|
کدخبر: 23711

روسیه با انتشار اوراق قرضه ۶ میلیارد یوآنی به جنگ دلار می رود

قرار است روسیه به زودی ۶ میلیارد اوراق قرضه روسی را به یوآن منتشر کند تا رفته رفته سیستم انحصاری تسویه حساب به دلار حذف شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از راشاتودی، قرار است بورس اوراق بهادر مسکو در ماه دسامبر یا ژانویه به ارزش ۶ میلیارد یوآن اوراق قرضه روسی معادل تقریبا ۹۰۰ میلیون دلار با موعد پرداخت ۵ ساله منتشر کند.

به گفته کارشناسان اقتصادی این می تواند سر آغاز شروع یک سیستم مالی جدید بدون اتکا به دلار باشد. همچنین بانک مرکزی روسیه اعلام کرد، در حال آزمایش انجام سرمایه گذاری های آتی است.

چنین حرکتی از سوی دو کشور می تواند به کنار گذاشته شدن دلار و حذف آن در تسویه حساب های دو طرفه با استفاده از یوآن و روبل ( بیشتر با یوآن برای یک زمان خاص) در میان مدت منجر شود، البته اگر متخصصان بخش مالی روسیه در این مسیر کار و تلاش کنند.

اوراق قرضه روسیه به یوآن می تواند برای چینی ها جالب باشد و علت آن این است که چین دارای تریلون ها دلار نقدینگی مازاد و همچنین صدها هزار سرمایه گذار جدید که خواهان امتحان کردن بازارهای جدید هستند، است.

البته با در نظر گرفتن دور جدید تحریم های آمریکا که بازار اوراق قرضه روسیه را هدف قرار داده، این اقدام می تواند فرصت بسیار مناسبی برای نزدیک شدن روسیه به چین تلقی شود.

همچنین سرمایه گذاری در اوراق قرضه روسیه به یوآن می تواند بستر بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران چینی مهیا کند تا تنوع بخشی اوراق بهادر فعلی خود که به دلار است را برای آنها به همراه بیاورد.

این اقدام روسیه و چین حاکی از آن دارد که نظام پولی بین المللی در حال رفتن به سوی چند قطبی شدن است و روسیه آماده برداشتن گام های فعال در این حوزه است. از سویی دیگر برای روسیه، چین و بسیاری از کشورها امری طبیعی است که به دنبال ایجاد سیستم غیر دلاری باشند.

کشورها با روی آوردن به چنین اقداماتی می توانند به تدریج از نظام منسوخ تسویه حساب ها به دلار که در این سیستم آمریکا غالب است و حق برابری را برای شرکای خود در نظر نمی گیرد، رهایی پیدا کنند.

اوراق قرضه روسیه دارای سود بالایی است و احتمالا سرمایه گذاران غربی را به فکر دور زدن تحریم های آمریکا و پیدا کردن راهی به آن وا می دارد. همچنین اوراق قرضه یورو ۵ ساله روسیه با سود سالانه ۳.۲ درصد معامله می شود و اوراق قرضه دولتی چین بین ۳.۶ تا ۳.۹ درصد سود سالانه به خود اختصاص می دهد و احتمالا بطور کل اوراق قرضه روسی به یوان می تواند نسبت به بدهی ملی چین بهتر باشد.

ارسال نظر