|
کدخبر: 41199

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان مطرح شد:

بازار ساخت‌وساز رونق گرفته است؟

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان، برای بهبود کسب و کار در صنف مصالح فروشان چند پیشنهاد ارائه کرد.

گسترش‌نیوز: در مصاحبه‌ای که هفته قبل با رئیس اتحادیه مشاوران املاک داشتیم به ما گفت که بازار مسکن، رو به بهبود می‌رود. در راستای پیگیری بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان هم گفت‌وگو کردیم.

KAZEMI.jpg

مماشات می‌کنیم

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح سیمانی، وضعیت بازار این صنف را «نامطلوب» توصیف کرد و در توضیح بیشتر اظهارکرد:

بازار ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد و ۴۰ درصد واحدهای صنفی، به خاطر رکود در آستانه تعطیلی هستند. تعدادی، قصد تغیر شغل دارند. بسیاری هم فقط به خاطر آنکه شغل دیرینه خود یا پدرشان است این حرفه را رها نمی‌کنند. ما به خاطر شناختی که از بازار داریم راه مماشات در پیش گرفته‌ایم و با آنهایی که تغییر کاربری داده‌اند برخورد سفت و سختی نکرده‌ایم. همچنان فعالیت می‌کنیم بلکه وضعیت به سامان شود.

از سال ۹۲، تورم را اعمال نکرده‌ایم

اسماعیل کاظمی‌قهی در رابطه با اقلامی که بیشترین افزایش نرخ را داشته‌اند گفت: نرخ آهن در مقایسه با سال قبل تا ۹۵ درصد افزایش یافته اما این بخش در ذیل اتحادیه مصالح ساختماتی نیست. حوزه کار ما، مواد کانی و غیرفلزی است. بخشی از گرانی سیمان و گچ به افزایش نرخ حمل‌ونقل و بارگیری مربوط می‌شود. از سال ۹۲ تا ۹۷ حتی نرخ تورم در قیمت‌ها، لحاظ نشده است چون بازار نمی‌پذیرد. عرضه بر تقاضا، غالب بوده و رقابت ناسالمی بین تولیدکنندگان شکل گرفته که به توزیع‌کنندگان هم سرایت کرده است و جز حذف همدیگر، هیچ نتیجه‌ای ندارد. همانطور که گفتم هزینه حمل‌ونقل و بسته‌بندی بیشتر شده اما تورم‌های سالیانه، اعمال نشده است.

MASALEH.jpg

کارخانجات، زیرقیمت می‌فروشند

کاظمی‌قهمی در تشریح بیشتر این رقابت ناسالم گفت: وقتی بازار، بیش از اندازه در خواب فرو رفته است نباید کارخانه‌ّها، محصولات خود را زیر نرخ بفروشند ولی متاسفانه چنین شده است. به این ترتیب برای عاملین فروش، حباب ایجاد می‌شود. بخشی از این حباب مضر، نصیب بعضی از افراد می‌شوند و بخشی هم نصیب مصرف‌کننده. به هر حال این پدیده به حال کشور و اقتصاد، مضر است. دولتی‌ها باید جلوی این معضل را بگیرند. آنها به خصوص باید کارخانجات سیمان دولتی را به‌طور مداوم رصد کنند. کشور ما توان تولید ۹۰ میلیون تن سیمان در سال را دارد ولی فقط ۵۰ میلیون تن تولید می‌شود.

بخش کاشی و سرامیک باید به روز شود

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران در رابطه با تولید مصالح سیمانی در کشور گفت: خوشبختانه از نظر تولید، مستغنی هستیم. البته در حوزه کاشی و سرامیک و دانش و فناوری آن باید به‌روز شویم و جا دارد که دولت حمایت لازم را این بخش به عمل آورد. خاک که ماده اولیه و اصلی این حوزه است از ایران خارج می‌شود که به درستی با آن برخورد می‌شود. اگر این برخودرها ادامه پیدا نکند صادرات بیش از این‌ّها تنزل می‌یابد چون صادرات ما از سال ۹۲ به شدت کاهش یافته است.

سرمایه‌هایی که نخاله می‌شوند

کاظمی‌قهمی در پایان برای بهبود کسب و کار اتحادیه مصالح‌فروشان، چند توصیه ارائه کرد. وی ابتدا به بحث بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، ساختمان‌های ۱۵۰ ساله پابرجا هستند و حکم تخریب دریافت نمی‌کنند اما متاسفانه در کشور ما هر ۲۷ یا ۲۸ سال، بیش از نیمی از ساختمان‌های تهران بازسازی می‌شوند. به عبارت دیگر سرمایه‌های ما به نخاله تبدیل می‌شوند. دولت باید دنبال یک سیاست معین و بلندمدت باشد و جلوی این مسئله را بگیرد.

روی جانمایی دقت شود

وی در ادامه این بخش از سخنان خود اظهارکرد: طرح مسکن مهر که در دولت آقای احمدی‌نژاد اجرا شد برای ایرانیان مسکن و ماوا فراهم می‌کند و از این نظر ارزشمند است اما در اجرای این قبیل طرح‌ها باید به «جانمایی» توجه شود. در تهران این همه بافت فرسوده وجود دارد. کافی است آنها را ناحیه به ناحیه رصد کنند و برایشان برنامه بلندمدت در نظر گرفته شود تا تهران بیش از این گسترش نیابد.

تسهیلات مسکن، بیشتر و بهتر شود

کاظمی دوم در تشریح پیشنهاد سوم خود گفت: وام و تسهیلات ساخت و خرید مسکن باید افزایش یاید و بازپرداخت آن، متناسب با حقوق و درآمد افراد تسهیل شود. اگر این اتفاقات بیفتد نه یک‌مرتبه شاهد گرانی‌های لحظه‌ای خواهیم بود و نه بازار در رکود باقی خواهد ماند و رقابت‌های ناسالمی که گفتم ایجاد می‌شود.

ارسال نظر