|
کدخبر: 32463

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با گسترش:

ایران توان تولید صادراتی ندارد/ فوریت پیوستن به WTO

تا زمانیکه تولیدکنندگان ما نتوانند کالای صادراتی تولید کنند هیچ‌ جایگاهی در اقتصادجهانی نخواهیم داشت.

گسترش نیوز: بحث پیوستن به wto مختص به امروز نیست بلکه سال‌های سال دغدغه تمام فعالان و تجار اقتصادی بوده است. چه از زمانی که این پیمان تحت عنوان «گات» مطرح بود و چه اکنون؛ سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی، از پیوستن به این سازمان واهمه داشتند. این در حالی است که عضویت در این سازمان نه‌تنها بر ضرر ما نیست بلکه می‌توان توان صادراتی ما را تقویت کند.

مجیدرضا حریری در این خصوص به گسترش نیوز گفت: ما سال‌ها در پیوستن به wto کاهلی کردیم و این سازمان نیز از یک مقطع زمانی دیگر حاضر به پذیرش ما نشد.

وی افزود: متاسفانه دیدگاه اشتباه مسئولان ما مبنی‌بر عدم عضویت در این سازمان و واهمه داشتن از پیوستن به wto منجر به این شد که اقتصاد ما سال‌های سال از اقتصاد جهانی عقب بیفتد.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: تمام کشورهایی که در این سازمان عضو شدند بین ۲ تا ۱۵ سال زحمت کشیدند تا خودشان را با مقررات wto تطبیق دهند؛ حتی کشورهایی نظیر چین و افغانستان نیز در این سازمان عضو هستند.

حریری متذکر شد: این که گفته می‌شود عضویت در wto تنها متعلق به کشورهای قدرتمند است بحث اشتباهی است؛ زیرا درحال‌حاضر حدود ۱۴۰ کشور در wto وجود دارند که به لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف‌تر از ایران هستند اما همچنان حضورشان در آنجا پررنگ است زیرا wto منفعت دارد.

وی تاکید کرد: حدود ۱۵ سال طول کشید تا کشور چین توانست به عضویت این سازمان درآید. این کشور از زمانی که درخواست عضویت در wto کرد رژیم‌های تجاری‌اش را بر مبنای درخواست wto قرار دارد. از این رو باید از تجربه چین استفاده کنیم و بر مبنای آن عمل کنیم.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: برای کشور ما که در wto عضو نیستیم عضویت در پیمان‌های دو جانبه با کشورهایی که روابط دوستانه داریم تمرین خوبی نیست.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: برقراری تعرفه ترجیحی با ترکیه با اینکه خالی از ایراد نیست اما این حسن را دارد که می‌تواند زمینه‌های ورود به پیمان‌های چندجانبه را برای کشور ما فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: هر حرکت برای تطبیق با تجارت جهانی گامی به جلو است و ما تا زمانی که استارت این حرکت‌ها و ورود به پیمان‌های چندجانبه را نزنیم نمی‌توانیم در اقتصاد جهانی جایی داشته باشیم.

حریری تشریح کرد: از آن جایی که ما به جز مواد خام کالای قابل صادراتی برای عرضه در دست نداریم باید زمینه‌های تولید رقابتی و صادراتی را در کشور تقویت کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: از آنجایی که تولیدکنندگان ما توان رقابت کردن ندارند ۵۰ درصد درآمد ارزی ما از طریق صادرات نفت و میعانات آن است و تنها کالاهای صادراتی ما به بازارهای عراق و افغانستان است؛ که این امر برای اقتصاد ما بسیار غیرقابل توجیه است.

وی در پایان اضافه کرد: تا زمانی که تولیدکنندگان ما توان رقابت کردن را یاد نگیرند و نتوانند کالای صادراتی تولید کنند اوضاع اقتصاد ما همین است و هیچ جایی در اقتصاد جهانی نمی‌توانیم پیدا کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها