|
کدخبر: 72662

همکاری ایران و چین در حوزه فناوری تقویت می‌شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در راس هیاتی علمی، فناوری و دانش‌بنیانی به چین رفت تا همکاری‌های علمی و فناورانه میان دو کشور رونق ببخشد.

گسترش‌نیوز : ستاری به دعوت رسمی وزیر علوم چین به این کشور سفر کرده است و ۷۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق او را همراهی می‌کنند. سفری علمی و فناورانه که گسترش تعاوملات میان دو کشور ارمغان آن است. ستاری در این سفر دیدارهایی با وزیر علوم چین و سونگ تائو وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین خواهد داشت.

سونگ تائو مرداد ماه امسال به ایران سفر کرد و با سورنا ستاری دیدار داشت. او در این سفر ابراز کرده بود که «متوجه شدم ایران نه تنها صادر‌کننده نفت و گاز است، بلکه در حوزه علم و فناوری نیز پیشرفته است.با وجود تحولات بین‌المللی و چالش‌ها اما اراده چین برای توسعه روابط با ایران تغییر نکرده است و در شرایط فعلی از توسعه بیشتر روابط با ایران استقبال می‌کنیم.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری کشورمان در بخش دیگر سفر خود به شهر شنزن می‌رود. شهری که قطب فناوری اطلاعات چین است. ستاری در نشست تجاری و فناوری میان شرکت‌های فناور ایرانی و چینی حاضر می‌شود و سخنرانی می‌کند. او همچنین فردا ۲۲ آبان ماه همزمان با افتتاح «نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته چین» در این رویداد نیز حاضر می‌شود و با سخنرانی توضیحاتی درباره پیشرفت‌های علمی و فناوری کشورمان و ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری ارائه می‌دهد.

این رویداد بیست و یکمین دوره خود را تجربه می‌کند و ۵۰۰ شرکت چینی به همراه شرکت هایی از ۳۰ کشور دنیا دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلف همچون خانه هوشمند، رباتیک و لیزر، انرژی، هوا و فضا، سلامت هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایش می‌گذارند.

دیدار با دانشجویان ایرانی که در چین مشغول به تحصیل هستند بخش دیگر برنامه‌های سفر معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری است.

اقدامات علمی وفناورانه میان دو کشور در این سال‌ها رو به گسترش است. ایجاد صندوق علمی راه ابریشم بین معاونت علمی و فناوری رایست جمهوری و آکادمی علوم چین در سفر رئیس‌جمهوری چین در ژانویه ۲۰۱۶ به ایران به امضا رسید و فرآیند اجرای آن نیز بلافاصله آغاز شد.

همچنین در آوریل ۲۰۱۷ در سفر معاون نخست وزیر چین به تهران، تفاهم همکاری در خصوص تبادل پژوهشگران میان معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم و فناوری چین به امضا رسید و به دنبال آن تعدادی از پژوهشگران جوان ایران به مرکز تعاملات علم و فناوری وزارت علوم و فناوری چین معرفی شدند.

چین نخستین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده است. همچنین بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به عنوان عضو اصلی گروه ۱ + ۵ به شمار می‌رود. حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که به نسبت سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹.۳ درصد رشد داشته است. پس این سفر فرصتی برای ایجاد همکاری‌های بیشتر علمی و فناورانه و توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به چین ایجاد می‌کند. مسیری برای رونق این فعالیت‌ها.

ارسال نظر