|
کدخبر: 53899

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

این ربات‌ها زیرآب آدم‌ها را می‌زنند+ تصاویر

چند سالی است که ربات‌ها وارد زندگی ما انسان‌ها شده‌اند. در این سال‌ها شاهد رشد چشمگیر حضور ربات‌ها در طیف وسیعی از فعالیت‌ها بوده‌ایم، از صنایع خودروسازی گرفته تا استفاده از آنها در جراحی‌های پزشکی. در این نوشته با ربات‌هایی که در صنایع غذایی استفاده می‌شوند اندکی آشنا می‌شویم.

گسترش نیوز: مدت‌زمان نسبتاً زیادی از حضور ربات‌ها می‌گذرد اما بسیاری از ما با طیف گسترده آنها آشنا نیستیم. در این گزارش به معرفی یک نمونه از ربات‌هایی که در صنعت آشپزی استفاده می‌شود می‌پردازیم و با ارائه تصاویری از آن شناخت بیشتری از ربات‌های آشپز پیدا می‌کنیم.

robotmain.jpg

بر اساس آمار Association for Advancing Automation ( انجمنی که مدافع جهانی مزایای اتوماسیون است و فن‌آوری اتوماسیون و ایده‌هایی را که کسب‌وکار را متحول می‌کند، ارتقا می‌دهد) ،که به‌اختصار A۳ نامیده می‌شود، سال ۲۰۱۷ سال ورود ربات‌ها به صنعت آشپزی و پخت‌وپز بود. بر اساس این گزارش در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷، ۲۷ هزار و ۲۹۴ سفارش به ارزش یک هزار و ۴۷۳ میلیارد دلار برای خرید این نوع ربات‌ها در امریکای شمالی به ثبت رسیده است. این آمار رشد ۱۴ درصدی تعداد سفارش‌ها برای خرید ربات‌ها نسبت به سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. این آمار هم‌چنین از جهش ۱۰ درصدی سرمایه‌گذاری دلاری بر این فناوری نو نسبت به سال ۲۰۱۶ حکایت دارد.

جالب است بدانید در میان صنایع مختلفی که از ربات‌ها استفاده می‌کنند، صنایع فولادی و فلزی با بیش از۵۰ درصد صدرنشین استفاده از ربات‌ها هستند. صنایع دیگری مثل خودروسازی با رقمی بالاتر از ۴۰ درصد و سایر صنایع، که صنعت غذایی را هم شامل می‌شود، با حدود ۲۰درصد در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند.

در صنعت غذایی طیف وسیعی از محصولات تولید می‌شوند و شاهد حضور گسترده ربات‌ها در سراسر زنجیره غذایی هستیم. حضور ربات‌ها در این صنعت را در مواردی همچون: مراقبت از محصولات کشاورزی و سرکشی به گیاهان در مزارع؛ چرخیدن ربات‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی، رصد قفسه‌های خالی و پر کردن قفسه‌ها( این نوع ربات‌ها هم‌اکنون در فروشگاه‌های وال مارت استفاده می‌شود) و حتی درست کردن همبرگر می‌بینیم.

نخستین رباتی که در صنعت آشپزی مورداستفاده قرار گرفت، توسط پژوهشگران دانشگاه کرنل طراحی و ساخته شد.

robot1.jpg

محققان این ربات را Tell Me Dave نام‌گذاری کردند. این ربات دارای یک دوربین سه‌بعدی است تا بتواند با مشاهده کردن فعالیت‌ها و انجام آنها ارتباط برقرار کرده و آموزش ببیند. این ربات به نخستین ربات آشپز در جهان تبدیل شد.

robot2.jpg

این ربات قادر به شناسایی اشیاء و افراد است؛ قادر به استفاده از اجاق‌گاز و ظروف آشپزی است و با مشاهده یک آشپز در حال آشپزی قادر به یادگیری آشپزی از انسان است، ضمن اینکه قادر به ذخیره‌سازی بحث‌های قبلی به‌منظور استفاده در آینده است.

robot3.jpg

robot4.jpg

«آشوتوش ساکسنا» استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه کرنل موفق شد به این ربات برای درک دستورالعمل‌ها، زبان گفتاری و سخن گفتن و یادگرفتن به‌طور طبیعی را آموزش دهد.

جالب است بدانید:

  • پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۵ ربات‌ها به آشپزها و کارگران اصلی رستوران‌ها تبدیل شوند.
  • رشد رو افزون در تنوع فعالیت ربات‌ها و حضور رو به رشد آنها در زندگی انسان‌ها در سال‌های آینده نه‌تنها کم نخواهد شد که افزایش نیز خواهد داشت. تجربه استفاده از ربات‌ها نشان می‌دهد استفاده از ربات‌ها برای انجام کارهای تکراری، کارهای دستی و فعالیت‌های سنگین و سخت صنعتی بسیار مناسب است. چنان‌که فروشگاه‌های بزرگ دنیا مثل وال مارت و آمازون پاره‌ای از فعالیت‌های خود را به ربات‌ها واگذار کرده‌اند.
  • بسیاری از اقتصاددانان پیش کرده‌اند درصورتی‌که دولت‌ها بتوانند مالیات کمتری از صنایع تولیدی مختلف بگیرند، این صنایع پول بیشتری در اختیار خواهند داشت و به‌این‌ترتیب از ربات‌ها استفاده‌های بیشتر و گسترده‌تری خواهند کرد.

از گفته‌های بالا می‌توان نتیجه‌گیری کرد در سال‌های آینده میزبان طیف گسترده‌تری از ربات‌ها در زندگی خود خواهیم بود.

در گزارش‌های بعدی ضمن آشنایی با انواع بیشتری از ربات‌ها به اقتصاد ساخت، خریدوفروش آنها خواهیم پرداخت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها