریفته آنها شدند و توجه نکردند. گفتم شما برای حمایت از تولید، واردات را ممنوع کردی ولی تولید ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. مدام از مشکل کم‌آبی می‌نالیم ولی جلوی واردات ظرف‌شویی را می‌گیریم! چرا چنین کردند؟ شستشوی ظروف ۳۰ لیتر آب می‌خواهد ولی ماشین، ۹ لیتر مصرف می‌کند. چرا جلوی کولرگازی که تولید داخل نداریم را گرفتید؟ تولیدکنندگان کجا توانستند نیازهای داخلی را تامین کنند؟ البته خدا برکت بدهد وضع آنها حسابی خوب است. فلان شرکت قبلا ۵۰ هزار تا تولید می‌کرد یک میلیارد پول می‌گرفت، الان ۲۰ هزار تا تولید می‌کند یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون پول می‌گیرد. کارگرش را هم بیرون کرده، هزینه‌هایش کمتر شده است. گفتیم و آقای شریعتمداری نشنیدند، باز میگوییم بلکه آقای رحمانی بشنوند.

ارسال نظر