|
کدخبر: 10151

بلوغ گردشگری با رعایت حقوق گردشگران

صبا رضایی / روزنامه نگار

یکی از موضوع‌هایی که گردشگران خارجی همواره از آن در هراس هستند، وقوع حوادث ناگوار در مقصدهای گردشگری است، به طور کلی همه می‌دانند که وقوع برخی حوادث در سفرها اجتناب‌ناپذیر است و حتی اگر به امن‌ترین مناطق دنیا نیز سفر کنید ممکن است دچار حادثه شوید یا اتفاق‌های ناگواری برای شما رخ دهد.

در این بین گردشگران کشورهایی را برای سفر انتخاب می‌کنندکه در آنها حق و حقوق افراد بیگانه به خوبی رعایت شده و به مشکلات و حوادث رخ داده برای گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای بیگانه رسیدگی می‌شود.

یکی از الزامات اساسی توسعه گردشگری رعایت حقوق گردشگران خارجی است. در بسیاری از کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری نهادهایی همچون پلیس گردشگری و دادگاه ویژه رسیدگی به مشکلات گردشگران وظیفه رسیدگی و بررسی مشکلات گردشگران خارجی را بر عهده دارند.

البته حقوق گردشگری فقط رسیدگی به حوادث، جرم‌ها و اتفاق‌های ناگوار نیست، بلکه خدمات‌دهی و ارائه امکانات مناسب در هتل‌ها و تورهای سفر خریداری شد از سوی آنها نیز از حقوق گردشگران خارجی در سفر به دیگر کشورها به شمار می‌رود.

اگرچه منشور حقوق گردشگری از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتشر شده و آژانس‌های گردشگری و دفاتر مسافرتی موظف به نصب آن در مکان فعالیت و رعایت این موارد شده‌اند، اما هنوز در ایران دادگاهی ویژه رسیدگی به جرایم و مشکلات مربوط به گردشگران خارجی و پلیس گردشگری ایجاد نشده است. این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان حقوقی و گردشگری وجود چنین نهادهایی برای توسعه گردشگری و به بلوغ رسیدن این صنعت ضروری است.

از این رو کارشناسان حقوقی تلاش می‌کنند دولت را راضی کنند پلیس گردشگری و دادگاه ویژه گردشگری ایجاد کند و به مشکلات و تخلف‌های گردشگران خارجی به طور اختصاصی رسیدگی شود. مسئولان امر برای کاهش بروکراسی اداری در رسیدگی به شکایت‌های گردشگران باید به توسعه پلیس گردشگری در کشور بپردازند.

هم اکنون در کشور ما برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی، فارس، اصفهان، گیلان، مازندران و گلستان گردشگرپذیر هستند و سالانه حجم قابل‌توجهی گردشگر به این استان‌ها سفر می‌کنند. بنابراین برای رسیدگی به وضعیت گردشگران تشکیل پلیس گردشگری با همکاری و هماهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ناجا و وزارت کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

در حقیقت پلیس گردشگری فقط برای رسیدگی به مشکلات گردشگران خارجی طراحی نشده، بلکه این امکان برای تمامی گردشگران وجود دارد تا در صورت بروز هرگونه جرم یا بزه بتوانند نسبت به احقاق حقوق خود اقدامات لازم را انجام دهند. بنابراین می‌توان گفت با گسترش فعالیت پلیس گردشگری در تمام شهرهای کشور در کنار ایجاد دادگاه‌های ویژه گردشگری می‌توان در راستای توسعه درآمدزایی در این صنعت گام برداشت.

ارسال نظر