|
کدخبر: 37305

رییس اتحادیه­ بارفروشان به گسترش‌نیوز خبر داد؛

گوجه‌فرنگی ارزان می‌شود + قیمت قانونی رب‌ گوجه

رئیس اتحادیه­ بارفروشان در گفت‌وگو با گسترش اظهار کرد که ممنوعیت صادرات گوجه‌­فرنگی موثر واقع شده است. اکنون نرخ هر کیلو گوجه فرنگی در میادین تره‌­بار تهران ۳۵۰۰ تومان است.

گسترش‌نیوز - تا دیروز هر کیلو گوجه ­فرنگی هفت تا هشت هزار تومان به فروش می‌­رسید اما طبق گفته­ رئیس اتحادیه­ بارفروشان اکنون قیمت، نصف شده است. به اعتقاد حسن صابری هرندی دو مسئله باعث اوج گرفتن نرخ گوجه فرنگی شد: افزایش صادرات و کاهش تولید.

هرندی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: «نباید کاهش تولید را از یاد برد. به هر حال تولید گوجه در مقایسه با پارسال کاهش یافته است. افت تولید هم بیشتر به خاطر حمایت کم دولت از کشاورزان بوده است. به نظر می­‌رسد که ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی خیلی زود، موثر واقع شده است».

رئیس اتحادیه­ بارفروشان در ادامه اظهار کرد: نرخ گوجه فرنگی به احتمال زیاد در حد کیلویی سه هزار تومان تثبیت می‌شود و حتی ممکن است کمی ارزان­تر شود.

بالا رفتن نرخ حمل­‌ونقل و لوازم یدکی وسایل نقلیه باری از جمله موارد دیگری است که باعث افزایش نرخ میوه و صیفی‌­جات شده است. هرندی در این باره گفت: «به عنوان مثال دیروز بابت حمل بار لیمو از شیراز به تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شده است در حالی که قبلا فقط۶۰۰ هزار تومن بود. وقتی نرخ یک جفت لاستیک کامیون ۹۰۰ هزار تومن شود طبیعی است که نرخ تمامی اقلام بیشتر می‌شود».

صابری هرندی در پاسخ به این سوال که فکر می‌­کنید نرخ رب گوجه هم کاهش پیدا کند اظهار کرد: «به احتمال زیاد چنین می‌شود و رئیس اتحادیه­ بنکدران یعنی آقای محمد آقا طاهری دیروز در جلسه­ آموزش و پژوهش اصناف به من گفت که نرخ رب یک کیلیویی ۱۴ هزار تومان است».

هرندی به نقل از رئیس اتحادیه بنکداران اضافه کرد: «فروشندگانی که نرخ بالاتری را طلب می‌کنند متخلف هستند و قطعا با آنها برخورد می‌شود».

قیمت سیب­‌زمینی هم اخیرا افزایش پیدا کرده بود. طبق گفته­ هرندی این اتحادیه با وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه‌­نگاری کرده و امیدوار است که وزارات، صادرات سیب­ زمینی را ممنوع کند.

طبق سخنان رئیس اتحادیه­‌ی بارفروشان، گوجه‌­ی کشور بیشتر به کشورهای همسایه و به خصوص عراق و افغانستان صادر شده است. در این مدت نرخ هر کیلو گوجه­ صادراتی چیزی حدود یک دلار بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها