|
کدخبر: 85580

عصر جدید زندگی انسان با روبات

دنیای روبات‌ها وارد مرحله تازه‌ای از دوران خود می‌شود تا عصر جدیدی را برای زندگی انسان رقم بزند. تا چند وقت دیگر روبات‌های پوشیدنی تبدیل به مسئله‌ای عادی در جهان خواهند شد.

گسترش‌نیوز: لباس «مرد آهنی» دیگر متعلق به قصه‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیست، چراکه به لطف فناوری پیشرفته روباتیک، اسکلت‌های خارجی (Exoskeleton) در سراسر جهان جای پای خود را باز کرده‌اند. حالا از ماشین‌هایی که توانایی تبدیل به انسان‌هایی را دارند و می‌توانند به‌عنوان ابرسرباز مطرح شوند و دست به‌کارهای خارق‌العاده بزنند رسیده‌ایم به موضوع تقویت انسان و رقابت شرکت‌هایی که در این زمینه برنامه‌ها و طرح‌هایی را در دستور کار دارند؛ سیستمی که می‌تواند بشر را سریع‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر کند. اما چرا چنین انقلابی رخ داده است؟ پاسخ به چنین پرسشی به موارد بسیار زیادی ارتباط دارد. در اصل، چنین طرحی در ذهن‌های خلاق شکل گرفته و با توجه به توسعه فناوری و پیشرفت‌های علمی، امکان پیاده‌سازی آن برای تقویت بشر و حرکت به سمت عصری جدید فراهم شده است. اکنون باتوجه به پیشرفت‌های شکل گرفته، این امید زنده شده است که افرادی که قادر به استفاده از پاهای خود نیستند بتوانند راه بروند. اینجا بحث، مسئله پیوند انسان و ماشین است.

ensan-robot.jpg

Ekso Bionic Suit

مناسب و ایده‌آل

پیشرفته‌ترین روبات آموزش‌دهنده راه رفتن که هم‌اکنون در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، Ekso Bionic Suit نام دارد. این روبات کارایی ویژه‌ای برای افرادی که دچار ضایعات نخاعی هستند دارد. این افراد با استفاده از Ekso Bionic Suit راه رفتن را آموزش می‌بینند. این روبات یک رکورد ویژه دارد: در همان جلسه نخست، همه کسانی که از این وسیله به‌عنوان دستگاهی برای توانبخشی استفاده کرده‌اند، توانسته‌اند راه بروند. پوشیدن Ekso Bionic Suit تنها ۵دقیقه زمان می‌برد و پزشکان می‌توانند بیماران مختلف را مورد درمان قرار دهند، درست مثل اینکه آنها یک لباس معمولی به تن دارند. Ekso که از سال۲۰۰۵به خدمت گرفته شده است با داشتن مدل‌های مختلف تمرینی، برنامه‌ریزی‌های گوناگون و دور موتورهای متفاوت توانسته است تأثیرگذاری بسیاری در زندگی انسان‌ها داشته باشد.

HAL

اندام کمکی هیبریدی

شرکت ژاپنی سایبرداین توانسته مجوز فروش محصول جدید خود را به‌دست آورد. روبات اسکلت خارجی HAL که مخفف عبارت «اندام مصنوعی کمک حرکتی هیبریدی» است، یک روبات کمک‌حرکتی محسوب می‌شود که دارای حسگرهای فوق‌پیشرفته و همچنین پردازش سریع است که در کمترین زمان ممکن سیگنال‌های ارسالی از مغز به ماهیچه‌ها را دریافت می‌کند و پس از پردازش، فرمان ارسال شده را انجام می‌دهد. نمونه‌های قبلی مشکل سرعت داشتند و فرامین با تأخیر به اسکلت مصنوعی خارجی می‌رسید، اما با ابداع این شرکت ژاپنی، شرایط کاملا متفاوت شده است. یکی از ویژگی‌های HAL این است که کنترلی ترکیبی دارد و هم به‌وسیله فرد و هم به‌وسیله سیستم خودکار دستگاه این مهم انجام می‌پذیرد. روبات با استفاده از سیستم عصبی خود شخص ساخته می‌شود تا سیگنال‌ها به روبات فرستاده شود و چگونگی حرکت آن را مشخص کند. یکی از جالب‌ترین نکات درخصوص HAL توانایی خاص آن در آموزش منحصر‌به‌فرد به معلولان است. این کار به فرد معلول اجازه می‌دهد که بدون کمک روبات، حرکت کند.

روبات مسابقه‌ای

پروتز نهایی

این روبات یک تجربه جدید انسانی - مکانیکی در عرصه رقابت است و از آن به‌عنوان یک ضدروبات یاد می‌شود. این وسیله کاملا به کمک بدن انسان هدایت می‌شود و وزن آن به ۳۴۰۰کیلوگرم و قد آن به ۴.۶ متر می‌رسد. اپراتور این روبات می‌تواند مثل یک ماشین بزرگ حرکت کند. دست‌ها و پاهای او به روبات متصل است و او می‌تواند حرکاتش را به این ماشین منتقل کند. سیستم‌هایی نیز وجود دارند که به اپراتور مرتب اطلاع می‌دهند که پای روبات روی زمین قرار دارد یا خیر.

HULC

سریع‌تر، قوی‌تر و سخت‌تر

درحالی‌که روبات ژاپنی HAL به‌دنبال کمک به معلولان است، شرکت لاکهید مارتین امریکا، روباتی را ساخته که با آن سربازان را قوی‌تر و سریع‌تر می‌کند. این اسکلت خارجی با نام حمل‌کننده جهانی انسان، یک اسکلت هیدرولیک است که به سرباز اجازه می‌دهد در جاهای صعب‌العبور تا ۹۰کیلوگرم بار را به‌راحتی با خود حمل کند. HULC از دو پا از جنس تیتانیوم، یک رایانه مرکزی برای کنترل آن و سیستم تولید انرژی تشکیل شده است. این روبات همچنین جلوی آسیب‌دیدگی سربازان را به‌دلیل حمل بار می‌گیرد و از نظر متابولیسمی نیز کمکی برای آنها محسوب می‌شود. فعالیت کمتر، فشار کمتری به بدن آنها وارد می‌آورد. بی‌شک در آینده سربازان بسیاری در خطوط مقدم جنگ به چنین تجهیزاتی مجهز خواهند شد.

ENRYO

اژدهای امدادرسان

یک روبات غول‌پیکر که برای حضور در مناطق بحران‌زده و خطرناک ساخته شده است. این روبات که یک انسان باید آن را هدایت کند، ۳۴۵سانتی‌متر طول و ۲۴۰سانتی‌متر عرض دارد. دوربین‌های ۶.۸ مگاپیکسلی و قدرت بلند‌کردن اجسام سنگین یک تنی به‌وسیله بازوهای هیدرولیکی از مهم‌ترین توانایی‌های روبات کمک‌رسان T-۵۲ است. این ماشین به‌وسیله کارخانه TMSUK با همکاری دانشگاه کیوتو و مؤسسه ملی تحقیقات آتش و فاجعه ساخته شده است. باتوجه به قدرتی که در جابه‌جا‌کردن اشیا و اجسام دارد، این روبات می‌تواند در مناطق زلزله‌زده، آواربرداری کند و مردم گرفتار را نجات دهد. اگرچه ENRYO همچنان درحال گذراندن مراحل مختلف آزمایش است، اما این ماشین، در فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما توانست امتحان خود را به‌خوبی پس دهد.

LAND WALKER

نیروی مکانیکی

یکی از نمادهای انقلاب روباتیک در دنیا، Land Walker شرکت ساکاکیبارا - کیکای است؛ روباتی با ۳۴۰سانتی‌متر ارتفاع و یک تن وزن؛ روباتی که در بسیاری از فیلم‌های تخیلی و فضایی حضور داشت و با اقبال عمومی بینندگان هم مواجه شد. Land Walker نخستین ماشین در نوع خودش است و می‌تواند به‌صورت گام به گام و با قدم برداشتن به جلو حرکت کند و کنترلش به‌صورت تمام و کمال در اختیار اپراتورش است. این روبات به‌وسیله یک موتور ۴زمانه با حجم ۲۵۰۰سی‌سی سرعتی بالغ بر ۱.۵ کیلومتر در ساعت دارد. Land Walker مجهز به مسلسل خودکار است که می‌تواند توپ‌های لاستیکی شلیک کند. نرخ هر دستگاه از این روبات‌ها، ۳۴۵هزار دلار است.

Land Walker می‌تواند در آینده به یک مأمور اجرای قانون تبدیل شود؛ چیزی شبیه به این روبات در فیلم «پلیس آهنی».

روبات کمک‌حرکتی

روبات اسکلت خارجی HAL که مخفف عبارت «اندام مصنوعی کمک حرکتی هیبریدی» است، یک روبات کمک‌حرکتی محسوب می‌شود که دارای حسگرهای فوق‌پیشرفته و همچنین پردازش سریع است که در کمترین زمان ممکن سیگنال‌های ارسالی از مغز به ماهیچه‌ها را دریافت می‌کند و پس از پردازش، فرمان ارسال شده را انجام می‌دهد.

۵ فیلم برتر روباتیک

حاشیه اقیانوس آرام۲۰۱۳

داستان فیلم در سال۲۰۲۰رخ می‌دهد. زمین به‌وسیله هیولاهای فضایی مورد حمله قرار گرفته ‌است و این هیولاها از کف اقیانوس آرام وارد زمین شده‌اند. برای مقابله با آنها، انسان‌ها به فکر ساخت روبات‌هایی غول‌پیکر به شکل انسان افتادند و...

بیگانه‌ها۱۹۸۶

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون، دومین قسمت از مجموعه فیلم‌های «بیگانه» است. ۵۷سال از زمانی که اِلن ریپلی برای نخستین مرتبه با موجودات بیگانه روبه‌رو شده، می‌گذرد و او در سفینه‌اش در حالت خلسه نگاه داشته شده و در فضا سرگردان است.

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲۰۱۴

پیتر پارکر (مرد عنکبوتی) همچنان به مبارزه‌ خود علیه جرم و جنایت ادامه می‌دهد. او در این راه دشمنان جدیدی ازجمله الکترو، جن سبز، رینو و... پیدا می‌کند که باید با آنها روبه‌رو شود. مرد عنکبوتی همچنین بیشتر در مورد گذشته‌ خود و پدرش می‌فهمد.

انقلاب‌های ماتریکس۲۰۰۳

اختاپوس‌های رایانه‌ای که از هوش مصنوعی سود می‌برند، تا ۴۸ساعت بعد نسل بشر را منقرض می‌کنند. اسمیت که به نوعی ویروس رایانه‌ای تبدیل شده است، برای تصاحب ماتریکس و انتقام خود از نئو تلاش می‌کند.

آواتار۲۰۰۹

یکی دیگر از فیلم‌های روباتیک که در ذهن جیمز کامرون شکل گرفت، فیلم آواتار است. داستان فیلم در سال۲۱۵۴و در یکی از چندین‌ماه سیاره‌ در سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس اتفاق می‌افتد.

ظهور ربات ها

۱۹۶۱

صنایع Jered در دیترویت، «سوسک» را ساخت؛ یک تانک روباتیک با ۷۷تن وزن. اپراتور آن به‌وسیله یک سپر فولادی محافظت می‌شد.

۱۹۶۸

جنرال الکتریک نخستین روبات راه‌رونده ایبرنتیک را تولید کرد؛ یک ماشین دارای اپراتور با بازوها و پاهای هیدرولیک.

۱۹۸۹

شرکت MIT روبات کوچک Genghis (چنگیز) را تولید کرد؛ روباتی با ۶پا که قابلیت حرکت روی زمین‌های ناهموار را داشت.

۱۹۹۳

هوندا نخستین روبات انسان‌نمای P۱ را رونمایی کرد؛ ماشینی که می‌توانست روی دو پای خود راه برود. مدل مشهور ASIMO نمونه تکامل‌یافته P۱ است.

۲۰۰۰

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا از شرکت‌های مختلف خواست تا پیشنهادهایی درباره یک اسکلت خارجی نظامی ارائه دهند. آنها در نهایت سارکاس XOS را پسندیدند.

۲۰۰۴

TMSUK و دانشگاه کیوتو Enryu T۵۲ را به معرض نمایش گذاشتند. این یکی از نخستین روبات‌های امدادرسان در تاریخ جهان بود.

۲۰۰۶

شرکت روباتیک ژاپنی Sakakibara-Kikai نخستین روبات دو پای هوشمند را تولید کرد. این روبات غول‌پیکر، ۳۴۰سانتی‌متر ارتفاع داشت.

۲۰۰۹

شرکت لاکهید مارتین از اسکلت خارجی خود به نام حمل‌کننده جهانی انسان (HULC) رونمایی کرد؛ روباتی پوشیدنی که می‌تواند مورد استفاده سربازان قرار بگیرد.

۲۰۱۱

شرکت رکس بیونیکس برای توان‌یابان، اسکلت خارجی «رکس» را که دارای دو پاست و می‌تواند در راه رفتن به این افراد کمک کند، تولید کرد.

۲۰۱۳

هوندا با همکاری مؤسسه توانبخشی شیکاگو، برای افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، دستگاه کمک حرکتی ابداع کرد. با کمک این دستگاه، امکان راه‌رفتن برای آنها فراهم می‌شود.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر