|
کدخبر: 53627

اختصاصی گسترش نیوز:

مدیر امنیت سایبری گوگل از شگفتی‌های بلاکچین می‌گوید

چگونه بلاکچین اقتصاد را دگرگون خواهد کرد؟ این سؤالی است که سامانتا رادوشیا از مدیران امنیت سایبری گوگل به آن پاسخ داده و در ادامه آن را می‌خوانید.

گسترش نیوز: تابه‌حال توجه کرده‌اید که اقتصاد مشارکتی چه تحولاتی ایجاد کرده است؟ اگر از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرده باشید یا از سایت‌هایی که اتاق و خانه اجاره می‌دهند استفاده کرده باشید، شما هم جزئی از این اقتصاد بوده‌اید.

blockchain.jpg

اما اقتصاد مشارکتی چیست؟ به طور ساده، این مفهوم به معنای اشتراک‌گذاری سرویس‌ها، آیتم‌ها و یا محصولات بین افراد مختلف است که معمولا از طریق اینترنت انجام می‌گیرد.

حتی اگر مفهوم اقتصاد مشارکتی را نشنیده باشید، احتمال زیاد این پدیده را می‌شناسید. اقتصاد مشارکتی در کشورهای دیگر دنیا رشد زیادی داشته است.

سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد چیزهایی را طی یک زمان مشخص، مثلا چندساعت، در طول روز یا هفته اجاره کنید. اغلب اوقات بابت این خدمات و محصولات باید پول بپردازید ولی گاهی نیز رایگان خواهند بود. اشخاصی که تمایل دارند وسایل یا خدمات‌شان را با سایر افراد به اشتراک‌ بگذارند، می‌توانند یک درآمد قابل قبول از این راه کسب کنند.

همانند شرکت‌ها و کسب و کارهای سنتی که وسایل اجاره می‌دهند، چندین شرکت فناوری پلتفرم‌هایی را به وجود آورده‌اند که فرایند اشتراک‌گذاری بین افراد را تسهیل می‌کند.

با توجه به اینکه اقتصاد مشارکتی هنوز در دوران رشد خود است، بسیاری از ما از ازدیاد این شرکت‌ها در این صنعت‌ نوظهور بی‌اطلاع هستیم. اپلیکیشن‌هایی مانند Airbnb و ride-hailing و Uber از بازیگران بزرگ این صنعت در سطح دنیا هستند و وابستگی زیادی به آنها وجود دارد. همچنین اپلیکیشن اسنپ که در شهرهای بزرگ ایران فعال است از جمله این اپلیکیشن‌های اقتصاد مشارکتی محسوب می‌شود.

اکنون در موقعیتی هستیم که اجاره دادن کالاهای شخصی یک الگوی موفق کسب‌وکار است.: مثل فروشگاه‌هایی که در آن افراد کالای دست‌دوم خود را برای فروش می‌گذارند( مثل دیوار) فرض کنید گیتار خود را که از آن استفاده نمی‌کنید برای فروش در اپلیکیشن دیوار قرار داده باشید، می‌توانید کالای خود را از این طریق اجاره دهید یا به فروش برسانید. همه ما دارایی‌هایی داریم که به آنها علاقه‌مندیم و فکر می‌کنیم بالاخره روزی از آنها استفاده خواهیم کرد اما چرا نباید به‌جای اینکه از این اجناس پول دربیاوریم آنها را بدون استفاده رها کنیم؟ چه‌بهتر اینکه از این اجناس خود پول دربیاوریم به‌جای آنکه آنها را بدون استفاده رها کنیم. پاسخ مثبت به این سؤال همان ضرورتی است که اقتصاد مشارکتی را به وجود می‌آورد و از کسب‌وکارهایی نظیر نمونه ایرانی آن دیوار، در سال‌های آینده بسیار خواهیم دید و تحولات زیادی را در این زمینه شاهد خواهیم بود. اما با ورود به بلاکچین به این حیطه احتمالاً چنین پیامدهایی پدید خواهد آمد:

  • تحول در ارزش: ایده‌های بلندپروازان در اقتصاد مشارکتی تنها در صورتی شدنی است که ملاحظاتی در نظر گرفته شود: هر کالایی باید ثبت شود، اصالت‌سنجی شود، ارزش مشخصی برای آن در نظر گرفته شود و بیمه و تضمین شود. بلاکچین در این حیطه بسیار کاربردی خواهد بود و مثلاً یک گیتار در پلتفرمی که بر اساس بلاکچین طراحی‌شده ثبت می‌کنیم. در این صورت قادر خواهیم بود به اطلاعاتی نظیر اینکه گیتار کجاست، شرایط و ارزشش چقدر و چگونه است دسترسی پیدا کنیم. چنین امکانی دور از ذهن نیست. حدود ۷ سال پیش یکی از دوستانم طرح کسب‌وکاری را برایم فرستاد که پلتفرمی طراحی کنیم که از طریق آن آثار هنری را اجاره کنند. حالا که به آن موقع نگاه می‌کنم خنده‌دار به نظر می‌رسد چون آن زمان کار دشواری بود. اما حالا فرض کنید کل اقتصاد هنر را بر اساس بلاکچین طراحی کنیم آن‌وقت خواهیم توانست اثر هنری گران‌قیمتی را کرایه کنیم و مطمئن باشیم چه مدتی در چه گالری هنری به دیوار وصل بوده است.

حالا یک‌قدم پا را فراتر بگذاریم آنگاه خواهیم توانست بین دارایی فیزیکی و نشانه توکنایز دیجیتال ارتباطی برقرار کنیم، فروشنده‌ها و خریدار خواهند توانست حتی بخشی از یک اثر هنری را خریدوفروش کنند.

  • قابلیت جابه‌جایی یک جنس: در سیستم کرایه دادن یک مسئله نا گریز وجود دارد: چه اتفاقی خواهد افتاد اگر مشکلی برای کالایی که اجاره می‌دهید بیفتد؟ مثلاً گیتاری که اجاره می‌دهید بسیار خوش‌صداست اما پس از یک سال اجاره ممکن است بشکند یا صدایش تغییر کندو ما از قبل در شرکت خود به این مسئله فکر کرده بودیم. آن موقع باکسانی سروکار داشتیم که تجهیزات فیلم‌سازی کرایه می‌دادند مثلاً قیمت یک لنز ممکن است به حدود ۱۰ هزار دلار برسد و ضمانت و بیمه کردن آن کار راحتی نبود به همین دلیل سازوکارهایی طراحی کردیم که به افراد اجازه می‌داد دارایی‌های گران‌قیمت خود را اعتبارسنجی کنند و صحت آن را بسنجند. یک میکروچیپ به آنها وصل می‌کردیم و در بلاکچین انها ثبت می‌کردیم. برای اینکه بتوانیم برای کالایی بیمه تهیه کنیم باید اطلاعاتی داشته باشیم از اینکه کالا چیست، چقدر ارزش دارد، شرایط فعلی آن چیست..اگر تمامی این اطلاعات بر روی شبکه بلاکچین جمع‌آوری و ذخیره شود به‌راحتی می‌توانیم پلتفرمی طراحی کنیم که این اطلاعات را دریافت کند و بر همین اساس بیمه صادر کند.
  • بی‌خیال مالکیت خصوصی: اگر اقتصاد مشارکتی به وجود بیاید یک تغییر عمده در نوع نگاه ما به مالکیت کالاهایمان به وجود خواهد آمد. مفهوم امکان نگهداری یک کالا یک‌قدم مهم در این تحول فکری است. همیشه باید از خود پرسید کالایی که نزد من است ارزش نگهداری دارد یا نه؟ وقتی کالایی مدت طولانی در خانه بماند هزینه بیشتری از شما می‌برد. اقتصاد مشارکتی که در آینده به وجود خواهد آمد آیا ما را از ذهنیت مادی و مصرفی دور می‌کند؟ آیا کسانی که عادت کرده‌اند به مشارکت در استفاده از کالاها طرز نگاهشان به موضوع مالکیت تغییر خواهد کرد؟ آیا ممکن است توکنایزکردن مالکیت دارایی‌ها را به شکل جزئی به شیوه جدیدی از مصرف‌گرایی تبدیل کند؟هرچند درحال‌حاضر جوامع مختلف به‌ویژه جامعه غربی این‌گونه نیست اما به این سمت خواهند رفت.
  • تحول در نگرش‌های ما: احتمال قابل‌توجهی وجود دارد که نگاه ما به مالکیت مادی تغییر کند. من وقتی به شهر دیگری نقل‌مکان کردم، یکی از کارگران خدماتی از آپارتمانم دزدی کرد و جواهراتی که از مادربزرگم به ارث رسیده بود را دزدید. آن کارگر دستگیر شد اما جواهرات من پیدا نشد. به‌جز آن جواهرات هم من دارایی قابل‌توجه دیگری نداشتم. آن اتفاق باعث شد موضوع اقتصاد مشارکتی و ضرورت آن را بیشتر درک کنم و با آن بهتر کنار بیایم. برای من دیگر مهم نیست که اجناسم را برای کرایه دادن در یک فروشگاه بگذارم که افرادی بتوانند آنها را کرایه کنند و از آنها استفاده کنند چون تعلق‌خاطرم به اجناسم کم شده و بااینکه مثلاً گیتارم دست فرد ناشناسی باشد و از آن استفاده کند مشکلی ندارم. من مطمئنم بسیاری از افراد مسائل را این‌گونه نمی‌بینند اما احتمالاً تعدادی هم مثل من به موضوع مالکیت اجناس و وسایلشان نگاه می‌کنند. به همین دلیل شخصا علاقه‌مندم که وضعیت اقتصاد مشارکتی را رصد کنم و مطمئن هم هستم که بلاکچین آن را به سیستمی امن تبدیل می‌کند.

بخش عمده این مطلب از وب سایت مجله فوربز ترجمه شده است.

ارسال نظر