|
کدخبر: 32694

دبیر کل انجمن خرمای ایران:

افزایش ۵۰درصدی قیمت خرما در آستانه ماه رمضان

دبیر کل انجمن خرمای ایران گفت:امسال به خاطر جهش قیمت دلار میزان صادرات هم بالاتر رفته است اما این افزایش هم کاذب است و بعد از طی مدت زمانی به عقب باز می گردد.

گسترش نیوز :علی موسوی،دبیر کل انجمن خرمای ایران در خصوص میزان عرضه خرما برای ماه مبارک رمضان و قیمت این محصول اظهار کرد:قیمت خرما امسال بیش از ۵۰ درصد نسبت یه سال گذشته افزایش داشته که اصلا عادلانه نیست.هیچ کنترلی در کار نیست و قیمت خرما به صورت صعودی بالا رفته است.

وی افزود: نزدیک به ۱۰۰دلال در بازار این محصول هستند که قیمت را خودسرانه بالا می برند. هیچ نهاد نظارتی در عمل در این زمینه کنترلی بر بازار ندارد.

khorma_950420.jpg

موسوی در ادامه تصریح کرد: ما نزدیک به ۱۵ سال است که حدود یک میلیون تن تولید داریم که از این میزان تاکنون افزایش تولید نداشته ایم و حتی در برخی سال ها کمتر هم بوده است.

وی با اشاره به رهاسازی باغات توسط کشاورزان به خاطر بی‌آبی خاطرنشان کرد: بسیاری از باغات در جنوب کرمان و خوزستان به علت بی آبی و عدم امکان فروش رها شده اند. برخی باغات به دلیل به صرفه نبودن برداشت محصول، خرماها از روی درخت هم چیده نمی شوند اما در بازار با قیمت بسیار بالا توسط دلالان فروخته می شود.

موسوی افزود: در برخی مناطق اصلا چیدن خرما منطقی نیست و در بهترین حالت از آنها هر کیلو ۱۵۰۰ تومان خریداری شده که برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، در حالی که در بازار کیلویی ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می شود و بسته بندی خرما هم به یک کیلو نمی رسد. خرمایی که در بازار کیلویی ۱۵یا ۱۶ هزار تومان خریداری می شود از باغدار کیلویی ۲۵۰۰ تومان خریداری شده است و بیش از ۵۰۰ درصد بر روی محصول سود می‌کشند.

دبیر کل انجمن خرمای ایران در رابطه با تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار خرما تشریح کرد: امسال به خاطر جهش قیمت دلار میزان صادرات هم بالاتر رفته است اما این افزایش هم کاذب است و بعد از طی مدت زمانی به عقب باز می گردد. برخی مسئولین مدعی هستند افزایش قیمت دلار به نفع صادرات است اما این موضوع صحت ندارد.

وی با انتقاد از طرح خرید تضمینی گفت: خرید تضمینی جز نابودی کشاورزی کاری نمی کند. باید به باغداران کمک کنند تا بتوانند با قیمت بالاتر بفروشند نه اینکه با زیان به دولت بفروشند. این خرید تضمینی باعث افت قیمت محصول می شود. با شکست قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرمای درجه یک هم در بازارهای جهانی افت می کند و به ضرر کشاورزان تمام می شود. خرما از ۲/۵ دلار به کمتر از ۱۵ سنت در بازارهای جهانی رسیده است.

منبع:ایلنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها