|
کدخبر: 54654

اختصاصی گسترش‌نیوز:

مشاغلی که با آمدن ربات‌ها از بین می‌روند

در آینده‌ای نه‌چندان دور، ربات‌ها جای بسیاری از مشاغل را خواهند گرفت.

گسترش‌نیوز: کارشناسان معتقدند که تا ۲۵ سال آینده، ۵۰ درصد مشاغل به‌دست ربات‌ها خواهد افتاد. شغل‌های خدماتی و شغل‌هایی که نیاز به مهارت خاصی ندارند بیش از هر تخصص دیگری تحت‌ تأثیر این تغییر قرار خواهند گرفت.

robotjob.jpg

چندی پیش یکی از نویسندگان امریکایی به نام مارتین فورد، نویسنده کتاب پرفروشی به نام "ظهور ربات‌ها"، مدعی شد به‌زودی انسان‌ها قادر به رقابت با ماشین‌آلات در هیچ زمینه‌ای نخواهند بود؛ اما به عقیده فورد و بسیاری از کارشناسان مشاغلی که به خلاقیت بیشتری نیاز دارند و مهارت‌های بیشتری را در برمی‌گیرند احتمالاً دیرتر از بقیه مشاغل توسط ربات‌ها اشغال می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال فورد در سال ۲۰۱۷ مدعی شد در آینده همه افراد شغل خود را از دست خواهند داد و تنها لوله‌کش‌ها، برق‌کارها و پرستاران به مدت طولانی‌تری در شغل خود می‌مانند.

پس سؤال واقعی این است: ربات‌ها چه شغل‌هایی را تصاحب خواهند کرد؟ سؤالی که ذهن کارشناسان اقتصاد و متخصصان کامپیوتر را به خود مشغول کرده و حتی باعث شده بسیاری ربات‌ها را به‌عنوان تهدیدی برای آینده شغلی انسان‌ها بدانند.

محققان بسیاری تاکنون، شانس مشاغلی را که احتمالاً طی سال‌های آینده توسط ربات‌ها اشغال خواهند شد بررسی کرده‌اند. در ادامه مشاغلی که این تحقیقات مختلف بر حذف آنها اشتراک نظر دارند را عنوان می‌کنیم:

  • کارگران خدمات پستی

کارگران خدمات پستی شانس بالایی برای از دست دادن کار خود دارند. افرادی که محموله‌های پستی را دسته‌بندی می‌کنند، کارمندان و پستچی‌ها به‌شدت در خطر جایگزینی هستند؛ البته با فراگیرتر شدن اینترنت و افزایش استفاده از ایمیل، احتمال حذف این مشاغل از چندی پیش قوت گرفته است.

  • آشپزهای رستوران

آشپزها هم شانس قابل‌توجهی برای از دست دادن شغل خود دارند. مثلاً رستوران زنجیره‌ای در شمال چین از رباتی به نام فاکس بات استفاده می‌کند که ماکارونی را برش می‌زند و به مشتریان پاستا ارائه می‌کند. هم‌اکنون ربات‌هایی در دنیا طراحی و تست‌شده‌اند که قادر به فراگیری اصول آشپزی هستند و دستورالعمل پخت غذا را در حافظه خود ذخیره می‌کنند. این ربات‌ها قادرند به‌تنهایی تمامی مراحل پخت یک غذا را انجام دهند و غذا را آماده در اختیار مشتریان رستوران قرار دهند.

  • مدل‌های مد و لباس

ربات‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند کار مدل‌ها را انجام دهند، می‌توانند به‌طور تعجب‌آوری شغلی مانند بازیگری را هم به انجام برسانند. شرکت بریتانیایی «هنرهای مهندسی» رباتی کاملاً تعاملی و چندزبانه را به نام روبو تیسپیان طراحی کرده که می‌تواند تماس چشمی برقرار کرده و خلق‌وخو و سن افراد را حدس بزند.

  • اپراتورهای تلفنی

هم‌اکنون وقتی با دفتر کار یا موسسه‌ای تماس می‌گیرید متوجه می‌شوید که پاسخگویان انسان نیستند و ربات‌ها پاسخ شما را می‌دهند. ربات‌ها می‌توانند این کار را طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در ۷ روز هفته انجام دهند و قادرند انرژی خود را حفظ کنند. یکی از مزیت‌های استفاده از ربات‌ها به‌عنوان اپراتورهای تلفنی این است که نوع ادبیات مخاطبان تأثیری بر عملکرد ربات‌ها و پاسخگویی آنها ندارد.

  • رانندگان

رانندگان شانس بالایی برای از دست دادن کار خود دارند. گوگل در سال ۲۰۰۸ به‌طور رسمی اعلام کرد که مشغول کار بر روی خودروی بدون راننده است. جالب است بدانید خودروی طراحی‌شده توسط شرکت گوگل در طول بیش از ۷۰۰،۰۰۰ مایل مسافت طی شده، تنها دو بار تصادف کرده که در هیچ‌کدام از این دو تصادف نیز خودروی گوگلی‌ها مقصر نبوده است. آزمایش این اتومبیل خودکار گوگل که هزاران مایل را بدون دخالت انسان طی کرد نشان داد، دیگر نیاز زیادی به انسان نخواهد بود. همچنین مدیرعامل شرکت اوبر تروایس کالانیک اعلام کرده ماشین‌های خود را با خودروهای بدون راننده جایگزین خواهد کرد

  • فروشنده‌ها

روبات‌ها باعث کاهش هزینه‌ هنگفتی از مراحل فروش کالا خواهند شد. چندی پیش رباتی که شباهت زیادی به یک زن ژاپنی داشت، به‌عنوان فروشنده در چندین فروشگاه مشهور ژاپن به کار گرفته شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها