|
کدخبر: 58408

گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با ریاست پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی؛

برای ماینینگ رمزارزها صرافی و مارکت ایرانی می‌خواهیم

امروزه شاهد رویکرد گسترده مردمی و سازمانی به عرصه ماینینگ در کشور هستیم.

گسترش‌نیوز: نرخ پایین برق در کشور (به‌خصوص در حوزه‌هایی مانند برق کشاورزی و آموزشی) و همچنین هزینه‌های راه‌اندازی، نگهداری و پشتیبانی ریالی، سبب شده است که رمزارزها به‌عنوان کسب‌وکاری با درآمد دلاری مطلوب، مورد توجه قرار گیرد.

miningbitcoin.jpg

البته در همین‌جا تأکید می‌شود بکارگیری برق کشاورزی و آموزشی در این صنعت شرعاً حرام و از منظر اخلاقی با توجه به یارانه‌ای که دولت برای این نوع برق‌ها پرداخت می‌کند، تصرف غیرمجاز بیت‌المال محسوب می‌شود که شاید لازم باشد حاکمیت، با نظارت دقیق و کامل، مانع رشد این نوع کسب‌وکار حرام و غیرمجاز شود. اما در ارتباط با انرژی برق - که دغدغه اصلی و جامع صنعت ماینینگ است - مصادیق دیگری وجود دارد که می‌تواند به‌صورت مجاز و قانونی در صنعت ماینینگ بکار گرفته شود. به‌عنوان‌مثال برق صنعتی و یا تولید مازاد نیروگاه‌های برق را می‌توان در این صنعت به کار گرفت و برای کشور، تولید ارزش اقتصادی نمود. اما چگونه؟

برای یافتن پاسخ این سؤال با حبیب‌الله اصغری، ریاست پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که به دلیل طولانی بودن حجم مصاحبه بر آن شدیم تا در چند بخش این مصاحبه به مخاطبان گرامی تقدیم شود. بخش نخست این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

asghari.jpg

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی درباره اقتصاد حاکم بر رمزارزها گفت:اقتصاد حاکم بر رمزارزها از نگاه مردمی و ملی را به دو شکل می‌توان متصور شد:

نخست خریدوفروش رمزارزها در مارکت‌ها و صرافی‌ها است؛ بخشی از مردم، رمزارزها را به‌عنوان یک سهم یا کالا خریداری می‌نمایند و از نوسانات بهای آن، استفاده می‌کند. مثلاً در همین امسال نرخ بیت‌کوین از اسفند سال ۱۳۹۷ تا این تاریخ تیرماه ۱۳۹۸، از ۳۶۰۰ دلار به حدود ۱۲۰۰۰ دلار رسیده است.

ارزش بیت‌کوین طی تقریباً ۴ ماه، بیش از ۳ برابر شده است. ضمن آنکه پیش‌بینی‌ها حاکی از وجود کانال صعودی در ارزش بیت‌کوین است و انتظار می‌رود این رشد همچنان ادامه پیدا کند. خوب بدیهی است چنین نوسانی برای بسیاری از مردم در سطح جهان انگیزش خرید ایجاد می‌کند که خود این تقاضا، بر نرخ آن می‌افزاید. اما آیا بیت‌کوین با این نگاه برای کشور ارزش‌آفرین است؟

اصغری ادامه داد: مشابه اتفاقی که برای بیت‌کوین افتاده است، در معاملات بورس نیز شاهد هستیم. برخی سهم‌ها به دلایل بنیادی متعددی رشد می‌کنند و سهامدارهای خود را از سودهای قابل توجهی بهره‌مند می‌نمایند. اصطلاح " نوسان گیری" در علم بورس کاملاً توصیف‌شده و تحقق عینی دارد. اصولاً رونق بورس و معاملات بورسی در همین سودها و به‌خصوص سودهای به‌اصطلاح شارپی است. اما یک نکته مهم در دنیای بورس است که در بیت‌کوین مشاهده نمی‌شود. رونق سهام‌های شرکت‌های بورسی درست است که برای سهامداران آنها بازدهی مالی دارد ولی به موازات سهامداران، خود شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی نیز از این رونق بهره‌مند ‌می‌شوند؛ در فضای بورس هم مردم بهره‌مند می‌شوند و گردش‌های مالی مستقیم و غیرمستقیمی که در بورس اتفاق می‌افتد در فرآیند تولید و ارزش‌آفرینی برای اقتصاد کشور به کار گرفته می‌شود. بنابراین بورس و معاملات آن، مقوله‌ای علمی و ارزش‌آفرین برای اقتصاد کشور است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی با بیان اینکه خریدوفروش بیت‌کوین در مارکت‌ها و صرافی‌ها به‌صورت مستقیم در امر تولید و کار نقشی ندارد تصریح کرد: هر منفعتی که در خریدوفروش بیت‌کوین است شخصی و مردمی است و انتظار نمی‌رود که در خریدوفروش بیت‌کوین، منفعتی ملی برای اقتصاد کشور متصور شد. البته این به این معنا نیست که معاملات بیت‌کوین نباید در کشور وجود باشد. تصمیم‌گیری در این ارتباط دانش حقوقی و اقتصادی می‌خواهد که قاعدتاً دستگاه‌های متولی در کشور بدان خواهند پرداخت. اگرچه باید توجه نمود در بسیاری از کشورهای دنیا، رمزارزها به‌صورت قانونی پذیرفته‌شده‌اند و به نظر می‌رسد رویکرد جهانی به رمزارزها، مثبت باشد. رمزارزها پدیده‌ای جهانی است که دیر یا زود، کشور ما نیز بدان خواهد پیوست.

حبیب‌الله اصغری معاملات بیت‌کوین را نه در مقام قیاس بلکه صرفاً جهت تقریب اذهان مشابه با خریدوفروش دلار یا طلا در کشور دانست . اصغری افزود: متأسفانه در کشور ما این نوع معاملات رواج دارد که به نظر می‌رسد برای اقتصاد کشور چندان مطلوب نیست و منجر به تورم‌ها و هیجان‌های کاذب اقتصادی در کشور می‌شود. البته تحلیل دقیق این موضوع را باید در علم اقتصاد جست‌وجو کرد لیکن در نگاه اولیه به نظر می‌رسد سرمایه‌ای که در تولید بکار گرفته نشود و در موضوعات دلالی جریان یابد، برای منافع ملی نمی‌تواند سودی داشته باشد. البته خوشبختانه معاملات بیت‌کوین به نظر می‌رسد تأثیرگذاری همچون دلار و طلا در کشور ندارد و پیامدهای منفی که در معاملات دلار در کشور وجود دارد در عرصه بیت‌کوین مشاهده نمی‌شود. از این روی تحمل معاملات بیت‌کوین و رمزارزها برای کشور آسان‌تر خواهد بود.

البته در ارتباط با صرافی‌ها و مارکت‌های رمزارز ذکر یک نکته ضروری است. اگر حاکمیت به هر دلیلی صنعت ماینینگ را بپذیرد کما این‌که شورای‌عالی مجازی چنین دیدگاهی را مطرح نمود، برای گردش بیت کوین و رمزارزها در اقتصاد کشور باید صرافی و مارکت‌ها در داخل کشور به‌صورت قانونی فعالیت نمایند تا امکان تبادل بیت کوین با ریال فراهم شود. ماینرهایی که بیت کوین تولید می‌نمایند باید این قابلیت را داشته باشند که در داخل کشور بیت کوین را به ریال تبدیل نمایند تا هزینه‌ها و سود خود را برداشت نمایند در غیر این صورت بیت کوینی که در ایران استخراج می‌شود در صرافی‌های خارجی عرضه می‌شود و تا حدی از مزایا و منافع صنعت ماینینگ در چرخه اقتصادی کشور کاسته خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی تولید رمزارز و حضور در صنعت ماینینگ را وجه دوم موضوع اقتصاد حاکم بر رمزارزها عنوان کرد و در همین‌باره اظهار داشت: وجه دیگری از اقتصاد رمزارزها، مربوط به تولید آن و یا به اصلاح عرفی و علمی آن، ماین رمزارزهاست. این وجه اقتصادی رمزارزها، کاملاً متفاوت از معاملات و ترید رمزارزهاست.

حلقه‌های متعددی در این کسب‌وکار حضور دارند که با تأمین منابع و انجام کار و خدمات، تولید رمزارز را محقق می‌سازند. حضور این حلقه‌های متعدد در صنعت ماینینگ، چرخه اقتصادی پدید می‌آورد و در هر کسب‌وکاری که چرخه‌ای از تبادلات مالی و خدمات ایجاد شود، آن کسب‌وکار برای کشور ارزش‌آفرین است.

ضرورت توسعه صنعت ماینینگ را از دو منظر "منافع ملی" و "منافع کسب‌وکار خصوصی" را هم می‌توان موردبررسی قرار داد.

در بخش دوم این مصاحبه، که روزهای آتی منتشر خواهد شد، ضرورت توسعه صنعت ماینینگ از دو منظر "منافع ملی" و "منافع کسب‌وکار خصوصی" تشریح می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها