|
کدخبر: 56110

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ناسا بالاخره متان پیدا کرد/ ارزیابی نهایی به‌زودی اعلام می‌شود

کاوشگر کنجکاوی، حجم زیادی از گاز متان را بر سطح مریخ کشف کرده است. این کشف، احتمال وجود حیات در این سیاره را افزایش داده است.

گسترش‌نیوز: امکان وجود زندگی در سیاراتی غیر از زمین، به‌ویژه در مریخ چند دهه است که ذهن دانشمندان و مردم را به خود مشغول کرده است. آخرین یافته کاوشگر ناسا امیدها به کشف آثار حیات در این سیاره را افزایش داده است. آیا کشف متان لزوما به معنای وجود حیات در این سیاره است؟ با گسترش‌نیوز همراه باشید.

NASAA.jpg

گاز متان معمولا توسط موجودات زنده تولید می‌شود. دانشمندان می‌گویند متان کشف‌شده، هفته قبل پیدا شده است. روز پنجشنبه، اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط این کاوشگر به زمین ارسال شد و دانشمندان درگیر این پروژه علمی، دیروز یافته‌های جدید خود را منتشر کردند. مسئول ارشد این پروژه، آشوین واساوادا دراین‌باره به خبرنگار نیویورک‌تایمز گفته است: «یافته شگفت‌انگیزی است و ما بعد از دست یافتن به آن از خیر تعطیلات آخر هفته گذشتیم که آزمایش‌های بیشتری انجام دهیم». تیم تحقیقاتی بلافاصله تجهیزات بیشتری برای کاوشگر فرستاد تا اطلاعات جدیدی به‌دست آید. طبق اعلام مسئول ارشد پروژه قرار است نتیجه بررسی‌های تکمیلی ظرف چند روز آینده منتشر شود. وجود حیات در مریخ سال‌هاست که ذهن دانشمندان و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است.

در رابطه با منشاء متان کشف‌شده دو نظریه وجود دارد. گروهی از دانشمندان بر این اعتقادند که این به معنای وجود حیات میکروسکوپی در مریخ است. گروهی دیگر بر این اعتقاد هستند که این متان میلیون‌ها سال قبل در سطح مریخ به دام افتاده و اکنون از لابلای درزهای سطح آن به بیرون نشست کرده است.

سخنگوی ناسا دراین‌باره گفته است: «این یافته در مراحل مقدماتی است. تیم تحقیق به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده ادامه خواهند داد و آنگاه نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد».

ارسال نظر