|
کدخبر: 55212

۱۰ ویژگی کپی‌شده اپل در سال ۲۰۱۹ + تصاویر

در میان موارد مختلفی که اپل در ۲۰۱۹ WWDC رونمایی کرد، ۱۰ مورد متعلق به خودش نیست و از شرکت‌های گوگل، سامسونگ، مایکروسافت و فیت‌بیت قرض گرفته، کپی کرده یا دزدیده است.

گسترش‌نیوز: رویداد WWDC اپل (Apple) مملو بود از قابلیت‌ها، اپلیکیشن‌ها و ترفندهایی که برای زیبا و قدرتمندتر شدن دستگاه‌های اپل نسبت به گذشته طراحی شده بودند. در سپتامبر پیش رو، دستگاه‌های اپل این امکان را دارند که قابلیت‌های جدیدی را در iOS ۱۳، iPadOS و watchOS ۶ امتحان کنند. این فناوری‌ها چیزی کمتر از تحولی عظیم نیست.

appel260300.jpg

درست است که به‌روزرسانی‌های جدید برای آیفون‌ها، آیپدها و اپل واچ‌ها به زعم اپل تغییراتی چشمگیر و جذاب را به همراه می‌آورند، اما درواقع قابلیت جدیدی در این صنعت به‌شمار نمی‌آیند؛ یا شاید بهتر است گفته شود آنها فقط برای کاربران اپل جدید هستند. عموم قابلیت‌های معرفی شده پیش‌تر توسط سایر تولیدکنندگان و در محصولات خود به‌کار گرفته شده‌ بودند. در ادامه به برخی از قابلیت‌های جدید اکوسیستم اپل اشاره خواهیم کرد که پیش‌تر و در برخی رقبا شاهد به‌کار گیری آنها بودیم.

حالت تیره یا دارک مود

appel260301.jpg

اپل، پیش از این برای نوار منو و داک (Dock) در نسخه‌ی یوسمیتی سیستم‌عامل مک، تم تیره را معرفی کرده بود و کاربران سال گذشته آن را در برنامه‌های macOS Mojave نیز شاهد بودند؛ اما این حالت ویژگی جدیدی برای گوشی‌های هوشمند نیست. گوگل مدتی است که از تم تیره در سیستم‌عامل خود استفاده می‌کند و سامسونگ هم با بازطراحی One UI در اوایل امسال، یک حالت تیره برای کل محیط رابط کاربری معرفی کرد. اپل معتقد است حالت تیره‌ی آن «به طرزی هوشمندانه و برای سهولت بخشیدن به مشاهده‌ی تک‌تک عناصر روی نمایشگر در تمامی اجزای سیستم طراحی شده است»؛ ولی باید این نکته را یادآور شد که کاربران گوشی‌های گلکسی و پیکسل پیش از کاربران اپل از این ویژگی بهره‌مند شده بودند.

اپلیکیشن مدیریت دانلود

این ویژگی به قدری با تأخیر به سیستم‌عامل اپل اضافه شد که دیگر نمی‌توان هیچ اعتباری به خاطر آن برای اپل قائل شد. کاربران در iPadOS می‌توانند با استفاده از یک برنامه‌ی مدیریت دانلود به نام bonafide، فهرست همه‌ی دانلودهای اخیر و دانلودهای در حال انجام را در سافاری ببینند و به‌راحتی ازطریق پوشه‌ی Downloads در شاخه‌ی Files به آنها دسترسی داشته باشند. در مورد کاربران اندروید قضیه فرق می‌کند؛ آنها اصلا به خاطر نمی‌آورند که آیا زمانی بوده که چنین قابلیتی در گوشی‌هایشان وجود نداشته باشد.

اپ استور برای WatchOS

appel260302.jpg

قابلیت جست‌وجو، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها روی مچ دست، اتفاق مهمی برای ساعت‌های اپل و سیستم‌عامل WatchOS محسوب می‌شود. اما راه‌اندازی پلی استور مختص ساعت‌های هوشمند تحت اندروید توسط گوگل در سال ۲۰۱۷ اتفاق مهم‌تری بود. گوگل حتی به توسعه‌دهندگان این اجازه را داد که اپلیکیشن‌هایی مخصوص این ساعت‌ها بسازند. البته، وضعیت سیستم‌عامل Wear OS و دستگاه‌های سازگار با آن هنوز فاصله‌ی زیادی با حالت مطلوب دارند؛ اما گوگل حداقل می‌تواند ادعا کند که قبل‌تر از اپل توانسته است ساعت‌های خود را از سایر محصولاتش مستقل کند.

ویجت‌های هوم‌اسکرین آیپد

یکی از بزرگ‌ترین محصولات معرفی‌شده در WWDC بدون شک، سیستم‌عامل iPadOS است. سیستم‌عامل جدید که خیلی دیر منتشر شد و طرفداران آیپد را به‌شدت هیجان زده کرد، بالاخره توانست اپل را از محدودیت‌های iOS که از ابتدا برای گوشی‌های همراه طراحی شده بود برهاند و آینده‌ی تبلت‌ها را به‌عنوان یک جایگزین واقعی برای مک روشن کند.

قابلیت‌های جدید زیادی در این سیستم‌عامل به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال به ویجت‌هایی که روی هوم اسکرین آن نگاه کنید. این ویجت‌ها که برخی آن را مهم‌ترین تغییر صورت‌گرفته در این سیستم‌عامل می‌دانند، نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ همراه‌با اندروید و در نسخه‌ی هانی‌کامب برای تبلت‌ها معرفی شدند. وضعیت تبلت‌های اندرویدی درحال‌حاضر موضوع صحبت این مقاله نیست؛ ولی به نظر می‌رسد که گوگل حداقل این کار را بهتر از اپل انجام داده است.

مرورگر دسکتاپ در آیپد

بالاخره بعد از مدت‌ها زمانی خواهد رسید که سافاری دیگر مرورگر موبایلی پیشفرض برای وب‌سایت‌ها نباشد. اپل اکنون به این نتیجه رسیده است که کاربران آیپدها لیاقت آن را دارند که در زمان کار با اینترنت، تجربه‌ای مانند کاربران مک داشته باشند. بنابراین، نسخه‌ی دسکتاپ سافاری را به‌طور کامل برای iPadOS ارائه کرد. بااین‌حال، هر کاربری که تا به حال از تبلت‌های کروم استفاده کرده باشد به این موضوع خواهد خندید؛ چرا که آنها در تمام این مدت مرورگری کامل برای خود داشته‌اند.

نگاهی دقیق به محیط اطراف با Look Around

appel260303.jpg

اپل، علاوه‌بر بازسازی کامل داده‌های نقشه‌های خود در ایالات متحده و افزودن جزییات دقیق‌تر و مسیرهای صحیح‌تر، اکنون دست به معرفی برنامه‌ای (Look Around) زده است که این امکان را به کاربران می‌بخشد شهرهای مختلف را به‌صورت سه‌بعدی ببینند، دید ۳۶۰ درجه داشته باشند و حرکتی یکپارچه در خیابان‌ها داشته باشند. کمی آشنا به نظر می‌رسد؟ چون اصلا ایده‌ی جدیدی نیست. این برنامه را گوگل Street View می‌نامد و عمر آن به قدمت عمر آیفون است.

تشخیص صدا توسط هوم پاد

هم زمان با انتقاداتی که از هوم پاد(HomePod) از طرف کاربران گوگل هوم (Google Home) مطرح می‌شود، اپل به‌شدت تلاش می‌کند تا اسپیکرهای هوشمند خود را وارد خانه‌های مشتریان کند. علاوه‌بر اضافه‌شدن صدای جدید به سیری (Siri) که حالا با ظرافت بیشتری صحبت می‌کند، هوم‌پاد اکنون می‌تواند صدای کسی که با او صحبت می‌کند را تشخیص می‌دهد و پاسخی متناسب با صاحب صدا به او می‌دهد. اما اضافه شدن این قابلیت توسط گوگل به دستیار صوتی اختصاصی آن که سال گذشته انجام شد، رخداد جذاب‌تری بود.

کیبورد QuickPath

اپل طوری از QuickPath Typing تعریف می‌کند که گویی موفق به ساختن محصولی منحصربه فرد شده‌اند: بدون اینکه مجبور باشید انگشت‌تان را برای تایپ یک کلمه از روی نمایشگر بلند کنید، تنها آن را از روی یک کاراکتر به کاراکتر دیگر بکشید (swipe). الگوریتم یادگیری ماشین که روی دستگاه نصب شده است به‌راحتی مسیری که انگشتان روی صفحه پیموده‌اند را شناسایی و آن را به کلمه تبدیل می‌کنند. مثل آب خوردن.

شاید کاربران به خاطر نیاورند که نخستین‌بار تایپ سوایپ زمانی معرفی شد که از آیفون چیزی جز یک ایده در ذهن استیو جابز وجود نداشت. گوگل از سال ۲۰۱۶ از این روش تایپ در صفحه کلید Gboard استفاده می‌کند و زمانی‌که اپل حق انتخاب صفحه کلید دلخواه را به کاربرانش بخشید، گوگل نسخه‌ای از صفحه کلید خود را برای کاربران iOS منتشر کرد.

توجه به سلامت زنان با Cycle Tracking

appel260304.jpg

می‌توان مجموعه‌ی متنوعی از ابزارهای جدید مخصوص حفظ سلامت و تناسب اندام را در watchOS ۶ یافت. اما هیچکدام از آنها به اندازه‌ی اپلیکیشن Cycle Tracking برای زنان حائز اهمیت نیست. این برنامه به زنان کمک می‌کند تا چرخه‌ی قاعدگی و علائم آن را روی مچ دست خود ثبت کنند. فیت‌بیت (Fitbit) سال پیش اقدام به راه‌اندازی چنین برنامه‌ای کرد و برنامه‌ی مشابه Clue برای پیگیری دوران بارداری و سیکل قاعدگی زنان نیز توسط GmbH برای سیستم‌عامل‌های اندروید، آی‌اواس و اپل‌واچ منتشر شده بود. تلاش هایی که اپل انجام می‌دهد قابل درک و قابل ستایش است؛ اما این‌ها نوآوری نیستند؛ بلکه بیشتر ویژگی‌هایی هستند که زمان نسبتا زیادی از تولد آنها می‌گذرد.

کنترل صوتی با Voice Control

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های رویداد WWDC ۲۰۱، دیدن نمایشی از کاربری دارای معلولیت بود که روی صندلی چرخداری نشسته بود و به‌راحتی با مک کار می‌کرد. او به‌راحتی فایل‌های خود را جست‌وجو می‌کرد، عکس به اشتراک می‌گذاشت، پیام ارسال می‌کرد؛ همه و همه بدون ماوس. تمامی این موارد بخشی از قابلیت جدید کنترل صوتی (Voice Control) در اپل است که از دستورها جامع و قابل درک برای برقراری ارتباط با برنامه‌ها استفاده می‌کند. همچنین، می‌توان از برچسب‌های شماره‌گذاری‌شده برای انتخاب راحت‌تر آیتم‌ها و کلیک روی آنها بهره برد. اما درست است که این برنامه، تحولاتی سرنوشت‌ساز در زندگی کاربران دارای معلولیت ایجاد می‌کند ولی اگر آنها یک کامپیوتر شخصی تحت ویندوز ۱۰ داشتند، خیلی پیش از این می‌توانستند چنین تغییراتی را تجربه کنند. تشخیص صدای ویندوز (Windows Speech Recognition) نخستین‌بار در ویندوز ۷ معرفی شد و روشی کامل و جامع برای کنترل تمامی بخش‌های کامپیوتر است؛ در این صورت کاربران حتی نیازی به ماوس یا صفحه کلید ندارند و از همان روش شماره‌گذاری و شبکه‌سازی استفاده می‌کنند.

منبع: زومیت

ارسال نظر