|
کدخبر: 36719

شفافیت و جلب اعتماد لازمه فعالیت بانک‌ها

مهدی طغیانی/

کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات‌علمی دانشگاه اصفهان

گسترش نیوز: هم اکنون بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری جزو نهادهایی هستند که باید بر فعالیت آنها به ‌خوبی نظارت شود چراکه این نهادها می‌توانند تاثیر گسترده‌ای بر اقتصاد و زمینه‌های مرتبط با اقتصاد کشور داشته باشند.

Bank.jpg

با توجه به اینکه از اهداف پیش‌بینی شده در قوانین دور شده‌ایم، نتیجه حاصل آن است که بین بانک و بخش اقتصادی هیچ ارتباطی برقرار نمی‌شود. این موضوع یکی از چالش‌های موجود در مدیریت منابع و مصارف بانک‌ها است. ما شاهد آن هستیم که در بخش واقعی اقتصاد و به‌ویژه در حوزه تولید در عمل با نرخ تسهیلات قابل ‌توجیه نیست. به عبارت دیگر، اگر بانک ارتباط مناسبی با اقتصاد داشت به هیچ وجه به‌ شرایط کنونی دچار نمی‌شد در نتیجه ناچار به ارائه نرخ سود بالا نمی‌شدند.

بانک مرکزی هدایت‌کننده جریان پولی بوده و بر همین اساس هم در قانون برای بانک مرکزی وظایفی تعیین شده است. مدیریت جریان پولی وظیفه بانک مرکزی است در حالی که این وظیفه تاکنون انجام نشده است. وقتی که فضای اقتصادی کشور در بازارهای غیرمولد متشنج می‌شود، یکی از فضاهایی که به‌ طور کامل مساعد دخالت است بانک‌های خصوصی و موسسه‌های مالی و اعتباری مرتبط هستند. این نهادها می‌توانند در بازار و اقتصاد کشور اخلال ایجاد کنند و می‌توان گفت که در نوسان‌های ارز، به‌طور قطع موسسه‌ها دخیل بوده‌اند. در نتیجه بی‌توجهی به این موسسه‌ها و بانک‌ها باعث شده منابعی که باید تاثیر مثبت در اقتصاد کشور می‌گذاشتند در اقتصاد کشور اختلال ایجاد کنند.

یک بخش از اقداماتی که بانک‌ها باید انجام دهند به بحث‌های شفافیت و جلب اعتماد مشتریان مربوط می‌شود. تمام موارد ذکر شده مربوط به اصول حاکمیت شرکتی است و باید از سوی خود بانک‌ها انجام شود. در این زمینه بانک مرکزی می‌تواند نقش مشوق و سوق‌دهنده بانک‌ها را داشته باشد. به نظر دخیل کردن این نکته در رتبه‌بندی‌ها نیز راهکاری منطقی به نظر می‌رسد.

از جمله مزیت‌های حاکمیت شرکتی شفافیت، جلب اعتماد مشتریان، انصاف و ایجاد عدالت در تخصیص منابع و در نهایت خارج شدن رانت است و به همین دلیل باید این مبحث را جدی گرفت.

Toghyani.jpg

به‌طور معمول بین نرخ سودی که برای کسب‌وکار اعلام می‌شود با نرخ تورم تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌عنوان نمونه، اگر تورم ۲۰درصدی و نرخ سود بانکی ۲۴درصدی داشته باشیم، در عمل رقم سود واقعی ۴درصد خواهد بود. البته در بحث نرخ تورم به‌ویژه پس از نوسان‌های اخیر ارز باید به این نکته توجه کرد که همچنان به نرخ تورم درستی دست نیافته‌ایم؛ بنابراین نمی‌توانیم درباره نرخ سود بانک‌ها اظهارنظر کنیم. باید پذیرفت که درحال‌حاضر هم دچار تورم هستیم و هم رکود کسب و کار را تجربه می‌کنیم. در نتیجه راه برون‌رفت از این وضعیت نیازمند دقت فراوان به نحوه فعالیت بانک‌ها و چگونگی اعطای نرخ سود از سوی آنهاست.

ارسال نظر