|
کدخبر: 37255

گزارش میدانی گسترش نیوز از نوسان قیمت سیگار

هر دکه در شهر نرخی تازه برای سیگار!

اگر فقط در یک خیابان از ۱۰ مغازه و دکه، برای خرید یک نوع سیگار مشخص سوال بپرسید، بی‌شک ۵ نرخ متفاوت دریافت خواهید کرد!

گسترش‌نیوز : آمارها عدد بالایی را نشان می‌دهد: بیش از ۱۲میلیون ایرانی مشتری ثابت دخانیات هستند. طبیعی است که دخانیات بازاری بزرگ و پررونق است و گردش مالی آن به چیزی خود ۳ میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود. افزایش نرخ محصولات دخانی مستقیما روی زندگی ۱۲ میلیون نفر تاثیر می­گذارد.

در چند ماه اخیر چنین شد و نرخ بعضی سیگارها، دو و حتی سه برابر شد اما علاوه بر تورم یک مسئله حادتر هم وجود دارد: بازار دخانیات یکی از بازاهای پرنوسان است.

به عبارت دیگر نرخ سیگار در سوپرمارکت­‌ها و دکه ها، نوسان زیادی دارد. بررسی میدانی ما نشان می‌دهد که نرخ یک سیگار متوسط ممکن است از این سوپرمارکت به آن سوپرمارکت فرق کند. از حد فاصل میدان ولی عصر تا ابتدای خیابان مطهری از ۹ سوپرمارکت و ۵ دکه نرخ گرفتیم.

چهار سوپری آن برند از سیگار را بسته­ای ۵۵۰۰ تومان به فروش می­‌رسانند. سه سوپرمارکت هر بسته را به نرخ ۶ هزار تومان به فروش می‌­رسانند. دو سوپرمارکت به حداقل سود بسنده کرده‌اند و هر بسته را ۵ هزار تومان می­فروشند. در این میان دکه­ها بیشترین نرخ را مطالبه می‌کنند. فقط یکی از دکه­‌داران، آن سیگار را هر بسته ۵ هزار و ۵۰۰ تومان می­فروشند. نرخ چهار دکه­ی­ دیگر ۶ هزار تومان است. همانطور که می­بینید دکه­داران در مجموع گران­‌تر از سوپرمارکت­‌ها می­‌فروشند. وقتی علت را جویا می­‌شوم تقریبا همه­ آنها به علت یکسانی اشاره می‌کنند: دکه‌­دار به علت کمبود جا نمی­‌تواند در حجم بالا، خرید و انبار کند بنابراین بسیار کمتر از مالک یک سوپرمارکت، تخفیف می­‌گیرد. این موضوع را با کاسب خوش­نامی که سوپرمارکت دارد در میان می­‌گذارم.

-دکه­‌ای­‌ها گرونتر می­‌فروشن. دلیلش چیه؟ خودشون میگن ما مثل سوپری­‌ها زیاد خرید نمی­‌کنیم که تخفیف بالایی بگیریم

- اتفاقا خیلی فرق نمی‌­کنه چه مقدار سیگار می­خری چون به هر حال عمده­فروشان و شرکت‌هایی که سیگار می‌فروشند زیاد تخفیف نمیدن.

او سیگار را به شارژ تلفن همراه تشبیه می‌کند: مثل این میمونه که شارژ موبایل بخری. میلیاردی هم خرید کنی از یه حد مشخصی بیشتر تخفیف نمیدن.

کنجکاو می­شوم و شماره یک عمده­فروش را او می­گیرم. گفت‌وگوی کوتاهی که با این عمده­‌فروش داشتم نشان داد که در بازار متلاطم سیگار حتی اگر در حجم بالا خرید شود از تخفیف زیاد، خبری نیست. از او سوال می‌کنم.

اگر مثلا ۵۰ کارتن خرید داشته باشیم چی؟ چقدر تخفیف می‌­دید؟

- حداکثر ۱۰ هزار تومن.

سیگاری که نرخ آن را گرفتیم یک سیگار معمولی و متوسط نرخ است و برندهای گرانتر، نوسان به مراتب بیشتری دارند.نهادها و سازمان‌های متولی این حوزه شاید نتوانند از گرانی محصولات دخانی جلوگیری کنند (براساس اطلاعاتی که به‌دست آوردیم نرخ آن سیگار تا دو ماه ۲۵۰۰ تومان بوده است) اما به نظر می­‌رسد که با نظارت بیشتر و موثرتر بتوان دست­‌کم جلوی نوسان قیمت­‌ها را گرفت. اختلاف نرخ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی آن هم در مورد یک سیگار معمولی، منطقی به نظر نمی‌­رسد و سازمان تعریزات حکومتی می­‌تواند با برخورد قانونی با گران‌­فروشان جلوی التهاب بیشتر این حوزه را بگیرید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها