|
کدخبر: 16211

دولت به وظایف حاکمیتی بپردازد تا کسری بودجه رفع شود

وزیر بازرگانی دولت ششم گفت: دولت دوازدهم در بودجه سال 96 کسری بودجه 37 هزار میلیارد تومانی دارد. از این رو برای جبران این کسری بودجه باید اقدامی انجام دهد. این واضح است که هزینه های دولت از درآمد های آن بیشتر است. اگر دولت کوچک شود و به وظایف حاکمیتی خود بپردازد این کسری بودجه جبران می شود.

یحیی آل اسحاق، کارشناس اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش اظهار کرد: درآمد های دولت به دلایلی پایین آمده است. درآمد دولت باید از محل فروش نفت، فروش دارایی ها و یا از محل دریافت مالیات و یا صادرات غیر نفتی باشد. در این مجموعه؛ مالیات ها بالا رفته آنچنان که به برخی از واحد های تولیدی فشار آمده است. دولت همچنین از فروش درآمد به واسطه فروش دارایی ها توفیق چندانی نداشته است.همچنین درآمد دولت از محل فروش نفت به واسطه کاهش ۵۰ درصدی نرخ این کالا در بازارهای جهانی نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

وزیر بازرگانی دولت ششم تصریح کرد: از یک سو هزینه های جاری افزایش یافته چرا که دولت نتوانسته بدنه خود را کوچک کند و از سوی دیگر دستمزدها افزایش یافته است بنابراین دچار کسری بودجه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به کسری بودجه،‌دولت اقدام به کاهش بودجه های عمرانی کرده است.همچنین دولت به دلیل کسری بودجه بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت نکرده و بسیاری ازدستمزدها پرداخت نشده است.

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب که دولت به دلیل کسری بودجه تحت فشار است، اظهارکرد:طبیعی است در چنین شرایطی؛ دولت برای جبران کسری بودجه خود ابتدا نرخ ارز را افزایش داده و یا بستر این امر را در بازار مهیا کند و سپس اقدام به فروش ذخایر ارزی خود در بازار آزاد کند.البته دولت از طیق ارزیابی مجدد دارایی های خود نیز توانسته بخشی از کسری بودجه را جبران کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، کسری بودجه اگر جبران نشود دولت به مشکل بر می خورد.در مجموع بهترین کاری که دولت می تواند در چنین شرایطی انجام دهد این است که از انجام فعالیت های اجرایی فاصله گرفته و به وظایف حاکمیتی خود عمل کند تا هزینه های جاری دولت کاهش یافته و به اقتصاد ملی کمک شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها