|
کدخبر: 55447

گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با دبیر نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری؛

پیوند مبارک صنایع و استارت‌آپ‌ها در اینوتکس۲۰۱۹

نمایشگاه اینوتکس۲۰۱۹(نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری) یک رویداد منحصربه‌فرد در زمینه نوآوری و فناوری در کشور است که هرساله با حضور پرشور اجزای اکوسیستم نوآوری کشور توسط پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری از روز یکشنبه ۱۹ خردادماه امسال طی ۴ روز در فضایی به مساحت ۹۰۰۰ مترمربع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. برای بررسی کیفیت برگزاری این رویداد بین‌المللی و علت حضور کم‌رنگ شرکت‌های خارجی در نمایشگاه با دبیر نمایشگاه اینوتکس۲۰۱۹، اکبر قنبرپور گفت‌وگو کردیم.

دبیر نمایشگاه اینوتکس۲۰۱۹ درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه به گسترش‌نیوز گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته فضای نمایشگاه بزرگ‌تر شده بود؛ در دوره‌های پیش در نمایشگاه بین‌المللی تهران تنها یک سالن در اختیار داشتیم اما امسال با توجه به اینکه شرکت‌های بیشتری متقاضی حضور در اینوتکس بودند، دو سالن، سالن‌های ۴۰ و ۴۴، را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب کردیم. اکبر قنبرپور بابیان اینکه در نمایشگاه امسال تعداد مشارکت‌کنندگان( غرفه‌دارها) ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت؛ به افزایش تعداد بازدیدکنندگان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته۶هزار و ۴۰۰ نفر و امسال ۱۷ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

Akbar-ghanbarpur.jpg

پیوند مبارک صنایع و استارت‌آپ‌ها در اینوتکس۲۰۱۹

دبیر هشتمین نمایشگاه اینوتکس۲۰۱۹ به حضور ۴ صنعت بزرگ کشور در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: گروه خودروسازی سایپا، مجتمع فولاد مبارکه، بیمه نیروهای مسلح و سازمان آتش‌نشانی تهران ازجمله صنایع و سازمان‌هایی بودند که امسال با حضور در رویدادهایی در نمایشگاه برپاشده بود نیازهای خود را به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه عرضه کردند و راه‌حل‌های خوبی هم از سوی شرکت‌های فناورانه و استارت‌آپ‌ها به آنها پیشنهاد شد. قنبرپور ادامه داد: هم‌اکنون برگزارکنندگان این رویدادها در حال ارزیابی این راه‌حل‌ها هستند که نتایج آن تا چند ماه‌ آینده مشخص خواهد شد.

دبیر اینوتکس۲۰۱۹ یکی از مشکلات موجود در فضای استارت‌آپی کشور را فاصله بین تولیدات و خدمات آنها و نیاز بازار دانست. وی در همین باره اذعان کرد: محصولات و خدماتی که استارت‌اپ‌ها تولید و ارائه می‌کنند حاصل ایده آنان است که پس از تولید آن محصول یا عرضه خدمت برای معرفی، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود اقدام می‌کنند. وی ادامه داد: اما زمانی‌که خود مشتری نیاز خود را به استارت‌آپ‌ها اعلام می‌کند مسیر آسان‌تری را پیش‌روی استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد تا محصول موردنظر طراحی، ساخته شود و به‌تدریج توسعه پیدا کند البته برگزاری رویدادهایی نظیر آنچه امسال در اینوتکس برگزار شد، که صنایع و سازمان‌ها به تشریح نیازهای خود پرداختند، به تحقق این مهم کمک خوبی می‌کند.

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس ادامه داد: در مجموعه فن بازار، پارک فناوری پردیس و نمایشگاه اینوتکس تلاش می‌کنیم تا پیوند بین صنایع و استارت‌آپ‌ّها بیش‌ازپیش برقرار شود.

کاستی‌هایی که برطرف خواهد شد

قنبرپور اینوتکس۲۰۱۹ را مانند هر رویداد دیگری دارای کاستی‌هایی دانست که در آینده برطرف خواهد شد.

او به مشکلاتی نظیر بی‌نظمی‌هایی در روز نخست نمایشگاه، تهویه و نور اشاره کرد و گفت: البته مشکلات فیزیکی که در سالن‌ها وجود دارد از اختیار ما خارج است اما تلاش خواهیم کرد تا این مشکلات در سال‌های آینده برطرف شود. او ادامه داد: من فکر می‌کنم نسبت به سال گذشته توانستیم انسجام و نظم بیشتری را در نمایشگاه ایجاد کنیم و محملی ایجاد کردیم تا فعالان بخش خصوصی با برگزاری رویداد و به‌دست گرفتن بخش‌های جانبی نمایشگاه عرض‌اندام کنند.

دبیر اینوتکس۲۰۱۹ با بیان اینکه در این نمایشگاه علاوه بر نوآوری، فناوری هم مدنظر است گفت: امسال در نمایشگاه تعداد شرکت‌هایی که خدمات ارائه می‌کردند بیشتر از شرکت‌هایی بود که محصول ارائه می‌کردند که باید در سال‌های آینده با توجه به‌عنوان نمایشگاه تعداد استارت‌آپ‌هایی که محصول تولید می‌کنند افزایش یابد. وی در توضیح اهمیت استارت‌آپ‌های‌ محصول‌محور گفت: مردم عادی بیشتر به دنبال به استارت‌آپ‌های خدمات‌محور هستند اما سازمان‌ها و صنایعی که در نمایشگاه‌ حاضر شدند به دنبال استارت‌آپ‌های محصول‌محور بودند؛ به‌عنوان‌مثال شهرداری تهران به دنبال محصولاتی در حوزه خدمات شهری بود؛ بنابراین ما باید در سال‌های آینده تلاش کنیم تا تعداد استارت‌آپ‌های محصول‌محور در نمایشگاه افزایش پیدا کند.

چرایی حضور کم‌رنگ شرکت‌های بین‌المللی

اکبر قنبرپور سال۲۰۱۶ را اوج حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه اینوتکس عنوان کرد. وی ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت جدید در امریکا و اعمال تحریم‌‌ها علیه ایران روند حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه اینوتکس نزولی شد البته این روندی است که نه‌تنها در نمایشگاه اینوتکس که همه نمایشگاه‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دبیر اینوتکس با اشاره به اینکه بعد از امضای برجام ۸۲ شرکت از ۱۵ کشور جهان متقاضی حضور در این نمایشگاه بودند، که رکورد حضور شرکت‌های خارجی در اینوتکس شکسته شد، گفت: روند حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه به‌تدریج کاهش یافت تا امسال ۵ شرکت از چین و لهستان و هیاتی متشکل از ۲۰ مخترع عراقی در نمایشگاه حضور یافتند. قنبرپور علت عدم استقبال شرکت‌های خارجی را مواجهه آنها با موانع ناشی از تحریم‌ها مثل مشکل در نقل و انتقالات مالی عنوان کرد.

ایران؛ میزبان نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه

قنبرپور به تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری یک رویداد بین‌المللی علی‌رغم وجود تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با برگزاری نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه( که با همکاری سازمان ملل متحد(ESCAP) برگزار شد) قریب به ۷۵ میهمان در رده وزرای علوم، معاونان وزرا و مدیران کل از بیش از ۳۰ کشور در ایران حضور یافتند که با بازدیدهایی که از اینوتکس داشتند اهداف ما تا حد خوبی محقق شد البته ما به این حد اکتفا نخواهیم کرد و منتظر هستیم تا شرایط ایران در عرصه جهانی بهبود پیدا کند و شاهد باشیم کمافی‌السابق شرکت‌های فناور، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و به‌ویژه سرمایه‌گذارهای خارجی در سال‌های آینده در این نمایشگاه حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها