|
کدخبر: 58821

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند؛

پیچ‌وخم قانونی استخراج رمزارزها در ایران

تبادلات تجاری با رمزارزها در جهان به‌طور روزافزون در حال گسترش است. سایت‌های خریدوفروش، درگاه‌های بیت‌کوینی راه‌اندازی کرده و تبادلات خود را با رمزارزها به‌طور قانونی پذیرفته‌اند و در بسیاری از کشورهای جهان خودپردازهای بیت‌کوینی ایجاد شده‌اند.

گسترش‌نیوز: بسیاری از کشورها رمزارزها را به‌طور قانونی پذیرفته‌اند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده، رمزارزها به‌طور کامل در اقتصاد جهانی نقش ایفا کنند. درباره نگاه قانون به صنعت ماینینگ در ایران با رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، حبیب‌الله اصغری گفت‌وگو کردیم.

Bitcoin-Mining-Evolution.jpg

اصغری با بیان اینکه در کشور ما هنوز قانون خاصی درباره این صنعت و فعالیت‌های مربوط به آن اعلام نشده است اظهارکرد: گفتمان‌های زیادی در زمینه این صنعت مطرح است و در مجموع به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک صنعت ماینینگ با ضوابط و نظامنامه خاص خود، جایگاه قانونی لازم را کسب کند. شاید مهم‌ترین چالش این روزهای صنعت ماینینگ، استفاده از برق خانگی و کشاورزی در این صنعت باشد که مشکلات الگوی مصرف را در شبکه خانگی به همراه داشته است. استفاده از برق کشاورزی برای صنعت ماینینگ نیز با توجه به یارانه دولت به این بخش با هدف ترویج اقتصاد کشاورزی، حرمت شرعی دارد. لیکن با استفاده از برق صنعتی، صنعت ماینینگ نیز مشابه سایر صنایع کشور فعالیت خواهد کرد.

dr.Asghari.JPG

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی تصریح کرد: بر اساس شنیده‌ها درحال‌حاضر سازمان فناوری اطلاعات با توجه به چارچوب‌های معین خود، تفاهمنامه ماینینگ صادر می‌کند که خود تأییدکننده قانونی بودن فعالیت در صنعت ماینینگ در چارچوب فعالیت‌های صنعتی است. تأکید می‌شود نگرش منفی موجود در کشور در ارتباط با صنعت ماینینگ، مربوط به فعالیت‌های خانگی و گاه استفاده از ظرفیت برق کشاورزی و آموزشی برای این صنعت است.

نگاه مسئولان به صنعت ماینینگ

حبیب‌الله اصغری در پاسخ به پرسشی درباره نگاه مسئولان کشور به صنعت ماینینگ گفت: حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعطای مجوز به مزارع تولید بیت‌کوین در ایران یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها بود. به‌گفته وزیر ارتباطات «بخش زیادی از شبکه برق کشور در ساعت‌های غیر اوج، آزاد است و استخراج رمز ارز به‌نوعی صادرات مجازی ارز به شمار می‌رود. اصغری به گفت‌وگوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایرنا در پکن درباره استخراج بیت‌کوین اشاره کرد. او در همین باره گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استخراج بیت‌کوین (رمز ارز) امروزه پدیده‌ای رایج در جهان است، خواستار صدور پروانه قانونی برای استخراج‌کنندگان آن شده است: «باید به فعالان این بخش پروانه فعالیت قانونی داده شده و امتیازهایی برای آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتواند فعالیتشان را به‌طور قانونی انجام دهند.»

ضرورت سیاست‌گذاری در زمان نزدیک

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی گفت: تدوین قانون درباره صنعت ماینینگ، باوجود تلاش‌های دولت، طولانی شده و موضوع نیازمند سیاست‌گذاری و تدوین مقررات در زمانی نزدیک است؛ البته تدوین مقررات در دولت در حال انجام و قرار است مکان‌هایی در کشور در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر گرفته شود. اگر عده‌ای بخواهند از این برق بدون ضابطه استفاده و با نرخ مصرف خانگی استخراج رمز ارز کنند و پول کلانی هم به جیب بزنند، مطلوب نیست، اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از شبکه برق کشور و منابع تولیدی ما در ساعت‌های غیر اوج مصرف، آزاد است و استخراج رمز ارز به‌نوعی صادرات ارز به‌طور مجازی به شمار می‌رود؛ یعنی بدون سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شبکه کلان انتقال برق، می‌توان با استفاده از استخراج رمز ارز این برق را به‌طور مجازی صادر کرد.

وی افزود: باید مزرعه‌های ویژه‌ای در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، نباید نرخ ارائه برق به این مراکز با نرخ مصرف عادی یکسان باشد با توجه به اینکه این افراد درآمد بالای ارزی دارند نرخ برق باید متناسب با درآمد آنها تعیین شود. این موضوع باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود و این افراد شناسایی‌شده و بر فعالیت آنها نظارت شود تا در ساعات غیر اوج مصرف برق بتوانند فعالیت کنند.‌

نگاه به ماینینگ از دریچه قانون تجارت الکترونیک

اصغری در بخش دیگری از سخنان خود به صحبت‌های مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد و گفت: مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها در پاسخ به اینکه آیا می‌توان از قانون تجارت الکترونیک برای اداره این صنعت استفاده کرد یا خیر، می‌گوید: بر اساس ماده ۲ قانون تجارت الکترونیک در کشور، ماینینگ یک کار فناوری‌اطلاعات‌محور است و بر همان اساس هم می‌توان با استناد به قانون تجارت الکترونیک آن را اداره و برای آن خط‌مشی تعیین کرد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی معتقد است ازآنجاکه در استخراج ارز دیجیتال، بحث برق و انرژی مطرح است، باید برای آن پروتکل‌هایی در نظر گرفت. او به ارائه مثالی پرداخت و تصریح کرد: به‌طور مثال، برای برق شرایط ویژه‌ای در نظر بگیرند یا از شاغلان در این صنعت بخواهند که برقشان را خودشان تأمین کنند: «بسیاری از صاحبان مزارع ماینینگ، معتقدند توانایی سرمایه‌گذاری دارند و حتی می‌توانند نیروگاه خصوصی ایجاد کنند، برخی حتی پیشنهاد داده‌اند برق را به شبکه داخلی تزریق کنند و تعامل با این افراد می‌تواند بحث تأمین انرژی را حل کند.»

اصغری در انتها افزود: زمانی که سازمان‌های ذی‌ربط بدانند چند ماینر در کشور فعال است، آنها چه چیزی را ماین می‌کنند و از نظر جغرافیایی کجا مستقر هستند، می‌توانند نظارت‌های کافی و نیز حمایت‌های قانونی را درباره آنها انجام بدهند. اگر فناوری‌هایی ازاین‌دست، به رسمیت شناخته نشود و به‌دلایل واهی رد شوند، آنها فعالیتشان را به شکل پنهانی و زیرزمینی انجام می‌دهند؛ مسئله‌ای که زمینه‌ساز آسیب‌های جدی قانونی و حقوقی خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها