|
کدخبر: 41476

«گسترش نیوز» بررسی می‌کند

بودجه حمایتی صادرات غیر نفتی زیر تیغ نقد

اعتبارات را نمی‌توان تنها به یک بخش اختصاص داد باید تمام بخش‌ها از منافع آن منتفع شوند

گسترش نیوز: هر ساله « بسته‌های حمایت از صادرات غیر نفتی» با هدف توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه در نظر گرفته می‌شود. امسال نیز برای توسعه صادرات غیر نفتی و متنوع‌سازی صادرات در کشورهای هدف ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده است. این رقم در سال پیش ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

saderat1-1.jpg

در تخصیص اعتبار توسعه محصولات غیر نفتی باید توزیع عادلانه و عام باشد هرچند با توجه به اهمیت صادرات غیر نفتی در توسعه کشور، بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی منطقی به نظر نمی‌رسد و باید اصلاح شود.

بودجه حمایتی صادرات غیر نفتی

سید مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحریم‌ها و محدود شدن امکان صادرات به برخی از کشور‌ها اعتبارات در نظر گرفته در بودجه برای صادرات غیر نفتی کافی است، به « گسترش نیوز » گفت: بودجه الزاماتی دارد به اجبار بخشی از آن برای اعتبارات جاری در نظر گرفته می‌شود و بخشی برای توسعه و عمران و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. درحال‌حاضر مهم‌ترین دغدغه دولت تامین معاش است. اقشار آسیب پذیر با افزایش نرخ تورم آسیب دیدند، در بودجه نخستین، هدف تلاش برای احیای زندگی مردم است. از طرفی برای پیشرفت و توسعه کشور باید بودجه ۹۸ تولید محور باشد. منابع و درآمدهای دولت باید برای حمایت از تولیدات غیر نفتی تخصیص داده شود تا علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی، فضا برای صادرات این محصولات نیز فراهم شود. از این منظر بودجه حمایتی صادرات غیر نفتی باید اصلاح شود.

مزیتی به نام کاهش ارزش دلار

moghadasiarak.jpg

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: کاهش ارزش ریال برای اقتصاد کشور مضراست ولی برای صادرات غیر نفتی در کوتاه مدت مزیت خوبی است. درحال‌حاضر کشورهایی همچون روسیه مقصد صادراتی بسیاری از محصولات کشاورزی ایران هستند. همچنین کویت و قطر نیز از جمله مهم‌ترین کشورهایی هستند که بیشترین کشش صادرات کشاورزی ایران را در بین کشور‌های حوزه خلیج‌فارس دارند البته کشورهای همسایه باید در اولویت صادراتی باشند لذا حل محدودیت‌های موجود، نوید بخش صادرات است.

بازار‌یابی در کشور‌های هدف به ویژه کشورهای همسایه یک ضرورت است

وی با اشاره به اهمیت موضوع حل شدن محدودیت‌های صادراتی افزود: بازاریابی در کشورهای هدف از جمله موضوعات اولویت داری است که دولت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف برای معرفی محصولات، ارائه مشوق‌ها و جوایز صادراتی در راستای بازاریابی، توسعه و تقویت صادرات باید مورد حمایت قرار گیرد و بودجه‌های حمایتی نیز در این راستا می‌تواند تسهیل‌کننده باشد.تمامی بخش‌ها منتفع شوند

همه از حمایت‌ها منتفع شوند

سید حمید حسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ارتباط با نحوه توزیع بودجه‌های حمایتی صادرات غیر نفتی در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: بودجه حمایتی بخش صادرات غیر نفتی، باید عمومی باشد، دولت باید در تخصیص این اعتبارات توزیع عادلانه‌ای داشته باشد، نمی‌توان این اعتبارات را تنها به یک بخش اختصاص داد باید تمام بخش‌ها از منافع آن منتفع شوند. این بودجه حمایتی می‌تواند در قالب تسهیل حمل‌ونقل، کاهش هزینه‌های بانکی، کمک‌های عمومی به تمامی صادرکننده‌های غیر نفتی کمک کند.

موضوعی مهم‌تر از کافی دانستن بودجه حمایتی

Hoseini.jpg

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که آیا ردیف بودجه‌ای که برای حمایت از صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است را کافی می‌دانید، گفت: موضوعی مهم‌تر ازکافی دانستنِ بودجه حمایتی وجود دارد. باید این پرسش را مطرح کنید که آیا بودجه حمایتی تصویب شده وارد بخش صادرات غیر نفتی می‌شود؟ بعد در ارتباط با افزایش آن سخن گفت. موضوع تعریف ردیف بودجه‌ای موضوع مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی شود. در بودجه سال ۱۳۹۷ ردیف بودجه‌ای ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه صادرات غیرنفتی تصویب شد، اما تمام این رقم به بخش صادرات غیر نفتی تخصیص داده نشد. بعید می‌دانم با شرایط فعلی کشور بودجه حمایتی در نظر گرفته شده امسال نیز به این بخش وارد شود.

ارسال نظر