|
کدخبر: 13014

مخالفت شریعتمداری با طرح های ضربتی و رایزنان بازرگانی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش خصوصی قدرت هماهنگ کردن خود،دولت و مجلس را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، محمد شریعتمداری گفت: سهم دولت در اقتصاد بالا است اما سهم شما در ایجاد نشاط اقتصادی بالاتر از دولت است. شما امید آفرینان اقتصاد ایران هستید. تشکل های دیگر هم مثل اتاق تعاون، خانه کشاورز و ... همین طور هستند.

وی افزود: بهترین برنامه برای ارائه به شما، پیشینه بنده است که شما از آن مطلع هستید. احترایم که برای شما قائل بودم و اهتمامی که برای حضور موثر این تشکل داشتم نشانه برنامه های آینده است.

شریعتمداری ادامه داد: دولت باید همه اموری که شما امکان حضور دارید را کنار بگذارد و به شما بسپارد. در بعضی از ادوار گذشته و بعضی از وزرا به این اصل توجه کافی نداشتند و در گذر زمان نمی توانیم نمره قابل قبولی از واگذاری ها از دولت به بخش خصوصی و غیر دولتی داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم در آینده با کمک و حمایت شما قدم پیش بگذاریم.

وی ادامه داد: مهمترین هدف از حضور من بعیت مجدد با مجموعه تشکل های غیر دولتی بود. اگر مجلس این مسوولیت را بر عهده من گذاشت، هر چه شما کمک کنید مشکلاتی که سر راه است حل می شود و هر چه کمک نکنید من در اجرای این امور ناموفق خواهم بود. شما به گوشه هایی از مشکلات موجود اشاره کرده اید. همت بخش خصوصی می تواند این سنگ بزرگ را از جا بردارد.

وی افزود: کشور هایی که نیروی انسانی قدرتمند تر و همت بالاتری از ما ندارند، اما نظم و برنامه دارند توانسته اند از ما پیشی بگیرند. برنامه و نظم و نظام پیگیری را باید در پیش داشته باشیم تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

شریعتمداری گفت: چه این مسوولیت را بر عهده بگیرم و چه این افتخار نصیبم نشود، از نعمت زاده تقدیر و تشکر می کنم که پیر صنعت هستند و در صنعت استخوان خورد کرده اند. زمانی که تصدی وزارت بازرگانی را داشتم ایشان در پتروشیمی بودند با تواضع کامل همیشه پیش من می آمدند و من می خواستم خودم خدمتشان برسم اما ایشان محبت می کردند.

وی بیان کرد: در دولت خاتمی و وزارت جهانگیری، برنامه راهبردی صنعت نوشته شد و در ادوار دیگر هم این چنین برنامه هایی نوشته شد. امیدواریم یک کتاب دیگر به وزیر بعدی تحویل ندهم و برنامه های عملیاتی را به وزیر بعد اهدا کنم. ما اسناد بالا دستی زیادی داریم که بیش از حد هستند. هنوز جوهرشان خشک نشده در مجلس اصلاح می شود.

وی گفت: قانون برنامه ششم در حوزه صنعت و معدن دارای نقاط قوت زیادی است و تکالیفی مشخص شده که اجرای آن بسیار سخت است. من در همین چارچوب قوانین موجود و اسناد بالا دستی برنامه ای را تقدیم کردم که در پنج، شش صفحه می توانید مطالعه کنید و متن کامل آن به طور الکترونیک ارائه شده است.

شریعتمداری درباره اهمیت واردات بیان کرد: شش کشور اول دنیا در واردات همان شش کشور اول در صادرات هستند. این ها مکمل یکدیگرند.

وی افزود: در همه کشور ها درباره نرخ ارز اصولی دارند. با کنترل و دستور نرخ ارز، مشکلات جدیدی ایجاد می شود. البته موافق آزاد سازی آن هم نیستم و این کاری نیست که در هیچ کشوری انجام شود. این نظر همیشگی من بوده و شما به آن آشنایی دارید. شما متولیان بخش غیر دولتی ایران هستید. آثار تفکر شما بیش از این باید در تصمیم گیری ها دیده شود. شما می توانید اعضای دولت را هم با هم هماهنگ کنید. شما می توانید روی مجلس تاثیر بگذارید. شما می توانید کاری کنید که در جلسات مجلس حضور داشته باشید.

وی افزود: پیش تر زمانی که وزیر شدم یک هزار میلیارد تومان جایزه صادراتی قرار دادیم تا با قدرت بالاتری در بازارهای خارجی حضور داشته باشید. اما انتظار نداشته باشید که 8 درصد رشد منفی اقتصاد را بتوان ظرف چهار سال به شرایط ایده آل تبدیل کرد.

شریعتمداری گفت: باید یارانه نوسازی صنایع ایران داده شود. دولت هر حرفی که می زند باید هزینه آن را بپردازد. برای اینکه تولید بتواند حرکت کند، مشوق مالیاتی باید داده شود. من با طرح های ضربتی هم مخالفم. اگر واقعا سرمایه ها بر اساس آنچه در نظر گرفته ایم هزینه شود، می تواند تاثیر گذار باشد.

وی در خصوص نظارت نیز گفت: نظارت باید باشد و درست عمل شود. در دوره قبل که با عده ای از بدهکاران بانک مرکزی در زندان ملاقات کرده بودم شاهد بودم که آنها به عنوان قاچاقچی ارز شناخته می شوند. این در حالی است که اتاق ها کلاه برداران را از انسان های گرفتار می شناسند.

وزیر سابق بازرگانی گفت: در آن زمان من وزارت بازرگانی را با 30 هزار نفر تحویل گرفتم اما این نفرات را کم کردم و با 13 هزار نفر تحویل دادیم. این اتفاق باید دوباره انجام شود. حال اگر بخواهیم وزارت صنعت، معدن و تجارت را تفکیک کنیم، باید چهار وزارتخانه ایجاد کنیم و این یعنی باید دوباره به عقب بازگردیم. با رایزنان بازرگانی مخالفیم چرا که نباید این امور دولتی باشد.

وی همچنین در خصوص پیشنهاد مسعود کرباسیان به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: کرباسیان مرد توانمندی است و میان ما با سیف نیز هماهنگی کاملی وجود دارد که تمامی این عوامل دولتی مسنجم را ایجاد می کند اما با این حال به حمایت شما نیازمندیم.

ارسال نظر